Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorAunola, Kaisa
dc.contributor.authorKnaapi, Ari
dc.date.accessioned2016-07-16T09:24:09Z
dc.date.available2016-07-16T09:24:09Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1562613
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50869
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoitus oli selvittää, ovatko vanhempien kasvatustyylit yhteydessä yläkouluikäisten 13-15 -vuotiaiden nuorten oppimisminäkuvaan ja koulutaitoihin. Tutkimuksessa käytettiin JEPS (Jyväskylä Entrance into Primary School) tutkimuksen aineistoa. Tutkimusaineisto koostui 207 nuoresta joista tyttöjä oli 96 ja poikia 111. Oppimisminäkuvaa mitattiin nuorille suunnatulla kysely- lomakkeella, kerran 7. Luokan keväällä ja kerran 9. luokan keväällä. Samoina ajankohtina nuorten koulutaitoja matematiikassa arvioitiin KTLT-testillä (Räsänen & Leino, 2005) ja äidinkielen taitoja kolmella testillä, jotka ovat osa Sanojen ymmärtämisen, oikeinkirjoituksen ja luetun ymmärtämisen testistöä (Holopainen, Kairaluoma, Nevala, Ahonen, & Aro, 2004). Vanhempien kasvatustyylejä mitattiin vanhemmille lähetetyillä kyselylomakkeilla seitsemännen luokan keväällä. Tutkimus osoitti, että äitien kasvatustyyleillä on yhteyttä nuoren oppimisminäkuvaan ja koulumenestykseen. Äidin affektiivisuus seitsemännellä luokalla oli positiivisesti ja tilastollisesti merkitsevästi yhtey- dessä poikien matematiikan oppimisminäkuvaan seitsemännellä luokalla, sekä äidin behavioraali- nen kontrolli negatiivisesti poikien äidinkielen oppimisminäkuvaan yhdeksännellä luokalla. Äidin psykologisella kontrollillla oli tilastollisesti merkitsevä negatiivinen yhteys nuorten matematiikan oppimisminäkuvaan seitsemännellä luokalla ja myös matematiikan taitoihin sekä seitsemännellä, että yhdeksännellä luokalla. Isien kasvatustyylit eivät olleet tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä nuorten koulumenestykseen tai oppimisminäkuvaan kumpanakaan tutkimusajankohtana.fi
dc.description.abstractThe focus of this study was to find out if there is any association between parenting styles and scho- lastic identity. This study also aimed to investigate if there is any association between scholastic identity and academic achievement. This study was carried out as a part of JEPS (Jyväskylä En- trance in to Primary School) study. Participants of this study were 207 adolescents, (96 girls and 111 boys) and their parents. Adolescents filled in questionnaires concerning their scholastic identity and school grades once in the seventh grade and once during the ninth grade. Adolescents’ per- formance in math was assessed with KTLT-test (Räsänen & Leino, 2005) and in literacy by three subtests taken from the Test of Word Reading, Spelling and Reading comprehension. (Holopainen, Kairaluoma, Nevala, Ahonen, & Aro, 2004). Parenting styles were measured with inquiries directed to parents, once in seventh grade, and once in ninth grade. The research results showed that mothers parenting styles were connected to youth’s scholastic identity and academic achievement. Espe- cially mother’s affection on seventh grade had statistically significant positive connection to boys’ scholastic identity in math and mother’s behavioural control had statistically significant negative connection to boys’ scholastic identity in mother tongue at ninth-grade. Mother’s psychological control had statistically significant negative connection to youth’s scholastic identity in math in seventh-grade and mathematical achievement both in seventh and ninth grade. Father’s parenting styles had no statistically significant connection to youth’s scholastic identity or academic achieve- ment.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (30 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherkoulutaidot
dc.subject.otherkasvatustyylit
dc.subject.otheroppimisminäkuva
dc.subject.otherpsykologinen kontrolli
dc.subject.otherbehavioraalinen kontrolli
dc.titleKasvatustyylien yhteys nuorten oppimisminäkuvaan ja koulutaitoihin 7. ja 9. luokalla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201607163631
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaYhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Social Sciencesen
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.date.updated2016-07-16T09:24:10Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi202
dc.subject.ysoaffektiivisuus
dc.subject.ysonuoret
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot