Lineaarisuus ja vertikaalisuus Terry Rileyn sävellyksessä In C
Tutkimuksessa perehdyttiin lineaarisuuteen ja vertikaalisuuteen Terry Rileyn sävellyksessä In C. Lineaarisuus ja vertikaalisuus ovat temporaalisuuden eri muotoja. Terry Rileyn In C on amerikkalaisen minimalistisen musiikin klassikkoteos, jonka temporaalisuutta ei ole aiemmin tutkittu. Koska minimalistisen musiikin suhde temporaalisuuteen on ainutlaatuinen suhteessa mihin tahansa muuhun länsimaiseen musiikkityyliin, tulisi sen klassikkoteosta tutkia erityisesti temporaalisuuden kautta. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa In C:n temporaalisuuksista.
Tutkimuskysymykseni ovat: Millaisten musiikillisten seikkojen varaan lineaarisuus ja vertikaalisuus tässä teoksessa rakentuvat? Ovatko nämä temporaalisuudet läsnä yhtäaikaisesti vai muuttuvatko tai vaihtelevatko ne teoksen edetessä? Voidaanko temporaalisuuksiin vaikuttavia seikkoja löytää pelkästä nuottikuvasta, vai muuttuvatko ne joka esityksessä In C:n aleatorisesta luonteesta johtuen?
Tutkimuksessani on kaksi päälähdettä: Jonathan D. Kramerin The Time of Music (1988) ja Robert Carlin Terry Riley's In C (2009). Koska aikaisempaa tutkimusta In C:n temporaalisuuksista ei ole olemassa, sovelsin omaan tutkimukseeni myös Finkin (2005), Fraserin (1987), Greenen (1982), Hannisen (2012), Leen (2010), Lippmanin (1984) ja Smithin (2004) tutkimuksia temporaalisuudesta, musiikista ja minimalismista.
Keskeisenä aineistona toimi Terry Rileyn sävellys In C, sekä Order of the Living -yhtyeen esittämä versio siitä. Tärkeimpänä menetelmänä tulosten saamiseksi toimi musiikkianalyysi. Analyysin avulla voitiin osoittaa, että In C on temporaalisuudeltaan kokonaisvaltaisen vertikaalinen teos, joka sisältää kuitenkin myös merkittäviä lineaarisia hetkiä. Vertikaalisuus on läsnä koko ajan, lineaariset hetket eivät. Analyysissa ilmeni myös, että kohteena ollut esitys sisälsi poikkeuksellisia hetkiä, joita en ole teoksen muista esityksistä löytänyt. Siispä tutkimustulokset olisivat olleet jossain määrin erilaisia, jos kohteeksi olisi valikoitunut jokin muu esitys. Osaltaan tämä todistaa sen, että teoksen temporaalisuudet muuttuvat niiden kestojen ja intensiivisyyksien osalta eri esitysten välillä, vaikka temporaalisuuksiin vaikuttavia seikkoja voidaankin löytää myös nuottikuvasta.
Jatkossa aihetta voitaisiin tutkia kuuntelukokein kiinnittäen huomiota esimerkiksi temporaalisuuksien kokemisen eroihin eri yksilöiden välillä. Myös eri esitysten väliset erot temporaalisuuksien suhteen olisivat jatkotutkimusten kannalta hedelmällisiä.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25550]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Mestaripelimanni Urho Myllymäki : henkilökuva ja polkansoittotapa
Kiprianoff, Niina (2008) -
Länsimaisen taidemusiikin historian aikaisten moodien ja sävellajien tunnevaikutukset ja niiden näkyminen musiikkiterapian reseptiivisissä menetelmissä
Nevavuori, Taru (2023)Tämän laadullisen, kuvailevan ja aineistolähtöisen tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten antiikin ajalta ja länsimaisen taidemusiikin historian aikakausilta peräisin olevat käsitykset musiikista, sävellajien ja ... -
A Gestalt music analysis : philosophical theory, method, and analysis of Iegor Reznikoff's compositions
Utriainen, Jaana (University of Jyväskylä, 2005)Jaana Utriainen on väitöskirjassaan luonut hahmofilosofisen musiikkianalyysiteorian ja –metodin GMAn (A Gestalt Music Analysis) ja soveltanut sitä ranskalaisen Iégor Reznikoffin neljään laulusävellykseen.- Etsin vastauksia ... -
Musiikillisten karakterien metamorfoosi : transformaatio- ja metamorfoosiprosessit Usko Meriläisen tuotannossa vuosina 1963-86
Laaksamo, Jouko (Jyväskylän yliopisto, 2004)Jouko Laaksamo tutkii Usko Meriläisen tuotantoa vuodesta 1963 alkaen, jolloin säveltäjä siirtyi rivimusiikista kohti vapaammin hahmottuvia musiikillisia rakenteita. Laaksamo tarkastelee musiikkianalyysin keinoin teosten ...