University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Lineaarisuus ja vertikaalisuus Terry Rileyn sävellyksessä In C

Thumbnail
View/Open
605.1 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Puronaho, Ville
Date
2016
Discipline
MusiikkitiedeMusicology

 
Tutkimuksessa perehdyttiin lineaarisuuteen ja vertikaalisuuteen Terry Rileyn sävellyksessä In C. Lineaarisuus ja vertikaalisuus ovat temporaalisuuden eri muotoja. Terry Rileyn In C on amerikkalaisen minimalistisen musiikin klassikkoteos, jonka temporaalisuutta ei ole aiemmin tutkittu. Koska minimalistisen musiikin suhde temporaalisuuteen on ainutlaatuinen suhteessa mihin tahansa muuhun länsimaiseen musiikkityyliin, tulisi sen klassikkoteosta tutkia erityisesti temporaalisuuden kautta. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa In C:n temporaalisuuksista. Tutkimuskysymykseni ovat: Millaisten musiikillisten seikkojen varaan lineaarisuus ja vertikaalisuus tässä teoksessa rakentuvat? Ovatko nämä temporaalisuudet läsnä yhtäaikaisesti vai muuttuvatko tai vaihtelevatko ne teoksen edetessä? Voidaanko temporaalisuuksiin vaikuttavia seikkoja löytää pelkästä nuottikuvasta, vai muuttuvatko ne joka esityksessä In C:n aleatorisesta luonteesta johtuen? Tutkimuksessani on kaksi päälähdettä: Jonathan D. Kramerin The Time of Music (1988) ja Robert Carlin Terry Riley's In C (2009). Koska aikaisempaa tutkimusta In C:n temporaalisuuksista ei ole olemassa, sovelsin omaan tutkimukseeni myös Finkin (2005), Fraserin (1987), Greenen (1982), Hannisen (2012), Leen (2010), Lippmanin (1984) ja Smithin (2004) tutkimuksia temporaalisuudesta, musiikista ja minimalismista. Keskeisenä aineistona toimi Terry Rileyn sävellys In C, sekä Order of the Living -yhtyeen esittämä versio siitä. Tärkeimpänä menetelmänä tulosten saamiseksi toimi musiikkianalyysi. Analyysin avulla voitiin osoittaa, että In C on temporaalisuudeltaan kokonaisvaltaisen vertikaalinen teos, joka sisältää kuitenkin myös merkittäviä lineaarisia hetkiä. Vertikaalisuus on läsnä koko ajan, lineaariset hetket eivät. Analyysissa ilmeni myös, että kohteena ollut esitys sisälsi poikkeuksellisia hetkiä, joita en ole teoksen muista esityksistä löytänyt. Siispä tutkimustulokset olisivat olleet jossain määrin erilaisia, jos kohteeksi olisi valikoitunut jokin muu esitys. Osaltaan tämä todistaa sen, että teoksen temporaalisuudet muuttuvat niiden kestojen ja intensiivisyyksien osalta eri esitysten välillä, vaikka temporaalisuuksiin vaikuttavia seikkoja voidaankin löytää myös nuottikuvasta. Jatkossa aihetta voitaisiin tutkia kuuntelukokein kiinnittäen huomiota esimerkiksi temporaalisuuksien kokemisen eroihin eri yksilöiden välillä. Myös eri esitysten väliset erot temporaalisuuksien suhteen olisivat jatkotutkimusten kannalta hedelmällisiä. ...
Keywords
Riley, Terry temporaalisuus minimalismi musiikkianalyysi
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201606143075

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25550]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Kämmensyrjävaimennuksen tuottamat musiikilliset prosessit extreme metal -musiikin muodon artikuloijina 

    Mäkitalo, Mikko (2013)
  • Mestaripelimanni Urho Myllymäki : henkilökuva ja polkansoittotapa 

    Kiprianoff, Niina (2008)
  • Länsimaisen taidemusiikin historian aikaisten moodien ja sävellajien tunnevaikutukset ja niiden näkyminen musiikkiterapian reseptiivisissä menetelmissä 

    Nevavuori, Taru (2023)
    Tämän laadullisen, kuvailevan ja aineistolähtöisen tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten antiikin ajalta ja länsimaisen taidemusiikin historian aikakausilta peräisin olevat käsitykset musiikista, sävellajien ja ...
  • A Gestalt music analysis : philosophical theory, method, and analysis of Iegor Reznikoff's compositions 

    Utriainen, Jaana (University of Jyväskylä, 2005)
    Jaana Utriainen on väitöskirjassaan luonut hahmofilosofisen musiikkianalyysiteorian ja –metodin GMAn (A Gestalt Music Analysis) ja soveltanut sitä ranskalaisen Iégor Reznikoffin neljään laulusävellykseen.- Etsin vastauksia ...
  • Musiikillisten karakterien metamorfoosi : transformaatio- ja metamorfoosiprosessit Usko Meriläisen tuotannossa vuosina 1963-86 

    Laaksamo, Jouko (Jyväskylän yliopisto, 2004)
    Jouko Laaksamo tutkii Usko Meriläisen tuotantoa vuodesta 1963 alkaen, jolloin säveltäjä siirtyi rivimusiikista kohti vapaammin hahmottuvia musiikillisia rakenteita. Laaksamo tarkastelee musiikkianalyysin keinoin teosten ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre