Images of the other in Finnish primary school geography books
Authors
Date
2016Jatkuvasti kansainvälistyvässä maailmassa, jossa kulttuurienvälisillä kohtaamisilla voi olla kauaskantoisiakin seurauksia, on tärkeää olla tietoinen taustalla vaikuttavista asenteista. Tässä tutkielmassa kartoitetaan kuvaa, joka suomalaisissa viidennen ja kuudennen luokan maantiedon oppikirjoissa annetaan ihmisistä Euroopan ulkopuolella. Tutkielma on tehty sisällönanalyysin keinoin.
Selkeiden stereotyyppisten kuvien lisäksi pyritään löytämään myös piileviä, vähemmän selviä stereotypioita. Stereotypioiden lisäksi myös alueista, kansoista tai muista ihmisryhmistä annetut kokonaiskuvat ovat tutkimuksen kohteena.
Analysoitujen oppikirjojen välillä oli merkittäviäkin eroja sekä sisällössä, että terminologiassa, mutta myös samansuuntaisia teemoja löytyi. Näistä teemoista nostetaan esiin ”Afrikka, ongelmien ja luonnon maanosa”, ”Alkuperäiskansat”, ”Eurooppalaisten uhrit?”, ”Turvapaikanhakijoiden lähtömaat” ja ”Puhetta luonteesta”. As the society becomes more and more international and intercultural interactions may have serious consequences, it is important to be aware of the underlying ideas and attitudes. This study researches the image given of people from outside Europe in Finnish 5th and 6th grade geography textbooks through the means of content analysis.
In addition to obviously stereotypical images, attention is also paid to more subtle, hidden stereotypes. Besides stereotypes, the overall image given of regions, peoples, and other groups is also studied.
Significant differences in terms of content and terminology were found between the analysed textbooks, but also some common themes. Of these themes, “Africa, a Continent of Problems and Nature”, “Indigenous Peoples”, “Victims of the Europeans?”, “Asylum Seekers’ Countries of Origin”, and “Discussing Character” are discussed in more detail.
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29656]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
'Minna, the Model' and other stories : gender roles in an English textbook series for Finnish lower secondary schools
Piironen, Anna-Reeta (2004) -
Practicing oral skills in Finnish upper secondary school EFL textbooks
Hietala, Maria (2013)Kieltenopetuksen painopiste on siirtynyt kielioppikeskeisestä virheettömyyden tavoittelusta kommunikatiivisen kompetenssin kehittämiseen. Tavoitteena on, että kielenopiskelijasta kasvaa kielenkäyttäjä, joka pystyy ... -
Derivation in Finnish upper secondary school English L2 textbooks
Myyry, Antti (2016)Sananmuodostus on keskeinen taito kielten oppijalle; se auttaa paitsi sanavaraston laajentamisessa, myös edistää oppijan lukutaitoa vieraskielistä tekstiä lukiessa. Tästä syystä on tärkeää tarkastella, kuinka sananmuodostusta ...