Show simple item record

dc.contributor.advisorLauk, Epp
dc.contributor.authorRauhala, Teemu
dc.date.accessioned2016-06-04T08:42:50Z
dc.date.available2016-06-04T08:42:50Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1542741
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50103
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yhteisöpalvelu Facebookin käyttäjien reagointia suomenkielisiin journalistisiin sisältöihin. Toisaalta tarkoituksena oli löytää sisällöistä ominaisuuksia, jotka ovat yhteydessä niiden saamaan huomioon sosiaalisessa mediassa. Tutkimusaihe on tärkeä, sillä ihmiset päätyvät yhä useammin journalististen sisältöjen äärelle sosiaalisen median palveluiden kautta. Tutkimus toteutettiin analysoimalla Ilta-Sanomien ja Helsingin Sanomien Facebook-sivuilta kerättyä data-aineistoa. Aineistossa oli kaikki medioiden julkaisemat Facebook-päivitykset syyskuulta 2015. Aineiston avulla oli mahdollista tarkastella muun muassa päivitysten keräämiä tykkäyksiä, kommentteja ja uudelleenjakoja. Tutkimuksessa oli mukana sekä määrällinen että laadullinen näkökulma. Koko data-aineistoa tarkasteltiin määrällisillä menetelmillä. Lisäksi eniten huomiota Facebookissa saaneille jutuille tehtiin lähilukuanalyysi ja uutiskriteerejä avaava sisällönanalyysi. Tulosten perusteella suomalaiset Facebook-käyttäjät reagoivat keskimäärin eniten medioiden jakamiin mielipidejuttuihin, kotimaan uutisiin sekä terveyttä, hyvää elämää ja parisuhdetta käsitteleviin juttuihin. Vähiten käyttäjät reagoivat urheilu- ja autojuttuihin. Aikavälillä 16–20 julkaistuista jutuista näyttää tulevan viraaleja useammin kuin muista. Kaikkein eniten huomiota saaneista jutuista löytyi toistuvia ominaisuuksia. Viraaleimmat jutut kertovat usein ajankohtaisista, jo pinnalla olevista aiheista, ja niissä esiintyy paljon räväköitä mielipiteitä. Paljon huomiota saavissa jutuissa hyödynnetään myös varsin usein muualta lainattua ja kuratoitua verkkosisältöä. Tutkimus antaa viitteitä siitä, että juttujen mahdollisuutta päätyä viraaleiksi voidaan jossain määrin ennakoida niiden sisältötekijöiden ja aihepiirien perusteella.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (93 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherIlta-Sanomat (sanomalehti)
dc.subject.otherHelsingin Sanomat (sanomalehti)
dc.titleSomehuomion jäljillä : käyttäjien reagointi journalistisiin sisältöihin Ilta-Sanomien ja Helsingin Sanomien Facebook-sivuilla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201606042876
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosViestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Communicationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineJournalistiikkafi
dc.contributor.oppiaineJournalismen
dc.date.updated2016-06-04T08:42:51Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi3133
dc.subject.ysoFacebook
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysoverkkojournalismi
dc.subject.ysojournalismi


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record