Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHiltunen Leena
dc.contributor.advisorIsomäki Hannakaisa
dc.contributor.authorTuominen, Antti
dc.date.accessioned2016-07-19T17:58:32Z
dc.date.available2016-07-19T17:58:32Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1562625
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50874
dc.description.abstractTekstien ymmärtäminen ja lukemissujuvuus ovat elintärkeitä taitoja nyky-maailmassa ja sujuva lukeminen myös helpottaa myös vaikeampiselkoisten tekstien luke-mista. Lukemissujuvuuden kehityksessä vanhemmilla ja heidän tuellaan on tärkeä osa. Tässä tutkielmassa suoritetaan käyttäjien kanssa tehtävä, kognitiivista läpikäyntiä ja ääneen ajattelua hyödyntävä käytettävyystestaus sivustolle, joka on suunniteltu tuomaan tietoutta juuri lukemisen ongelmien kanssa kamppailevien lasten vanhemmille. Koska lukemissuju-vuus on perinnöllistä, on tärkeää että sivusto on käyttäjäryhmälleen mahdollisimman käyt-täjäystävällinen. Käyttäjien kanssa tehdyt testit videoitiin ja analysoitiin käytettävyyson-gelmien löytämiseksi. Sivusto on suunniteltu myös sitä seikkaa silmälläpitäen, että usein nämä vaikeudet lukemisessa ja sen sujuvuudessa ovat perinnöllisiä, joten tieto on pyritty esittämään hieman pitempiä tekstikappaleita helpommassa ja lähestyttävämmässä muodos-sa.fi
dc.description.abstractUnderstanding texts is a necessity in the modern world. Fluency of reading af-fects the overall motivation towards reading and gives the reader the possibility to read texts that are more difficult to understand. When a child is learning to read, the parents’ support is critical and even more so when difficulties take place. The aim of this study is to comment on the best practices on building a website for parents of children with difficul-ties in reading. The usability of this website is a crucial issue due to the fact that difficulties in reading fluency are often heritable. The tests were filmed and analysed in order to find possible usability problems concerning the use of the website. Moreover, presenting the information for parents, who have children with difficulties in reading fluency needs par-ticular attention because the difficulties are inheritable. This study tests the usability for such users by conducting a usability test that incorporates cognitive walkthrough essentials and think-aloud protocol with user experience-based testing.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (83 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherkognitiivinen läpikäynti
dc.subject.otherääneen ajattelu
dc.titleLukusilta.fi-sivuston käytettävyystestaus kognitiivista läpikäyntiä ja ääneen ajattelua hyödyntäen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201607193640
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosTietotekniikan laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Mathematical Information Technologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietotekniikkafi
dc.contributor.oppiaineMathematical Information Technologyen
dc.date.updated2016-07-19T17:58:32Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi602
dc.subject.ysolukeminen
dc.subject.ysosujuvuus
dc.subject.ysokäytettävyys
dc.subject.ysoWWW-sivut


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot