Ironinen kulutus ja epälegitiimin musiikin suosiminen
Tutkimuksessa tarkastellaan musiikkia ironisen kulutuksen viitekehyksessä. Lähtökohtana on ajatus ironisesta kuuntelutyylistä, jonka taustalla on Ien Angin (1985) Dallas-televisiosarjan katsojia käsittelevässä tutkimuksessaan esittämä ironinen katseluasenne. Ang tarkoittaa tällä television katselutapaa, jolla ”huonoksi” koetun ohjelman seuraaminen muutetaan nautinnolliseksi kokemukseksi tekemällä siitä pilkan kohde ja näin kääntämällä sen merkitys päinvastaiseksi. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka tällainen ironisen vastaanoton ajatus sopii ”huonoksi” koetun musiikin kuuntelemisen jäsentämiseen ja minkälaisia näkemyksiä kuuntelijoilla itsellään on sitä kohtaan. Koettu ”huonous” ymmärretään tutkimuksessa distinktioteorian pohjalta symbolisten rajojen kautta, jolloin sitä jäsennetään legitiimiyden ajatuksella. Ironinen kuuntelutyyli sijoitetaan tutkimuksessa laajemman kulttuurisen ironiakeskustelun yhteyteen. Ironia muotoillaan tämän pohjalta yhdeksi postmodernin maailman kannalta keskeiseksi sensibiliteetiksi, kokemisen ja toiminnan tavaksi, sekä itsessään keskustelun aiheeksi. Ironiaa lähestytään yksiselitteisen määrittelyn sijasta Linda Hutcheonin (1995) esityksen mukaisesti monifunktionaalisena ilmiönä. Ironista kuuntelutyyliä tarkastellaan internetin keskustelupalstoilta kootun aineiston kautta. Aineisto jaetaan kahtia omakohtaisiin kuvauksiin huonoksi koetun musiikin kuuntelemisesta ja ironista suosimista koskevaan keskusteluun. Omakohtaisia kuvauksia analysoidaan tukeutuen McCoyn & Scarborough'n (2014) esittämiin kolmeen normatiivisen ristiriidan ratkaisuun käytettyyn katselutyyliin. Ironista suosimista koskevaa keskustelua analysoidaan aineistolähtöisesti kulttuurisen ironiakeskustelun pohjalta. Tutkimuksen tuloksina esitetään neljä kuvausta ”huonoksi” koetun musiikin kuuntelutyyleistä sekä kolme ideaalityyppistä kuvausta ironista kuuntelua koskevista käsityksistä. Kuuntelutyylien osalta esitetään McCoyn & Scarborough'n (2014) tutkimuksen katselutyylien mukaiset ironinen kuuntelutyyli ja Camp-sensibiliteetti. Näiden lisäksi kahdeksi muuksi kuuntelutyyliksi ehdotetaan epälegitiimiyden asiantuntevaa tiedostamista ja ambivalenttia kuuntelua. Ironista suosimista koskevat käsitykset nimetään hipster-ironiaksi, defenssi-ironiaksi ja teoksen tarkoitettua vastaanottoa tietoisesti vastustavaksi tulkinnaksi. Tutkimuksen toivotaan tarjoavan näkökulmia paitsi toistaiseksi vähemmälle huomiolle jääneisiin musiikkikulttuurin ilmiöihin, myös yleisemmin musiikin kuuntelun ja kokemisen tarkasteluun.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Musiikki ja tunteet : musiikkiterapeuttiopiskelijan kokemuksia surullisen musiikin herättämistä tunteista : miksi surullisen musiikin kuuntelu on minusta miellyttävää?
Peltomäki, Hanna (2021)Tämä tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää niitä mahdollisia tekijöitä, jotka selittävät sitä, miksi kokemani surullinen musiikki on minusta miellyttävää. Valitsin tutkielmaan ... -
Musiikki transitionaaliobjektina : musiikin antama turva nuoruusiässä
Pänkäläinen, Miiru (2020)Tämä kandidaatintutkielma on kirjallisuuskatsaus, jossa tarkastellaan aiemman tutkimustiedon pohjalta musiikin kuuntelun antamaa hyötyä ja toisaalta myös haittaa nuoruusikäisille. Tutkielmassa selvitetään teoriaohjaavan ... -
Digi-sosiaalinen nuoriso ja musiikki : digitaalisen median vaikutukset nuorten musiikin kuunteluun
Salakari, Pyry (2016)Tutkimukseni tavoitteena on tarkastella, miten digitaalinen media vaikuttaa nuorten musiikin kuunteluun. Käsittelen aihetta tutkimalla kuuntelulähteiden ja kuunteluun saatavien idealähteiden suosiota. Lisäksi selvitän ... -
Musiikin käyttötavat Pohjoismaissa koronapandemian ensimmäisen aallon aikana : kyselytutkimus
Heikkola, Leena Maria (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten musiikkia käytettiin arjessa koronapandemian ensimmäisen aallon aikana Pohjoismaissa ja muuttiko koronapandemia musiikin käytön tapoja. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös ... -
Lupa musiikkiin : suomalaisten suhde musiikkiin 1990-luvulla
Sairanen, Jukka (1995)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.