dc.contributor.advisor | Moilanen, Panu | |
dc.contributor.author | Toivoniemi, Maria | |
dc.date.accessioned | 2016-06-13T15:00:39Z | |
dc.date.available | 2016-06-13T15:00:39Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50285 | |
dc.description.abstract | Sähköinen oppimateriaali on käsitteenä laaja. Sillä on useita läheisiä käsitteitä ja synonyymejä, joilla voidaan kontekstista riippuen tarkoittaa eri asioita. Koulutuksen digitalisoituminen on ajankohtaista kaikilla koulutusasteilla, mutta sähköisten oppimateriaalien käytön mahdollisuuksia ja haasteita korkeakouluissa tutkiva kirjallisuus on hajanaista erityisesti suomenkielellä. Tässä tutkielmassa tutkittiin kirjallisuuskatsauksen avulla, mitä sähköisellä oppimateriaalilla tarkoitetaan sekä mitä mahdollisuuksia ja haasteita niiden käytöllä on korkeakouluissa. Tutkimuksen tulosten mukaan sähköisellä oppimateriaalilla tarkoitetaan sähköisessä muodossa julkaistua materiaalia, joka on tarkoitettu saavutettavaksi jollakin tietoteknisellä laitteella. Sähköiset oppimateriaalit korkeakouluissa voivat olla myös sellaisia materiaaleja, joita ei alun perin ole tarkoitettu opetuskäyttöön. Lisäksi sähköiset oppimateriaalit koostuvat osakokonaisuuksista, joita ovat oppimisaihiot ja oppimisaihiopankit, kurssin osat tai koko kurssit, opintokokonaisuudet sekä verkkooppimisympäristöt. Sähköisten oppimateriaalien käytön mahdollisuuksia ovat muun muassa koulutuksen saavutettavuuden ja joustavuuden parantuminen, ajantasaisen tiedon tarjoaminen, opiskelijoiden tarpeisiin vastaaminen ja heidän tyytyväisyyden, motivaation ja osallistamisen lisääminen. Käytön haasteita puolestaan ovat muun muassa puutteellinen IT infrastruktuuri, tekniset ongelmat, käyttäjien riittämätön koulutus sekä materiaalien ja työkalujen runsaus. Lisäksi käyttäjien kielteiset asenteet ja tunteet tieto- ja viestintätekniikan käyttöönottoon opetus- ja oppimisprosesseissa voi tuottaa haasteita. | fi |
dc.description.abstract | Electronic learning material is a broad concept. The purpose of this thesis is to bring clarity to the concept through a literature review. Digitalization of education across all educational levels is a current topic, but the literature in Finnish focusing on the possibilities and challenges in using electronic learning materials in higher education is scattered. The other purpose of this thesis is to create a general description of the possibilities and challenges in using electronic learning materials in higher education. According to the results, electronic learning material means that the learning material is published in an electronic form, is intended to access with an electronic device, and can be used in the teaching and learning process. In higher education electronic learning materials can be materials which are not originally intended or designed for teaching purposes. In addition, electronic learning materials comprise: learning objects and learning object repositories, course units, study modules and virtual learning environments. The possibilities in using electronic learning materials are better accessibility to education, learning flexibility, and up-to-date information in the learning materials. In addition, higher education institutions can answer to their students’ needs better, and increase their satisfaction, motivation, and engagement in their education. The challenges in using electronic learning materials are the lack of IT infrastructure, technical issues and insufficient user training. Additionally, the variety of materials and the users’ negative attitudes and feelings towards using information and communications technology in their teaching and learning processes can prove to be a challenge. | en |
dc.format.extent | 34 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | digitaalinen oppimateriaali | |
dc.subject.other | verkko-oppimateriaali | |
dc.subject.other | verkko-oppiminen | |
dc.subject.other | monimuoto-opetus | |
dc.subject.other | yhteisöllinen oppiminen | |
dc.subject.other | tieto- ja viestintätekniikka | |
dc.subject.other | korkea-asteen koulutus | |
dc.title | Sähköisten oppimateriaalien käytön mahdollisuuksia ja haasteita korkeakoulutuksessa | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201606133052 | |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.date.updated | 2016-06-13T15:00:39Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |