Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorValleala, Ulla-Maija
dc.contributor.authorTöhönen, Heidi
dc.date.accessioned2016-06-12T09:13:07Z
dc.date.available2016-06-12T09:13:07Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1544615
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50255
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien näkemyksiä ja käsityksiä siitä, mitkä tekijät luokanopettajan työssä tukevat ja mitkä estävät toiminnallisten opetusmenetelmien käyttöä eri oppimisympäristöissä. Toiminnalliseen opetukseen liittyviä tekijöitä selvitettiin tutkimuksessa fyysisen, sosiaalisen sekä pedagogisen oppimisympäristö -käsitteiden avulla. Tutkimuksen aineisto kerättiin laadullisella kyselylomakkeella vuodenvaihteessa 2015–2016. Tutkimukseen osallistui 31 luokanopettajaa eri puolelta Suomea. Aineiston analyysimenetelmänä toimi teoriaohjaava sisällönanalyysi. Analysoinnin pohjalta muodostui kolme toiminnalliseen opetukseen liittyvää pääkategoriaa: koulurakennus ja -ympäristö toiminnallisuuden kenttänä, koulun sisäinen yhteistyö ja vuorovaikutus sekä opettajan rooli toiminnallisuuden toteuttajana. Tutkimus osoitti, että opettajan pedagoginen osaaminen koettiin useimmin toiminnallisuutta tukevaksi tekijäksi. Toiminnallisuutta estävänä tekijänä koettiin useimmin ryhmän jäsenten roolit toiminnallisessa oppimisessa eli oppilaiden taidot, opettajan rooli ja ryhmäkokoon liittyvät tekijät. Tutkimuksen perusteella voidaan tehdä se johtopäätös, että opettajan pedagoginen osaaminen ja positiiviset soisaaliset suhteet luokan sisällä tukevat toiminnallisen opetuksen onnistumista.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (85 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othertoiminnallinen opetus
dc.subject.otheroppimisympäristö
dc.subject.otherkonstruktivistinen oppimiskäsitys
dc.subject.othertoiminnalliset opetusmenetelmät
dc.subject.otherPerusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014
dc.titleLuokanopettajien näkemyksiä toiminnallisista oppimisympäristöistä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201606123029
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2016-06-12T09:13:08Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysotoiminnallisuus
dc.subject.ysotoiminnalliset menetelmät
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysokonstruktivismi
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot