University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"Intellectually exhausted and increasingly desperate" versus "flat-out false and reeks of desperation" : how the blogs of the candidates in the American presidential election of 2012 create a negative image of the opponent

Thumbnail
View/Open
793.7 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Malinen, Niina
Date
2015
Discipline
Englannin kieliEnglish

 
Negatiivinen kampanjointi on arkipäivää kaikissa vaaleissa Yhdysvalloissa ja se on kuulunut siellä jo pitkään kampanjointiperinteisiin. Negatiivisesta kampanjoinnista on tehty paljon tutkimusta, mutta näkökulma on usein liittynyt esimerkiksi television tai internetin vaalimainontaan, siihen, miten negatiivisuus vaikuttaa äänestäjiin ja äänestysaktiivisuuteen tai mikä on negatiivisuuden kohteena. Vähemmän on tutkittu lähivuosina yleistyneiden blogien käyttöä kampanjoinnissa ja erityisesti negatiivisen kampanjoinnin välineenä. Tämä tutkimus tarkastelee sitä, kuinka Yhdysvaltain vuoden 2012 presidentinvaaliehdokkaiden, Barack Obaman ja Mitt Romneyn, kampanjablogit yrittivät luoda negatiivista kuvaa vastaehdokkaasta. Toisin sanoen tarkastelun kohteena on eksplisiittisen negatiiviset viittaukset vastustajaan. Tarkastelen erilaisia negatiivisuuden strategioita, joita käyttämällä ehdokkaiden blogit rakentavat negatiivisuutta kilpailijaansa kohtaan. Käyttämällä osin aiemmassa tutkimuksessa luotuja kategorioita ja hyödyntämällä muokattua versiota grounded theory -menetelmästä luon kahdeksan strategiakategoriaa, joiden avulla pyrin kuvaamaan kyseistä ilmiötä. Sen lisäksi, että selvitän, mitä strategioita blogit hyödyntävät, tutkin kumman ehdokkaan blogi oli negatiivisempi vastustajaa kohtaan. Tutkimus osoitti, että Romneyn blogi oli kaiken kaikkiaan negatiivisempi kuin Obaman blogi. Tähän voi olla monia syitä, mutta yksi keskeisimmistä on se, että Romney oli haastaja näissä vaaleissa, kun taas Obama oli istuva presidentti. Tällöin on luonnollista, että haastajan täytyy heikommassa asemassa ollessaan hyökätä aggressiivisemmin vastustajaansa kohtaan. Ehdokkaiden lähtökohta vaalikamppailuun oli siis varsin erilainen. Käytetyimpiä strategioita Romneyn blogissa olivat hyökkäykset Obaman presidenttinä harjoittamaa politiikkaa, tulevaisuudensuunnitelmia sekä tämän pätevyyttä kohtaan. Obaman blogissa eniten hyödynnettyjä strategioita olivat myöskin Romneyn esittämiä suunnitelmia vastaan hyökkääminen sekä tämän arvojen ja maailmankuvan kritisoiminen. Työni antaa lisää tietoa blogien käytöstä vaalikampanjoinnissa ja erityisesti negatiivisuuden hyödyntämisestä vastaehdokasta kohtaan. Jatkotutkimuksessa olisi mielenkiintoista analysoida myös blogien kuva- ja videomateriaalia sekä implisiittisiä negatiivisuuden ilmauksia luotaessa negatiivista kuvaa vastustajasta. ...
Alternative title
How the blogs of the candidates in the American presidential election of 2012 create a negative image of the opponent
Keywords
Romney, Mitt Obama, Barack blogit vaalikampanjat kampanjat presidentinvaalit negatiivisuus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506162332

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25049]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Appealing to women : a rhetoric analysis of Mitt Romney's and Barack Obama's election debates in the 2012 presidential election 

    Alkkiomäki, Outi (2013)
    Tutkielman tarkoituksena on selvittää, kuinka Yhdysvaltojen vuoden 2012 presidentinvaalien ehdokkaat Barack Obama ja Mitt Romney pyrkivät vetoamaan naisyleisöön. Tarkoituksena on pystyä nimeämään kommunikaatiostrategioita, ...
  • A functional analysis of the Finnish 2012 presidential debates 

    Paatelainen, Laura (2016)
    English: Functional theory of political campaign discourse has been applied widely to analysis political campaign discourse, especially political debates. However, there have been claims that the theory is not a suitable ...
  • “Can you make me a meme that lets the younger generation know I’m the cool candidate?” : analysis of sponsored meme advertisements in a presidential campaign 

    Tolonen, Anni (2021)
    Meemit ovat tärkeä ja keskeinen osa internet-kulttuuria, ja viime vuosina niitä on alettu käyttää myös markkinoinnin ja poliittisen vaikuttamisen työkaluina. Yhdysvaltojen presidentinvaaleissa meemit ovat olleet iso osa ...
  • The 1st black president or a combative 72-year-old war hero? : Representations of the 2008 US presidential candidates in two American newspapers 

    Valkonen, Anna; Räsänen, Elina (2009)
       Diskurssit rakentavat maailmankuvaamme ja me rakennamme maailmaa eri tekstien ja äänten kautta. Nykypäivän median ja sen valtasuhteiden tutkiminen on tärkeää, sillä sekä kielenkäyttö journalistiikassa että median ...
  • "In the remaking of the American dream" : (in)equality in the presidential announcement speeches of Donald Trump and Bernie Sanders 

    Vallenius, Sari (2017)
    Tutkielman tavoitteena on tunnistaa miten nykyinen Yhdysvaltain presidentti, Donald John Trump ja senaattori Bernard “Bernie” Sanders ilmaisivat puheissaan tasa-arvoa ja epätasa-arvoa toimenpideratkaisuehdotuksissaan kun ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre