Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorIsosomppi, Leena
dc.contributor.authorKasi, Hannamaija
dc.contributor.authorRintamäki, Leena
dc.date.accessioned2016-06-20T06:45:25Z
dc.date.available2016-06-20T06:45:25Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50439
dc.description.abstractTutkimuksemme kohdistui paikalliseen opetussuunnitelmatyöskentelyyn sekä opetussuunnitelmauudistukseen 2016 ohjausryhmän sekä esi- ja alkuopetuksen niveltyöryhmän kokemana. Tutkimuksessa määritellään suomalaista perusopetuksen opetussuunnitelmaa käsitteenä sekä tarkastellaan suomalaista opetussuunnitelmajärjestelmää ja siihen kuuluvaa valtakunnallista ja paikallista opetussuunnitelmaa ohjaavina asiakirjoina tehtävineen, tavoitteineen ja sisältöineen. Historiallisessa katsauksessa esittelemme opetussuunnitelman ohjaavuuden ja toimivuuden muutoksia sekä tarkastelemme tutkimuskohteenamme olevan kaupungin paikallisen opetussuunnitelmatyön etenemisvaiheita. Teoreettisessa viitekehyksessä luomme myös katsauksen aiempiin oman tutkimuksemme kannalta merkittäviin tutkimuksiin. Tutkimuksemme on fenomenologis-hermeneuttinen tapaustutkimus. Tutkimustehtävänämme oli selvittää miten paikallisessa opetussuunnitelmatyöskentelyssä ohjausryhmän ja esi- ja alkuopetuksen niveltyöryhmän jäsenet kokevat opetussuunnitelmauudistuksen 2016. Lisäksi selvitimme ohjausryhmän sekä esi- ja alkuopetuksen niveltyöryhmän jäsenten kokemuksia paikallistason opetussuunnitelman laadintatyöstä sekä esi- ja alkuopetuksen yhteistyöstä ja lapsen oppimispolun jatkumosta. Tutkimusaineiston hankimme avoimella haastattelulla. Aineiston analyysitapana käytimme Giorgin fenomenologiseen psykologiaan pohjautuvaa Perttulan fenomenologista menetelmää omaan tutkimusaineistoomme soveltaen. Tutkimusprosessin eri vaiheisiin liittyvissä valinnoissa ja tutkimusprosessin kulun eri vaiheiden kuvauksessa olemme pyrkineet tarkkuuteen, huomioiden tutkimuksen eettiset ja luotettavuuden näkökulmat. Tutkimusaineiston analyysin pohjalta tekemiemme johtopäätösten mukaan opetussuunnitelmauudistus 2016 koettiin hyvänä, elämänläheisenä ja lapsen oppimispolkua korostavana. Huolta aiheutti uuden opetussuunnitelman mukana tuoma toimintakulttuurin muutos. Opetussuunnitelmatyö koettiin ohjausryhmässä vastuullisena ja laajana mutta hyvin antoisana. Sen sijaan esi- ja alkuopetuksen niveltyöryhmässä työskentely koettiin pettymyksenä, joskin laadittuun Lapsen polku-asiakirjan sisältöön oltiin tyytyväisiä. Esi- ja alkuopetuksen yhteistyötä ja lapsen oppimispolun jatkumoa pidettiin tärkeänä. Yhteistyön onnistuminen koettiin olevan yhteydessä esi- ja alkuopetuksen fyysiseen läheisyyteen.
dc.format.extent91
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otheropetussuunnitelmauudistus
dc.subject.otherpaikallinen opetussuunnitelmaprosessi
dc.subject.otherkokemukset
dc.subject.otherfenomenologinen merkitysanalyysi
dc.titleOpetussuunnitelman pyörteissä : ohjausryhmän sekä esi- ja alkuopetuksen niveltyöryhmän kokemuksia paikallistason opetussuunnitelmatyöstä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201606203210
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.date.updated2016-06-20T06:45:25Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot