Työntekijöiden käsitykset ja kokemukset kuulluksi tulemisesta organisaatiomuutoksessa
Tämän puheviestinnän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli ymmärtää organisaatiomuutoksen kokeneiden työntekijöiden käsityksiä ja kokemuksia kuuntelemisesta ja kuulluksi tulemisesta. Tarkoituksena oli siten lisätä tietoa kuuntelemisesta ja kuulluksi tulemisesta vuorovaikutusilmiöinä sekä selvittää, miten ne toteutuvat käytännössä organisaatiomuutoksen kontekstissa työntekijän näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Avoimeen teemahaastatteluun osallistui yhdeksän työntekijää kuudesta yrityksestä Suomessa ja Iso-Britanniassa. Tutkimushenkilöitä yhdisti tietotyön tekeminen sekä tuore kokemus omaan työhön vaikuttaneesta organisaatiomuutoksesta. Organisaatiomuutoksen tyyppi vaihteli organisaatioittain, ja yritykset edustivat eri toimialoja.
Tutkielman tulokset kuvaavat työntekijöiden käsityksiä hyvän kuuntelemisen piirteistä yleisesti sekä työyhteisön tasolla, kuten myös heidän näkemyksiään kuulluksi tulemisesta. Tuloksissa ilmenee myös se, millaisia seurauksia kuulluksi tulemattomuudella on. Organisaatiomuutoksen kontekstissa kuuntelemisen ilmiö esiintyy kuuntelijan roolin, vuorovaikutustilanteiden sekä kuuntelemiskäytänteiden tasoilla. Kuulluksi tulemisen kokeminen muutosprosessissa näyttää merkitsevän sitä, että työntekijöitä kuunnellaan heidän työhönsä tai tunteisiinsa liittyvissä asioissa.
Tämän tutkielman tulokset vahvistavat aiempia tutkimustuloksia, sillä kuuntelemisella ja kuulluksi tulemisella on suuri merkitys työhyvinvoinnin kannalta. Kun työntekijät tulevat kuulluiksi muutosprosessissa, he kokevat voivansa vaikuttaa, mikä lisää luottamusta ja arvostusta organisaatiota ja sen johtoa kohtaan, ja siten vahvistaa henkilöstön sitoutumista organisaatiomuutokseen. Muutosprosessin aikana työntekijöiden kokemukset ja tunteet ovat hyvin merkittäviä myös työntekijän henkisen hyvinvoinnin näkökulmasta. Tämän tutkielman tulosten perusteella työntekijöiden kuulluksi tulemisella näyttäisi olevan myös työn suorittamisen sekä organisaatiomuutoksen onnistumisen kannalta suuri merkitys.
Tutkielman tuloksia on mahdollista hyödyntää suunniteltaessa organisaatiomuutoksiin liittyvää sisäistä viestintää ja vuorovaikutuskäytänteitä, sillä tutkielma tarjoaa uusia näkökulmia kuuntelemisen ja kuulluksi tulemisen ilmiöihin työyhteisöviestinnässä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kuulluksi tuleminen on oppimismotivaation avain
Vasalampi, Kati (Toinen Aatos Oy, 2022)Jo pienillä lapsilla on tarve kokea autonomiaa. He haluavat olla aloitteellisia ja itsenäisiä sekä kokea ohjaavansa elämäänsä. Voidakseen kiinnostua koulutyöstä, lapsi tai nuori tarvitsee kokemuksen, että hän tulee kuulluksi, ... -
Kuulluksi tuleminen peruskoulun aikana : nuorten narratiivinen paluu koulukokemuksiin
Kaustinen, Päivi (2007)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää nuorten kokemuksia peruskouluaikaisesta kuulluksi tulemisesta. Narratiivisen haastatteluaineiston avulla selvitettiin, millaisia asioita nuori liittää kuulluksi tulemiseensa, miten ... -
Työntekijöiden kokemuksia ammatillista toimijuutta tukevasta ja tunteet huomioivasta johtajuudesta organisaatiomuutoksessa
Vikman, Sanni (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli ymmärtää työntekijöiden kokemuksia ammatillisesta toimijuudesta, tunteista sekä niitä tukevasta johtajuudesta organisaatiomuutoskontekstissa. Lisäksi pyrkimyksenä oli syventää ymmärrystä ... -
Työntekijöiden hyvinvointi organisaatiomuutoksessa : yliopistomuutoksen toteutukseen suhtautumisen, itseen liittyvien ydintulkintojen ja tarmokkuuden väliset yhteydet
Suomalainen, Saila (2012)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin yliopistotyöntekijöiden yliopistomuutoksen toteutukseen suhtautumista, itseen liittyviä ydintulkintoja ja tarmokkuutta sekä näiden välisiä yhteyksiä vuoden seurannan aikana. Keskeisenä ... -
Työntekijöiden ammatillinen toimijuus ja työhyvinvointi organisaatiomuutoksessa
Metsi, Helene (2022)Tutkimuksen tarkoituksena oli ymmärtää työntekijöiden ammatillisen toimijuuden sekä työhyvinvoinnin kokemusta ja toteutumista organisaatiomuutoksen aikana. Tutkimuksessa syvennyttiin työntekijöiden kokemuspuheeseen ja siitä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.