Sähköisten oppimateriaalien käytön mahdollisuuksia ja haasteita korkeakoulutuksessa
Sähköinen oppimateriaali on käsitteenä laaja. Sillä on useita läheisiä käsitteitä ja synonyymejä, joilla voidaan kontekstista riippuen tarkoittaa eri asioita. Koulutuksen digitalisoituminen on ajankohtaista kaikilla koulutusasteilla, mutta sähköisten oppimateriaalien käytön mahdollisuuksia ja haasteita korkeakouluissa tutkiva kirjallisuus on hajanaista erityisesti suomenkielellä. Tässä tutkielmassa tutkittiin kirjallisuuskatsauksen avulla, mitä sähköisellä oppimateriaalilla tarkoitetaan sekä mitä mahdollisuuksia ja haasteita niiden käytöllä on korkeakouluissa. Tutkimuksen tulosten mukaan sähköisellä oppimateriaalilla tarkoitetaan sähköisessä muodossa julkaistua materiaalia, joka on tarkoitettu saavutettavaksi jollakin tietoteknisellä laitteella. Sähköiset oppimateriaalit korkeakouluissa voivat olla myös sellaisia materiaaleja, joita ei alun perin ole tarkoitettu opetuskäyttöön. Lisäksi sähköiset oppimateriaalit koostuvat osakokonaisuuksista, joita ovat oppimisaihiot ja oppimisaihiopankit, kurssin osat tai koko kurssit, opintokokonaisuudet sekä verkkooppimisympäristöt. Sähköisten oppimateriaalien käytön mahdollisuuksia ovat muun muassa koulutuksen saavutettavuuden ja joustavuuden parantuminen, ajantasaisen tiedon tarjoaminen, opiskelijoiden tarpeisiin vastaaminen ja heidän tyytyväisyyden, motivaation ja osallistamisen lisääminen. Käytön haasteita puolestaan ovat muun muassa puutteellinen IT infrastruktuuri, tekniset ongelmat, käyttäjien riittämätön koulutus sekä materiaalien ja työkalujen runsaus. Lisäksi käyttäjien kielteiset asenteet ja tunteet tieto- ja viestintätekniikan käyttöönottoon opetus- ja oppimisprosesseissa voi tuottaa haasteita.
...
Electronic learning material is a broad concept. The purpose of this thesis is to bring clarity to the concept through a literature review. Digitalization of education across all educational levels is a current topic, but the literature in Finnish focusing on the possibilities and challenges in using electronic learning materials in higher education is scattered. The other purpose of this thesis is to create a general description of the possibilities and challenges in using electronic learning materials in higher education. According to the results, electronic learning material means that the learning material is published in an electronic form, is intended to access with an electronic device, and can be used in the teaching and learning process. In higher education electronic learning materials can be materials which are not originally intended or designed for teaching purposes. In addition, electronic learning materials comprise: learning objects and learning object repositories, course units, study modules and virtual learning environments. The possibilities in using electronic learning materials are better accessibility to education, learning flexibility, and up-to-date information in the learning materials. In addition, higher education institutions can answer to their students’ needs better, and increase their satisfaction, motivation, and engagement in their education. The challenges in using electronic learning materials are the lack of IT infrastructure, technical issues and insufficient user training. Additionally, the variety of materials and the users’ negative attitudes and feelings towards using information and communications technology in their teaching and learning processes can prove to be a challenge.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sähköisten oppimateriaalien hyödyt ja haasteet opetuksessa
Ronkainen, Lassi (2024)Tämä kandidaatintutkielma on kirjallisuuskatsaus, jonka tarkoituksena on tutkia sähköisten oppimateriaalien hyötyjä ja haasteita opetuksessa. Tässä kandidaantintutkielmassa perehdytään myös siihen, mitä sähköiset oppimateriaalit ... -
Yhteisöllinen argumentointi sosionomikoulutuksessa avoimia ongelmia ratkottaessa
Vapalahti, Kati (University of Jyväskylä, 2017)The aim of this study was to develop teaching methods for practising argumentative problem-solving in a degree program of social services. The purpose was to acquire knowledge about multiple (face-to-face, online, and ... -
In search for the conceptual origin of university students' community in a confluence of on- and offline learning environments ethnographies in technology-rich, multi-sited fields of study
Pöysä, Johanna (University of Jyväskylä, 2007)Contemporary society requires its citizens to develop capacities to resituate their activities in collective unities and to successfully communicate their actions within these multiple local and global communities. Also ... -
Monimuoto-opiskelijoiden kokemuksia verkko-opiskelusta
Valtanen, Katja (2010)Tutkimuksen lähtökohtana on konstruktiivinen oppimiskäsitys. Tätä oppimiskäsitystä käytetään nykyisin yleisesti, koska oppija nähdään aktiivisena ja omatoimisena tiedon etsijänä. Nopea tekninen kehitys on mahdollistanut ... -
Enhancing web course design using action research
Hiltunen, Leena (University of Jyväskylä, 2010)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.