dc.contributor.advisor | Louhivuori, Jukka. | |
dc.contributor.author | Numminen, Kimmo | |
dc.date.accessioned | 2016-06-06T12:25:52Z | |
dc.date.available | 2016-06-06T12:25:52Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1542805 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50133 | |
dc.description.abstract | Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 musiikin opetuksen tavoitteissa mainitaan, että myönteiset musiikkikokemukset ja elämykset innostavat oppilaita kehittämään musiikillisia taitojaan. Tavoitteissa todetaan myös, että opetuksessa tulisi hyödyntää taide- ja kulttuurilaitosten sekä muiden yhteistyötahojen tarjoamia mahdollisuuksia. Näkisin, että koulukonsertit ovat oivallinen tapa toteuttaa näitä tavoitteita.
Tutkielmassani tutustutaan yhtyeeni Jauzan Rokkikoulu -konserttiin, jota olen ollut mukana tekemässä ja esittämässä ympäri Suomea. Tutkin koulukonserttien mahdollisuuksia opetusvälineenä, esimerkiksi koulujen musiikinopetuksen syventävänä lisänä. Esittelen konserttimme opetuksellisen sisällön sekä tavoitteet ja pohdin, miten koulukonsertit ja koulujen musiikinopetus voisivat täydentää toisiaan.
Tutkimuskysymykseni on: “Mitä lapset oppivat koulukonsertin aikana?” Lähetin sähköpostia kouluihin, joihin olimme menossa soittamaan rokkikoulukonsertteja ja tiedustelin kiinnostusta vastata kyselyyni. Pyysin 4 – 6 -luokkalaisten opettajia neuvomaan oppilaat vastaamaan kyselyyni päivä ennen konserttia ja päivä konsertin jälkeen. Internetissä täytettävä kyselylomake sisälsi monivalintakysymyksiä bändisoitosta. Vastaajia oli yhteensä 70 ja he koostuivat peruskoulun 4 – 6 -luokkalaisista oppilaista.
Tutkimukseni tuloksista selviää, että koulukonsertissa tapahtuu oppimista. Jokaisen kysymyksen kohdalla oikein vastanneiden prosentti oli suurempi konsertin jälkeen kuin ennen konserttia. Joidenkin kysymysten kohdalla oikein vastanneiden prosenttiluku kasvoi tosin vain 6%, mutta parhaimmillaan oikea tieto lisääntyi kysymyskohtaisesti jopa 20–24%.
Aktiivinen yhteistyö kuntien, koulujen ja Konserttikeskuksen esiintyjäryhmien välillä voisi tuottaa lisää hienoja oppimistuloksia, aiheuttaa positiivisia elämyksiä, innostaa musiikkiharrastuksen äärelle ja herätellä oppilaiden sisäistä motivaatiota. Ja mikä tärkeintä – onnistuneet musiikki- ja taide-elämykset voivat tutkitusti lisätä ihmisten hyvinvointia. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (60 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | elämyksellinen oppiminen | |
dc.title | Jauzan Rokkikoulu : koulukonsertti elämyksellisenä oppituntina | |
dc.title.alternative | Koulukonsertti elämyksellisenä oppituntina | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201606062931 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.date.updated | 2016-06-06T12:25:53Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | elämyksellisyys | |
dc.subject.yso | elämys | |
dc.subject.yso | koulu | |
dc.subject.yso | konsertit | |
dc.subject.yso | musiikkikasvatus | |
dc.subject.yso | rock | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |