dc.contributor.advisor | Hiltunen Leena | |
dc.contributor.advisor | Isomäki Hannakaisa | |
dc.contributor.author | Tuominen, Antti | |
dc.date.accessioned | 2016-07-19T17:58:32Z | |
dc.date.available | 2016-07-19T17:58:32Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1562625 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50874 | |
dc.description.abstract | Tekstien ymmärtäminen ja lukemissujuvuus ovat elintärkeitä taitoja nyky-maailmassa ja sujuva lukeminen myös helpottaa myös vaikeampiselkoisten tekstien luke-mista. Lukemissujuvuuden kehityksessä vanhemmilla ja heidän tuellaan on tärkeä osa. Tässä tutkielmassa suoritetaan käyttäjien kanssa tehtävä, kognitiivista läpikäyntiä ja ääneen ajattelua hyödyntävä käytettävyystestaus sivustolle, joka on suunniteltu tuomaan tietoutta juuri lukemisen ongelmien kanssa kamppailevien lasten vanhemmille. Koska lukemissuju-vuus on perinnöllistä, on tärkeää että sivusto on käyttäjäryhmälleen mahdollisimman käyt-täjäystävällinen. Käyttäjien kanssa tehdyt testit videoitiin ja analysoitiin käytettävyyson-gelmien löytämiseksi. Sivusto on suunniteltu myös sitä seikkaa silmälläpitäen, että usein nämä vaikeudet lukemisessa ja sen sujuvuudessa ovat perinnöllisiä, joten tieto on pyritty esittämään hieman pitempiä tekstikappaleita helpommassa ja lähestyttävämmässä muodos-sa. | fi |
dc.description.abstract | Understanding texts is a necessity in the modern world. Fluency of reading af-fects the overall motivation towards reading and gives the reader the possibility to read texts that are more difficult to understand. When a child is learning to read, the parents’ support is critical and even more so when difficulties take place. The aim of this study is to comment on the best practices on building a website for parents of children with difficul-ties in reading. The usability of this website is a crucial issue due to the fact that difficulties in reading fluency are often heritable. The tests were filmed and analysed in order to find possible usability problems concerning the use of the website. Moreover, presenting the information for parents, who have children with difficulties in reading fluency needs par-ticular attention because the difficulties are inheritable. This study tests the usability for such users by conducting a usability test that incorporates cognitive walkthrough essentials and think-aloud protocol with user experience-based testing. | en |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (83 sivua) | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | kognitiivinen läpikäynti | |
dc.subject.other | ääneen ajattelu | |
dc.title | Lukusilta.fi-sivuston käytettävyystestaus kognitiivista läpikäyntiä ja ääneen ajattelua hyödyntäen | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201607193640 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu | fi |
dc.type.ontasot | Master's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Tietotekniikan laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Mathematical Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Tietotekniikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Mathematical Information Technology | en |
dc.date.updated | 2016-07-19T17:58:32Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.contributor.oppiainekoodi | 602 | |
dc.subject.yso | lukeminen | |
dc.subject.yso | sujuvuus | |
dc.subject.yso | käytettävyys | |
dc.subject.yso | WWW-sivut | |