Focus on reading activities : teachers' perspectives
Lukutaito on yksi suomalaisen opetusjärjestelmän tärkeimpiä tavoitteita. Vieraskielisten tekstien lukutaidon merkitys korostuu lukiossa, jossa oppilaiden lukutaitoa arvioidaan jatkuvasti kielitaidon erillisenä osa-alueena. Vaikka lukemista ja lukutaitoa, erityisesti äidinkielellä, on tutkittu monesta näkökulmasta, vieraalla kielellä lukeminen, erityisesti luetunymmärtämisen harjoitukset, tarjoavat vielä uusia mahdollisuuksia tutkimukselle.
Aiemmassa tutkimuksessani luetunymmärtämisen harjoituksista (Karppinen 2013) keskiössä olivat oppikirjojen harjoitukset lukiotasolla. Tämän tutkimuksen päätavoitteena on tutkia luetunymmärtämisen harjoituksia niiden käyttäjien – opettajien – näkökulmasta. Tutkimuskysymyksinä olivat mitä mieltä opettajat olivat oppikirjojen tarjoamista harjoituksista, miten he muokkaavat niitä ja mitä omia harjoituksia he käyttävät luetunymmärtämisen opettamisessa. Tavoitteena oli saada myös tietoa siitä, miten käytettäviä harjoitukset ovat ja miten valmiita harjoituksia hyödynnetään.
Tutkimusmateriaalina käytettiin viiden opettajan, joista yksi oli opettajakoulutuksen käynyt, valmistumassa oleva opiskelija, osallistavia haastatteluja: haastateltaville esitettiin esimerkkiharjoituksia, joita he analysoivat haastattelujen aikana apukysymysten avulla. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista sisällönanalyysia. Saatuja tuloksia, jotka esitettiin myös taulukoina, vertailtiin lukion opetussuunnitelman tavoitteisiin sekä aiempiin, samasta aiheesta samassa kontekstissa tehtyjen tutkimusten tuloksiin. Aineisto oli suhteellisen suppea ja laajemmalla otannalla olisi luultavasti saatu yleistettävämpiä tuloksia.
Tutkimustulokset olivat hyvin pitkälti linjassa aiempien tutkimusten kanssa: opettajat käyttivät paljon valmiita opetusmateriaaleja ja pitivät niitä usein hyödyllisinä. Tuloksista kävi kuitenkin ilmi myös se, että opettajat olivat valmiita muokkaamaan harjoituksia tarpeita vastaavaksi ammattitaitoaan hyödyntäen. Tuloksista kuitenkin selvisi moninaisia syitä siihen, miksi joitain harjoituksia pidettiin parempina kuin toisia. Lisäksi, tutkimuksesta oli käytännönläheistä hyötyä: materiaalista nousi esiin monia tapoja valmiiden harjoitusten muokkaamiseen sekä joitain uusia ideoita luetunymmärtämisen opetukseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29758]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
“I could learn more words” : involving stakeholders in defining L2 English reading constructs in diagnostic and dynamic assessment
Leontjev, Dmitri; Huhta, Ari; Koskela, Kristina (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, 2024)There has been a growing effort to combine two L2 (second/foreign language) assessment frameworks that aim to promote student learning but have different theoretical roots – diagnostic and dynamic assessment. This paper ... -
Cognition of Korean-English secondary school teachers about intercultural dimension in EFL teaching
Choi, Yuri (2016)The importance of intercultural competence in education has been recognized in order to promote students’ tolerance and empathy towards others in the globalized world. Being the first and foremost foreign language subject ... -
Teaching English through digital exercises : a material package for upper secondary EFL teachers
Saloniemi, Suvi (2023)Tutkielma on digitaalisiin opetusmenetelmiin pohjautuva materiaalipaketti lukion englannin kielen opettajille. Lisääntyvä digitalisaatio yhteiskunnassa ja digitaalisten taitojen vaadittavuus lukio-opetuksessa on tehnyt ... -
Tasks that suit the learning of L2 English vocabulary in the Finnish middle school : teachers' and students' perspectives
Keski-Kastari, Marianne (2013)Tiivistelmä – Abstract Tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulun oppilaiden ja opettajien mielipiteitä sanaston oppimiseen suunnatuista tehtävistä; millaiset tehtävät heidän mielestään sopivat sanaston oppimiseen ... -
Pleasure reading in English and in Finnish : The experiences of English language university students in Finland
Härkönen, Jenna (2024)Vieraalla kielellä vapaa-ajan lukemisella on todettu olevan positiivisia vaikutuksia kielen oppimisen kannalta. On todettu, että se voi parantaa esimerkiksi vieraan kielen luetun ymmärtämistä, lukunopeutta, kielioppia, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.