Turvapaikanhakijanaisten kokemuksia naisille suunnatun kerho-toiminnan vaikutuksista kotoutumiseen
Tutkielman tavoitteena on selvittää, millä tavoin naisille suunnattu SPR:n kerhotoiminta on tärkeää turvapaikanhakijanaisille
varhaisen kotoutumisen näkökulmasta. Aihetta lähestytään kielenoppimisen, kulttuurintuntemuksen ja sosiaalisten
suhteiden näkökulmasta.
Tutkimuskysymyksiä ovat: Mitä asioita turvapaikanhakijanaiset nostavat esille puhuttaessa suomen kielen oppimisen
vaikutuksista heidän elämäänsä? Mitä asioita turvapaikanhakijanaiset nostavat esille puhuttaessa suomalaisen
kulttuurin tuntemuksen ja verkostoitumisen vaikutuksesta heidän elämäänsä? Mitä merkitystä naisille on sillä, että
kerhotoiminta on naisille suunnattua? Millaista tukea tutkijan havainnot antavat edellisiin asioihin? Tutkimus asettuu
fenomenologis-hermeneuttisen tutkimusperinteen alueelle, jossa ihminen tutkii ihmistä -tyyppinen ajattelu on
keskiössä.
Tutkimukseen osallistui kaksi pohjoissuomalaisen vastaanottokeskuksen naisasiakasta, jotka ovat säännöllisesti
olleet mukana kerhojen toiminnassa. Aineisto kerättiin avoimessa ryhmähaastattelussa. Tutkimuksen haastatteluaineistoa
tukevat tutkijan havainnot kerhotoiminnasta. Analyysimenetelmänä on teoriaohjaava sisällönanalyysi.
Tutkimuksen tulosten perusteella kerhotoiminnalla on suuri merkitys naisten varhaiselle kotoutumiselle, sillä
kerhotoiminta tukee voimakkaasti sosiaalisten verkostojen muodostumista maahanmuuttajien ja kantaväestön vä-
lille. Suhteet suomalaisiin vaikuttavat olevan merkittäviä kulttuurisesti, koska tapakulttuuri välittyy tutkimushenkilöiden
mielestä sosiaalisissa kontakteissa. Kielenoppimisen kannalta kerhot ovat hyvä paikka edetä maahanmuuttajien
kulloistenkin kielenoppimistarpeiden mukaan, koska epävirallisena oppimispaikkana kerho pystyy nopeasti reagoimaan
oppijoiden tarpeisiin. Naisille on tärkeää myös kerhojen suuntaaminen pelkästään heille, koska he kokevat
pystyvänsä vapautumaan ja toimimaan rennommin naisseurassa.
Jatkossa olisi hyödyllistä tutkia suuremmassa mittakaavassa varhaisen kotouttamisen merkitystä ja siihen parhaiten
soveltuvia keinoja. Kattava katsaus eri vastaanottokeskuksien yhteydessä toimivista kerhoista olisi hyödyllinen.
Tämän tyyppinen tutkimus olisi myös keino saattaa toimintaa yhdenmukaisemmaksi ja tukea eri paikkakuntien kerhotoimintaa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Maahanmuuttajien aktiivisuuden rakentuminen Helsingin Sanomien ja Yle Uutisten kotouttamis- ja työllistämisdiskursseissa
Jouhki, Jeremias (2021)Median rooli mielikuvien ja stereotypioiden rakentajana on suuri. Median korostamat teemat rakentavat aktiivisesti kuvaa eri toimijoiden olemuksesta. Maahanmuuttajien tapauksessa tämä voi merkitä rasististen stereotypioiden ... -
Toimijuutta välitilassa : turvapaikanhakijoiden toimijuuteen vaikuttavat tekijät
Juvakka, Hanna (2022)Tutkielman tarkoituksena on selvittää turvapaikanhakijoiden toimijuuden haasteita ja mahdollisuuksia turvapaikkaprosessin aikana. Tutkielmani on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka tutkimusaineisto koostuu ... -
Sosiaaliset verkostot ja kielenoppiminen : kohti uutta ajattelua kotoutumiskoulutuksesta.
Kokkonen, Lotta; Pöyhönen, Sari; Reiman, Nina; Lehtonen, Tuija (Työ- ja elinkeinoministeriö, 2019)Uuden kielen oppimista pidetään maahanmuuttajien kotoutumisen kannalta keskeisenä tekijänä. Tässä tutkimuksessa kielenoppiminen nähdään sosiaalisena ja dynaamisena toimintana, joka on kiinnittynyt arjen käytänteisiin ja ... -
Maahanmuuttajanaiset ja hoivavastuu Ylen uutisoinnissa
Heikuksela, Heidi (2023)Tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia mediarepresentaatioita maahanmuuttajanaisiin hoivaajina liitetään uutisoinnissa. Suomalainen yhteiskunta on muutoksessa johtuen väestön ikääntymisestä, mikä näkyy lisääntyneenä ... -
Migrant women, work, and investment in language learning : Two success stories
Iikkanen, Päivi (De Gruyter Mouton, 2022)In the media, migrant mothers are often portrayed as uneducated, having trouble learning a new language, and preferring to stay at home rather than entering paid employment. This article offers a contrasting point of view ...