Hetkinen! Ei kai se vain ollut Minuuttivalssi? : pianistien nuottikuvasta tekemät nopeat päätelmät
Tässä maisterintutkielmassa selvitettiin, millaisia havaintoja eksperttitason pianistit pystyvät tekemään 500 ms:n aikana nuottikuvasta. Aineiston keruuta varten suunniteltiin nuotinlukukoe, jossa koehenkilöille esitettiin yhteensä yhdeksän kolmen rivin mittaista katkelmaa kolmelta eri tyylikaudelta (barokki, klassismi ja romantiikka) peräisin olevista pianoteoksista. Jokaisen näytteen jälkeen koehenkilöt saivat kuvailla omin sanoin tekemiään havaintoja. Lisäksi he esittivät arvion kunkin teoksen edustamasta tyylikaudesta.
Kokeeseen osallistui 25 eksperttitason pianistia, joista 4 henkilöä oli suorittanut musiikin ylemmän korkea-koulututkinnon, 11 alemman korkeakoulututkinnon, 8 opiskeli parhaillaan ammattikorkeakoulussa ja 2 henkilöä oli suorittanut musiikkialan perustutkinnon. Osallistujien keski-ikä oli 29,6 vuotta ja he olivat toimineet aktiivisesti pianisteina keskimäärin 10,5 vuotta.
Nuotinlukukokeesta saadut vastaukset analysoitiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia menetelmiä hyö-dyntäen. Kvantitatiivisessa tarkastelussa havaittiin ensinnäkin, että koehenkilöt osasivat tunnistaa tyylikausia hy-vin. Kunkin tyylikategorian (barokki, klassismi, romantiikka) kohdalla oikeiden tyylimääreiden antaminen oli mer-kitsevässä määrin tavallisempaa kuin vastaavien tyylimääreiden antaminen koko vastausjoukossa. Kuuluisien teos-ten, kuten Chopinin Valssin op. 64 nro 1 (”Minuuttivalssi”) ja Beethovenin Sonaatin op. 13 (”Pateettinen”), koh-dalla teokset tunnistettiin joskus jopa nimeltä. Lisäksi vertailemalla oikeiden ja väärien tyylimääreiden antamisen ajoituksia ilmeni, että oikeat vastaukset annettiin tilastollisesti merkitsevässä määrin vääriä nopeammin.
Aineistolähtöinen sisällönanalyysi keskittyi yhteen nuotinlukukokeen ärsykkeistä, Beethovenin Sonaatin op. 13 kolmanteen osaan. Vastauksissa esiintyviä tyylikausiin liittyviä päättelyketjuja tarkastelemalla ilmeni, että koe-henkilöiden päättelytavat olivat palautettavissa Frankishin ja Evansin (2009) esittämään ajattelun kaksoissystee-mimalliin. Vastauksissa esiintyi sekä nopeaa, intuitiivista päättelyä muistuttavaa tyylikausien nimeämistä että ra-tionaalista, harkintaan perustuvaa päättelyä. Molemmilla päättelytavoilla saatettiin päästä oikeaan tulkintaan tyyli-kaudesta. Intuitiivisesti annetut päätelmät tyylikaudesta olivat kuitenkin kaikki oikeita — vääriä päätelmiä annettiin ainoastaan harkintaan perustuvan päättelyn kautta.
Tulokset antavat ymmärtää, että kokeneet nuotinlukijat pystyvät lyhyessäkin ajassa erottamaan nuottitekstis-tä olennaisia seikkoja ja tekemään niiden pohjalta oikeita päätelmiä sävellyksen tyylikauteen liittyen. Tulokset ovat linjassa aiemman nopeita päätelmiä koskevan tutkimuksen kanssa, joissa intuitio määritellään ”tunnistamisena” (Simon 1992) eli asiantuntijan kykynä tehdä oikeita päätelmiä informaation ollessa rajallinen.
...
Muu nimeke
Pianistien nuottikuvasta tekemät nopeat päätelmätAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Brief Exposure to Notated Scores : Pianists' Quick Impressions of Musical Style
Huovinen, Erkki; Rinne, Jenni (Ohio State University Press, 2024)This study concerns classical musicians’ ability to recognize style periods from very brief visual exposure to musical notation. 25 professional pianists were shown nine 500-ms displays of musical excerpts from piano works ... -
Perhepäivähoitajan hiljainen tieto
Aatsinki, Tiina (2008) -
Happiness is... a good transcription : reconsidering the Beatles sheet music publications
Koskimäki, Jouni (University of Jyväskylä, 2006)Hankkiessaan Beatles-nuotinnoksen käsiinsä ei kuluttajalla välttämättä ole ollenkaan käsitystä siitä, minkä tasoinen kulloinenkin nuotinnos on, eli kuinka luotettava se on verrattuna alkuperäiseen lähteeseen eli levyyn. ... -
Näkeekö taitava muusikko sen, minkä kuulee? : melodiadiktaatin ongelmat suomalaisessa ja unkarilaisessa taidemusiikin ammattikoulutuksessa
Paraczky, Ágnes (Jyväskylän yliopisto, 2009)The subject of this study is melody dictation as a part of professional musician training in Finland and Hungary. Melody dictation is considered highly important in the system of music instruction of both countries. It ... -
Oppilaan lukivaikeuden huomioiminen musiikintunneilla
Honkanen, Sarri (2019)Tutkielmani käsittelee oppilaan lukivaikeuden huomioimista musiikintunneilla. Dysleksia tai tutummin lukivaikeus on oppimisen vaikeus, jonka kohdistuu lukemiseen ja kirjoittamiseen. Opettajilla saattaa olla vääristynyt ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.