Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMäntynen, Anne
dc.contributor.authorVeistämö, Annika
dc.date.accessioned2016-06-11T16:34:38Z
dc.date.available2016-06-11T16:34:38Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1544567
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50254
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tutkin yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien käsityksiä heidän hiljaisen tietonsa ilmenemisestä. Lisäksi tutkimuksessani keskityn äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien hiljaisen tiedon jakamiseen ja jakamiseen liittyviin ongelmiin. Tutkimukseni tavoitteena on saada lisää tietoa äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien hiljaisen tiedon luonteesta ja hiljaisen tiedon jakamisesta. Tutkimukseni teoriapohja keskittyy vahvasti hiljaisen tiedon käsitteeseen. Hiljaisen tiedon ajatellaan usein olevan tietoa, jota ei ole muutettu sanalliseen muotoon. Käytännössä hiljaista tietoa siis kerääntyy esimerkiksi työssä työtä tehdessä ihmisen oppiessa kokemuksiensa kautta. Hiljaista tietoa saadaan siis esimerkiksi onnistumisien ja epäonnistumisien kautta. Aineistoni koostuu neljästä äidinkielen ja kirjallisuuden opettajan hiljaiseen tietoon liittyvästä teemahaastattelusta. Haastattelujen analyysin olen tehnyt käyttämällä sisällönanalyysia ja diskurssinanalyysia, minkä lisäksi olen tutkinut kielellisenä piirteenä erityisesti modaalisuutta. Äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien hiljainen tieto näkyy esimerkiksi vuorovaikutustilanteissa, tuntien ja kurssien suunnittelutyössä, oppilaiden töiden arvioinnissa ja yllättäviin tilanteisiin reagoimisessa. Äidinkielen ja kirjallisuuden opettajat jakavat hiljaista tietoaan esimerkiksi ainekollegan kanssa, opettajainkokouksissa, suunnittelemalla kursseja yhdessä, samanaikaisopetuksessa ja kansainvälisissä opettajavaihdoissa. Hiljaisen tiedon jakamisen suurimpina esteinä ovat työyhteisön passiivisuus jakamisen suhteen, opettajien erilaiset persoonallisuudet, unohtaminen, kiinnostuksen puute sekä liian suuri tai pieni koulu. Tutkimuksestani saatavan tiedon avulla tutkimukseen osallistuneet äidinkielen ja kirjallisuuden opettajat sekä muut kokeneemmat aineenopettajat voivat tulla tietoisemmaksi hiljaisesta tiedostaan. Lisäksi kokemattomammat äidinkielen ja kirjallisuuden opettajat voivat saada itselleen kokeneempien ainekollegojen välittämää hiljaista tietoa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (83 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othermodaalisuus
dc.subject.otheräidinkielenopettajat
dc.subject.otherkäsitykset
dc.titleÄidinkielen ja kirjallisuuden opettajien käsityksiä hiljaisesta tiedosta ja sen jakamisesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201606113028
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.date.updated2016-06-11T16:34:39Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysomodaalisuus (kielitiede)
dc.subject.ysoäidinkielenopettajat
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysokäsitykset
dc.subject.ysohiljainen tieto
dc.subject.ysomodaalisuus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot