Show simple item record

dc.contributor.advisorJuha Munnukka
dc.contributor.advisorVilma Luoma-aho
dc.contributor.authorSavolainen, Mikko
dc.date.accessioned2016-08-16T06:36:44Z
dc.date.available2016-08-16T06:36:44Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1571113
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50956
dc.description.abstractTämän päivän jakamistalouden kehityspyörteiden keskellä elävät kuluttajat näkevät jatkuvasti uusia liiketoimintamalleja ja teknologisia innovaatioita, joihin heidän täytyy sopeutua. Yksi tällainen malli ja innovaatio on osakepohjainen joukkorahoitus, joka viittaa yritysrahoituksen malliin, jossa pieniä määriä pääomaa kerätään suurelta joukolta sijoittajia. Nuoret yritykset tarvitsevat rahoitusta kasvaakseen, ja kun tyypillisesti tämän rahoituksen ovat tuoneet pääomasijoittajat tai varakkaat yksityishenkilöt, on osakepohjaisella joukkorahoituksella mahdollisuus tehdä tavallisista sijoittajista – sellaisistakin, jotka eivät koskaan ole tehneet sijoituksia – minienkelisijoittajia, jotka sijoittavat säästöjään startup-yrityksiin. Tällä uudella pääoman lähteellä on potentiaali tuoda merkittävää muutosta aikaisen vaiheen yksityisten yritysten rahoitukseen sekä tuoda aikaisemmin saavuttamattomissa olevia sijoituskohteita massoille. Jotta tämä potentiaali voi toteutua, tulee kuluttajien kuitenkin ensin hyväksyä ja omaksua joukkosijoituksia välittävien teknologia-alustojen käyttö. Joukkorahoituksen uutuuden vuoksi kuluttajien hyväksyntään vaikuttavia tekijöitä ei ole kattavasti tutkittu. Tämä tutkimus pyrkii lisäämään joukkorahoituksen ja teknologiahyväksynnän kasvavaan kirjallisuuteen kokoamalla ja testaamalla suunnitelmallisen käyttäytymisen teoriaan (TPB) pohjautuvaa mallia, jonka ydinkäsitteitä ovat asenne, subjektiivinen normi ja käytöskontrolli. Koska tämä tutkimus ponnistaa lähtökohtaisesti yhteisöllisestä jakamistaloudesta, ovat päätöksentekoon vaikuttavat sosiaaliset vaikutteet tutkimuksessa erityisen huomion kohteena. Koska kestäviä sidosryhmäsuhteita ei synny ilman luottamusta, maustettiin tutkimusmallia lisäksi verkossa tapahtuvan luottamuksen tekijä. Tutkimuksen tavoitteet ovat täten selvittää mitkä ovat tärkeimmät kuluttajien osakepohjaisen joukkorahoituksen alustojen hyväksyntään vaikuttavat tekijät sekä kuinka vahvoja sosiaaliset vaikutteet ja verkkopohjainen luottamus näiden joukossa ovat. Empiriinen tutkimus toteutetaan verkkokyselyllä (n=100). Tutkimuksen tulokset osoittavat, että asenne ennustaa aikomusta parhaiten mallin kolmesta päätekijästä. Sosiaalista vaikutusta kuvastava subjektiivinen normi puolestaan todetaan heikoksi aikomuksen ennustajaksi, mikä on linjassa enimmän suunnitelmallisen käyttäytymisen teorian tutkimuksen kanssa. Käytöskontrollilla ei löydetä olevan vaikutusta aikomuksiin. Lisäksi, kun epäsuorat vaikutukset otetaan huomioon, nousee luottamus asenteen vahvimmaksi ennustajaksi. Tulosten mukaan osakepohjaisen joukkorahoituksen alustojen tulisi keskittyä luomaan myönteisiä asenteita alustoja kohtaan viestimällä hyödyllisyyttä ja helppokäyttöisyyttä sekä erityisesti vaalimalla luottamusta sidosryhmien kanssa.fi
dc.description.abstractModern-day consumers living in the age of the sharing economy are witnessing an ever-changing landscape of new business models and technological innovations that they need to adapt to. One such business model and technology innovation is called equity crowdfunding, which refers to a way of raising small amounts of capital from a large number of investors to finance a business venture. Young businesses need funding to grow, and while early stage funding has typically been invested by venture capitalists or wealthy individuals, equity crowdfunding has the potential to make ordinary consumers, even ones who have never made an investment in their lives, into mini business angels investing their savings into startup companies. This access to new capital has the potential to bring tremendous change to financing of private early stage businesses and to grant access to previously unavailable investment opportunities to the masses. For this potential to be realized, consumers must first accept and start using the new technology platforms that facilitate equity crowdfunding investments. Due to the novelty of the crowdfunding phenomenon, factors affecting consumer acceptance of said platforms have yet to be thoroughly studied. This study attempts to contribute to the growing pool of crowdfunding and technology acceptance literature by assembling and testing a model based on the theory of planned behaviour, which revolves around the constructs of attitude, subjective norm, and behavioural control. Of particular interest for this study, due to it being grounded in the inherently collaborative and social sharing economy, are the various types of social influence that affect decision making. Furthermore, as no sustainable stakeholder relations are born without trust, the research model was seasoned with an additional factor in the form of online trust. Therefore, the goals of this study are to find out what the main factors affecting consumers’ intentions of using equity crowdfunding platforms are and how social influences and online trust fare in the ranking. The empirical study is conducted with an online survey (n=100). The results of this study indicate that attitude is the strongest predictor of intention among the three main factors in the model. The social influence construct of subjective norm, on the other hand, is found to be a weak predictor of intention, which is consistent with the majority of research utilizing the theory of planned behaviour. Behavioural control, the third main construct, is found to have no effect on intentions. Furthermore, with indirect effects included, trust is found to be the overall strongest predictor of attitude. The results suggest that equity crowdfunding platform operators should focus on generating positive attitudes toward their platforms by communicating usefulness and ease of use, and especially by fostering trust among their stakeholders.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (86 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othersuunnitelmallisen käyttäytymisen teoria
dc.titleTough crowd : consumer acceptance of equity crowdfunding platforms
dc.title.alternativeConsumer acceptance of equity crowdfunding platforms
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201608163806
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.laitosViestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Communicationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.contributor.oppiaineYhteisöviestintäfi
dc.contributor.oppiaineOrganizational Communicationen
dc.date.updated2016-08-16T06:36:45Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20423
dc.contributor.oppiainekoodi3131
dc.subject.ysojoukkorahoitus
dc.subject.ysorahoitus
dc.subject.ysoteknologia
dc.subject.ysohyväksyminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record