A functional analysis of the Finnish 2012 presidential debates
Authors
Date
2016English:
Functional theory of political campaign discourse has been applied widely to analysis political campaign discourse, especially political debates. However, there have been claims that the theory is not a suitable tool for analysing political debates outside the United States. In this paper the functional theory of political campaign discourse is applied to the analysis of Finnish 2012 presidential debates. In addition to forming a clearer picture of Finnish political campaign discourse, the aim is to compare the results to those reached in the United States and to reach a better understanding of possible differences between the two political cultures. Finally, the paper poses a question: to what extent is functional theory of political campaign discourse a suitable tool for analysing political campaign discourse in Finland?
The theory was applied to the analysis of two 2012 presidential debates, both taking place between Mr Sauli Niinistö from the National Coalition Party and Mr Pekka Haavisto from the Green Party. The results of the analysis generally supported the hypotheses presented by the functional theory. However, there were also clear differences – namely, the large amount of utterances that did not fit into any of the categories presented by the theory – that suggest the theory could be developed further to take into account the differences in political cultures
Finnish:
Poliittisen kampanjadiskurssin funktionaalista teoriaa (Functional Theory of Political Campaign Discourse) on käytetty laajasti erilaisten poliittisten kampanjoiden diskurssin analysoimiseen, erityisesti poliittisten vaaliväittelyn analysointiin. Teoria on kehitetty alun perin Yhdysvalloissa paikallisten kampanjoiden analysoimiseen, mistä syystä onkin väitetty, että teoria ei olisi soveltuva Yhdysvaltojen ulkopuolella tapahtuvien kampanjoiden analysointiin. Tässä työssä tätä teoriaa käytetään Suomen vuoden 2012 presidentienvaalien analysoimiseen. Tarkoituksena on muodostaa selkeämpi kuva suomalaisten presidentinvaalien kampanjadiskurssista, minkä lisäksi yksi tutkimuksen keskeinen tarkoitus on verrata tämän suomalaisen tutkimuksen tuloksia amerikkalaisten vaaliväittelyiden tuloksiin ja tällä tavoin muodostaa kuva siitä, millaisia eroja näiden kahden kampanjakulttuurin välillä mahdollisesti on. Tämän tutkielman tarkoituksena on myös esittää kysymys: missä määrin funktionaalinen teoria on soveltuva työkalu suomalaisen poliittisen kampanjadiskurssin ymmärtämiseen?
Analyysin kohteena on kaksi vuoden 2012 presidentinvaalien vaaliväittelyä. Molemmat väittelyt järjestettiin presidentinvaalien toisella kierroksella kahden ensimmäisellä kierroksella eniten ääniä saaneen ehdokkaan kesken, ja näin ollen näissä väittelyissä olivat vastakkain Vihreiden Pekka Haavisto sekä vaalit lopulta voittanut Kokoomuksen Sauli Niinistö. Analyysin tulokset vahvistivat yleisesti ottaen funktionaalisen teorian esittämät hypoteesit ja noudattivat pitkälti samaa linjaa kuin Yhdysvalloissa saavutetut tulokset. Tuloksissa oli kuitenkin myös selkeitä eroja. Merkittävin ero oli se, että suomalaisissa vaaliväittelyissä noin kolmasosa ei sopinut mihinkään funktionaalisen teorian esittämistä kategorioista. Tulokset antavatkin ymmärtää, että funktionaalista teoriaa voisi kehittää edelleen, jotta se ottaisi paremmin huomioon kampanjadiskurssin erot eri kulttuurien välillä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29655]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
A Functional Analysis of the Finnish 2012 Presidential Elections
Paatelainen, Laura; Croucher, Stephen; Benoit, Bill (Redfame Publishing, 2016)This study applied the functional theory of political campaign discourse, developed for political campaigns in the United States to two televised presidential debates in the 2012 presidential elections in Finland. Acclaims ... -
Platformed Interactions : How Social Media Platforms Relate to Candidate–Constituent Interaction During Finnish 2015 Election Campaigning
Nelimarkka, Matti; Laaksonen, Salla-Maaria; Tuokko, Mari; Valkonen, Tarja (Sage Publications, 2020)Interaction between candidates and constituents via social media is a well-studied domain. The article takes this research further through a synthesis with platform studies, emerging scholarship that applies a critical ... -
I 🌹🍀🇫🇮 You! : Emojis as Emotional-Political Signifiers in Finnish Election Campaign Discussion Online
Kannasto, Elisa; Laaksonen, Salla-Maaria; Knuutila, Aleksi (University of Hawaiʻi at Mānoa, 2023)Social media platforms and the forms of vernacular expression they support invite citizens to emotionally react to political content. This study focuses on the affective networks of emoji use in the Facebook comment threads ... -
"Intellectually exhausted and increasingly desperate" versus "flat-out false and reeks of desperation" : how the blogs of the candidates in the American presidential election of 2012 create a negative image of the opponent
Malinen, Niina (2015)Negatiivinen kampanjointi on arkipäivää kaikissa vaaleissa Yhdysvalloissa ja se on kuulunut siellä jo pitkään kampanjointiperinteisiin. Negatiivisesta kampanjoinnista on tehty paljon tutkimusta, mutta näkökulma on usein ... -
“Can you make me a meme that lets the younger generation know I’m the cool candidate?” : analysis of sponsored meme advertisements in a presidential campaign
Tolonen, Anni (2021)Meemit ovat tärkeä ja keskeinen osa internet-kulttuuria, ja viime vuosina niitä on alettu käyttää myös markkinoinnin ja poliittisen vaikuttamisen työkaluina. Yhdysvaltojen presidentinvaaleissa meemit ovat olleet iso osa ...