Kasvatustyylien yhteys nuorten oppimisminäkuvaan ja koulutaitoihin 7. ja 9. luokalla
Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, ovatko vanhempien kasvatustyylit yhteydessä yläkouluikäisten 13-15 -vuotiaiden nuorten oppimisminäkuvaan ja koulutaitoihin. Tutkimuksessa käytettiin JEPS (Jyväskylä Entrance into Primary School) tutkimuksen aineistoa. Tutkimusaineisto koostui 207 nuoresta joista tyttöjä oli 96 ja poikia 111. Oppimisminäkuvaa mitattiin nuorille suunnatulla kysely- lomakkeella, kerran 7. Luokan keväällä ja kerran 9. luokan keväällä. Samoina ajankohtina nuorten koulutaitoja matematiikassa arvioitiin KTLT-testillä (Räsänen & Leino, 2005) ja äidinkielen taitoja kolmella testillä, jotka ovat osa Sanojen ymmärtämisen, oikeinkirjoituksen ja luetun ymmärtämisen testistöä (Holopainen, Kairaluoma, Nevala, Ahonen, & Aro, 2004). Vanhempien kasvatustyylejä mitattiin vanhemmille lähetetyillä kyselylomakkeilla seitsemännen luokan keväällä. Tutkimus osoitti, että äitien kasvatustyyleillä on yhteyttä nuoren oppimisminäkuvaan ja koulumenestykseen. Äidin affektiivisuus seitsemännellä luokalla oli positiivisesti ja tilastollisesti merkitsevästi yhtey- dessä poikien matematiikan oppimisminäkuvaan seitsemännellä luokalla, sekä äidin behavioraali- nen kontrolli negatiivisesti poikien äidinkielen oppimisminäkuvaan yhdeksännellä luokalla. Äidin psykologisella kontrollillla oli tilastollisesti merkitsevä negatiivinen yhteys nuorten matematiikan oppimisminäkuvaan seitsemännellä luokalla ja myös matematiikan taitoihin sekä seitsemännellä, että yhdeksännellä luokalla. Isien kasvatustyylit eivät olleet tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä nuorten koulumenestykseen tai oppimisminäkuvaan kumpanakaan tutkimusajankohtana.
...
The focus of this study was to find out if there is any association between parenting styles and scho- lastic identity. This study also aimed to investigate if there is any association between scholastic identity and academic achievement. This study was carried out as a part of JEPS (Jyväskylä En- trance in to Primary School) study. Participants of this study were 207 adolescents, (96 girls and 111 boys) and their parents. Adolescents filled in questionnaires concerning their scholastic identity and school grades once in the seventh grade and once during the ninth grade. Adolescents’ per- formance in math was assessed with KTLT-test (Räsänen & Leino, 2005) and in literacy by three subtests taken from the Test of Word Reading, Spelling and Reading comprehension. (Holopainen, Kairaluoma, Nevala, Ahonen, & Aro, 2004). Parenting styles were measured with inquiries directed to parents, once in seventh grade, and once in ninth grade. The research results showed that mothers parenting styles were connected to youth’s scholastic identity and academic achievement. Espe- cially mother’s affection on seventh grade had statistically significant positive connection to boys’ scholastic identity in math and mother’s behavioural control had statistically significant negative connection to boys’ scholastic identity in mother tongue at ninth-grade. Mother’s psychological control had statistically significant negative connection to youth’s scholastic identity in math in seventh-grade and mathematical achievement both in seventh and ninth grade. Father’s parenting styles had no statistically significant connection to youth’s scholastic identity or academic achieve- ment.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opettajan vuorovaikutustyylien yhteys lasten koulussa käyttämiin työskentelytapoihin
Rautio, Eveliina (2012)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yhtäältä opettajan vuorovaikutustyylien; lämpö, behavioraalinen kontrolli ja psykologinen kontrolli yhteyttä lasten koulussa käyttämiin työskentelytapoihin ja toisaalta lasten ... -
Nuorten psykologinen oireilu, itsemyötätunto ja psykologinen joustavuus : sukupuolten väliset erot ja verkkopohjaisen HOT-intervention vaikuttavuus
Hintikainen, Jutta; Vainio, Eveliina (2024)This thesis examined the psychological symptoms, psychological flexibility and self-compassion of adolescents as well as compared gender differences within these items. Additionally, the impact of Youth Compass Plus, a ... -
Kuudesluokkalaisten nuorten temperamentin, akateemisen kimmoisuuden ja koulustressin väliset yhteydet
Yli-Kivistö, Laura (2016)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kuudesluokkalaisten nuorten temperamentin, akateemisen kimmoisuuden ja koulustressin välisiä yhteyksiä lukuvuoden aikana. Tutkimus on osa TIKAPUU - Alakoulusta yläkouluun -tutkimushanketta, ... -
Perheen ja lastensuojelun merkitys nuorten väkivaltarikollisuuden ehkäisyssä
Lindqvist, Lauriina (2021)Kandidaatintutkielmassani pyrin selvittämään perhetekijöiden vaikutusta nuorten väkivaltarikoksissa ja lastensuojelun ehkäisevää roolia nuorten väkivaltarikoksiin puuttumisessa. Tutkielmani perustuu kirjallisuuteen ja ... -
Nuoret fyysisen väkivallan tekijöinä : määrällinen tutkimus yhdeksäsluokkalaisten nuorten väkivaltaista rikoskäyttäytymistä selittävistä tekijöistä
Puska, Maija (2019)Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaiset tekijät selittävät yhdeksäsluokkalaisten nuorten väkivaltaista rikoskäyttäytymistä. Väkivaltainen rikoskäyttäytyminen määritellään tutkimuksessa tappeluun osallistumiseksi ...