"Intellectually exhausted and increasingly desperate" versus "flat-out false and reeks of desperation" : how the blogs of the candidates in the American presidential election of 2012 create a negative image of the opponent
Negatiivinen kampanjointi on arkipäivää kaikissa vaaleissa Yhdysvalloissa ja se on kuulunut siellä jo pitkään kampanjointiperinteisiin. Negatiivisesta kampanjoinnista on tehty paljon tutkimusta, mutta näkökulma on usein liittynyt esimerkiksi television tai internetin vaalimainontaan, siihen, miten negatiivisuus vaikuttaa äänestäjiin
ja äänestysaktiivisuuteen tai mikä on negatiivisuuden kohteena. Vähemmän on tutkittu lähivuosina yleistyneiden blogien käyttöä kampanjoinnissa ja erityisesti negatiivisen kampanjoinnin välineenä.
Tämä tutkimus tarkastelee sitä, kuinka Yhdysvaltain vuoden 2012 presidentinvaaliehdokkaiden, Barack Obaman ja Mitt Romneyn, kampanjablogit yrittivät luoda negatiivista kuvaa vastaehdokkaasta. Toisin sanoen tarkastelun kohteena on eksplisiittisen negatiiviset viittaukset vastustajaan. Tarkastelen erilaisia
negatiivisuuden strategioita, joita käyttämällä ehdokkaiden blogit rakentavat negatiivisuutta kilpailijaansa kohtaan. Käyttämällä osin aiemmassa tutkimuksessa luotuja kategorioita ja hyödyntämällä muokattua versiota grounded theory -menetelmästä luon kahdeksan strategiakategoriaa, joiden avulla pyrin kuvaamaan kyseistä ilmiötä. Sen lisäksi, että selvitän, mitä strategioita blogit hyödyntävät, tutkin kumman ehdokkaan
blogi oli negatiivisempi vastustajaa kohtaan.
Tutkimus osoitti, että Romneyn blogi oli kaiken kaikkiaan negatiivisempi kuin Obaman blogi. Tähän voi olla monia syitä, mutta yksi keskeisimmistä on se, että Romney oli haastaja näissä vaaleissa, kun taas Obama oli istuva presidentti. Tällöin on luonnollista, että haastajan täytyy heikommassa asemassa ollessaan hyökätä aggressiivisemmin vastustajaansa kohtaan. Ehdokkaiden lähtökohta vaalikamppailuun oli siis varsin erilainen. Käytetyimpiä strategioita Romneyn blogissa olivat hyökkäykset Obaman presidenttinä harjoittamaa politiikkaa, tulevaisuudensuunnitelmia sekä tämän pätevyyttä kohtaan. Obaman blogissa eniten hyödynnettyjä strategioita olivat myöskin Romneyn esittämiä suunnitelmia vastaan hyökkääminen sekä tämän arvojen ja maailmankuvan kritisoiminen.
Työni antaa lisää tietoa blogien käytöstä vaalikampanjoinnissa ja erityisesti negatiivisuuden hyödyntämisestä vastaehdokasta kohtaan. Jatkotutkimuksessa olisi mielenkiintoista analysoida myös blogien kuva- ja videomateriaalia sekä implisiittisiä negatiivisuuden ilmauksia luotaessa negatiivista kuvaa vastustajasta.
...
Alternative title
How the blogs of the candidates in the American presidential election of 2012 create a negative image of the opponentMetadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29657]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Appealing to women : a rhetoric analysis of Mitt Romney's and Barack Obama's election debates in the 2012 presidential election
Alkkiomäki, Outi (2013)Tutkielman tarkoituksena on selvittää, kuinka Yhdysvaltojen vuoden 2012 presidentinvaalien ehdokkaat Barack Obama ja Mitt Romney pyrkivät vetoamaan naisyleisöön. Tarkoituksena on pystyä nimeämään kommunikaatiostrategioita, ... -
A functional analysis of the Finnish 2012 presidential debates
Paatelainen, Laura (2016)English: Functional theory of political campaign discourse has been applied widely to analysis political campaign discourse, especially political debates. However, there have been claims that the theory is not a suitable ... -
“Can you make me a meme that lets the younger generation know I’m the cool candidate?” : analysis of sponsored meme advertisements in a presidential campaign
Tolonen, Anni (2021)Meemit ovat tärkeä ja keskeinen osa internet-kulttuuria, ja viime vuosina niitä on alettu käyttää myös markkinoinnin ja poliittisen vaikuttamisen työkaluina. Yhdysvaltojen presidentinvaaleissa meemit ovat olleet iso osa ... -
The 1st black president or a combative 72-year-old war hero? : Representations of the 2008 US presidential candidates in two American newspapers
Valkonen, Anna; Räsänen, Elina (2009)Diskurssit rakentavat maailmankuvaamme ja me rakennamme maailmaa eri tekstien ja äänten kautta. Nykypäivän median ja sen valtasuhteiden tutkiminen on tärkeää, sillä sekä kielenkäyttö journalistiikassa että median ... -
"In the remaking of the American dream" : (in)equality in the presidential announcement speeches of Donald Trump and Bernie Sanders
Vallenius, Sari (2017)Tutkielman tavoitteena on tunnistaa miten nykyinen Yhdysvaltain presidentti, Donald John Trump ja senaattori Bernard “Bernie” Sanders ilmaisivat puheissaan tasa-arvoa ja epätasa-arvoa toimenpideratkaisuehdotuksissaan kun ...