Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorJärvenpää, Marko
dc.contributor.authorKuurila, Jemmi
dc.date.accessioned2016-07-27T09:09:57Z
dc.date.available2016-07-27T09:09:57Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1567065
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50896
dc.description.abstractYrityksillä on valtavat määrät dataa, josta saadaan analytiikan avulla arvokasta informaatiota, jota yritykset käyttävät päätöksenteon tukena. Tässä tutkielmassa tutkitaan miten laajasti suomalaiset yritykset hyödyntävät big datasta saatavaa informaatiota. Kiinnostavaa on tietää miten kauan dataa on hyödynnetty, mitä käyttöönottoon liittyy ja miten merkittävänä big dataa pidetään. Lisäksi tutkitaan big datan vaikutusta johdon laskentatoimeen. Tutkimus on kvalitatiivinen, mutta siinä on myös kvantitatiivinen osuus. Metodi on tapaustutkimus. Aineisto koostuu kyselytutkimuksesta ja viidestä haastattelusta. Osa suomalaisista yrityksistä on hyvin alkuvaiheessa datan hyödyntämisessä, osa on jo pidemmällä. Osa yrityksistä on suunnitteluvaiheessa ja osa ei hyödynnä dataa lainkaan. Tämä tutkimus osoittaa, että yritykset eivät ole hyödyntäneet dataa vielä kovin kauaa, sen painoarvo on huomattu monien yritysten kohdalla vasta viime vuosina. Dataa hyödynnetään sekä operatiivisella tasolla että johdon ja strategisten päätösten tukena. Asiakaslähtöiset yritykset, jotka ovat suoraan kuluttajien kanssa tekemisissä hyödyntävät big datasta saatavaa informaatiota eniten, sillä heillä on usein paljon dataa saatavilla. Yritykset hyödyntävät sitä eri tavoin, riippuen toimialasta ja tavoitteista. Merkittäviä osa-alueita ovat ennustaminen, strateginen kontrolli, toiminnan tehostaminen ja monitorointi sekä budjetointi. Myynti, markkinointi ja asiakashallinta ovat myös merkittäviä osa-alueita. Big datan merkitys on kasvanut vauhdilla viimeisen vuoden aikana. Nykytilanteessa tukeudutaan usein eniten perinteiseen laskentainformaatioon, mutta lähitulevaisuudessa datasta saatavan ja ei-rahamääräisen tiedon merkitys korostuvat yritysten jokaisella osa-alueella. Talousjohtajien työnkuvasta tulee IT-painotteisempi ja työtehtävät tulevat sisältämään myös analytiikkaa. On tärkeää, että koko organisaatio toimii datalähtöisesti. Osaamisvaatimuksena on liiketoimintaprosessien ymmärtäminen käytännössä sekä kyky tulkita tuloksia ja tehdä päätöksiä niihin pohjautuen.fi
dc.description.abstractCompanies have massive amounts of data, which becomes valuable when analytics are applied and information is extracted from it. Big data enables companies to base their decisions facts instead of assumptions. The purpose of this study is to find out do companies in Finland utilize big data and to what extent. Implementation, application areas and experiences in decision-making context are under scrutiny. Additionally, this thesis aims to find out the impacts of big data on management accounting. This study is qualitative in nature, but has a quantitative part. The chosen method is a case study and data is gathered with a survey and five interviews. Finnish companies are rather young in data utilization. Some companies do not use it at all, whereas some companies are in early stages or the use is relatively wide. Companies have variety of data, depending on their industry and focus areas. Companies, who are customer centric, seem to utilize big data information more comprehensively than others. Data is used both in operational and managerial level and companies want to embed it to the whole organization. Most important application areas are forecasting, improving efficiency, strategy, performance monitoring, CRM, marketing and sales. There is unanimity over the importance of big data and companies are aware of the possible benefits. It is still seen less important than traditional accounting information. The role of intelligence experts and data scientists is increasing its importance, but management accountants and business controllers are still often seen to be most relevant to management and decision-making. Companies are often unsure how to utilize data and how to extract information and turn it into valuable insights. It is challenging to find capable employees with both theoretical and practical knowledge. It has become highly important to have analytical skills in addition to knowledge about business environment and company processes. Traditional functions are in transition and some may disappear, analytics are needed in every function. Management accountants are seen to move closer to IT and analytics. They need to move forward from traditional historical reporting to forecasting.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (73 s.)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otheranalytiikka
dc.subject.otherbig data
dc.subject.otherdigitalisaatio
dc.subject.otherjohdon laskentatoimi
dc.subject.otherpäätöksenteko
dc.titleThe role of big data in Finnish companies and the implications of big data on management accounting
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201607273679
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLaskentatoimifi
dc.contributor.oppiaineAccountingen
dc.subject.methodKvalitatiivinen tutkimus
dc.subject.methodTapaustutkimus
dc.date.updated2016-07-27T09:09:57Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20421
dc.subject.ysobig data
dc.subject.ysopäätöksenteko
dc.subject.ysoyritykset
dc.subject.ysosisäinen laskentatoimi
dc.subject.ysoanalyysi
dc.subject.ysodigitalisaatio
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot