Nuoret ja poliisi sosiaalisessa mediassa
Nuoret käyttävät sosiaalisen median palveluita päivittäin. He keskustelevat sosiaalisessa mediassa ystäviensä kanssa, luovat yhteisöjä, seuraavat muiden luomaa sisältöä ja luovat sisältöä myös itse. Nuoret käyttävät sosiaalista mediaa tehokkaasti myös kansainvälistyäkseen, selvittääkseen ajankohtaisia asioita ja ottaessaan yhteyttä eri organisaatioihin. Tämän on huomannut myös poliisi, joka on alkanut käyttää sosiaalista mediaa uutena viestintäkanavana aiempien viestintäkanavoiden ohella houkutellakseen käyttäjiä nettisivuilleen sekä luo-dakseen verkostoja. Poliisi on pyrkinyt sosiaalisen median käytöllä luomaan läpinäkyvyyttä toimintaansa, antamaan helpon tavan ottaa yhteyttä poliisiin ja luomaan turvallisuuden tunnetta sosiaaliseen mediaan. Suomessa nettipoliisit ovat toimineet menestyksekkäästi sosiaalisessa mediassa jo muutaman vuoden ajan. Heihin otetaan yhteyttä sosiaalisen median palveluiden välityksellä yhä enemmän. Suurin osa nettipoliiseille tulevista yhteydenotoista on kysymyksiä, mutta nettipoliisit saavat sosiaalisen median välityksellä myös vinkkejä ja ri-kosilmoitukseen johtavia ilmoituksia. Nettipoliisit kokevat sosiaalisen median helppona yhteydenottokanavana nuorille. Nettipoliisien mukaan syynä nuorten yhteydenottoihin on nettipoliisien hyvä maine ja nuorten luottamus nettipolii-seihin. Nettipoliisien sosiaalisen median käyttö on myös madaltanut nuorten kynnystä ottaa yhteyttä poliisiin myös arkaluontoisissa asioissa, kuten seksuaa-lirikoksissa.
Tämä Pro gradu -tutkielma käsittelee sitä, miksi nuoret ja poliisi käyttävät sosi-aalista mediaa ja miksi nuoret ottavat yhteyttä poliisiin sosiaalisen median väli-tyksellä. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena sekä kyselyiden ja yhden haastattelun avulla.
...
The young use social media services every day. In social media the young chat with their friends, create communities, follow the content the other users have created and also create content by themselves. The young use social media effi-ciently also to internationalize themselves, to find out current issues and to con-tact different organizations. Also police organization has noticed this and started to use social media as a new communication channel, to attract users to their websites and to create communities. By using social media the police want to be transparent, to offer an easy way to contact them and to make people feel safer in social media. In Finland the web polices have been working successful-ly in the social media for last few years. The web polices are getting more and more messages via social media services. Most of the messages are questions but the web polices also get some clues and information that results in a crimi-nal ad. The web polices think that it’s easy for the young to contact the police via social media. They also assume that the Finnish web polices have a good reputation and the young trust them which makes the young to contact them. The web polices’ social media use has also helped the young to contact them in sensitive topics like sexual crimes.
This master thesis is about how the young and the police are using social media and why the young contact the police via social media. The research executed by a literature review, queries and one interview.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Syyt yksityisyydestä luopumiseen sosiaalisessa mediassa : hyödyt ja haitat
Myntti, Aleksi (2018)Tämän tutkielma tutkii syitä siihen, miksi sosiaalisen median palvelun käyttäjä luopuu yksityisyydestään julkaisemalla omia henkilökohtaisia tietojaan muun muassa palveluntarjoajan analysoitavaksi ja muiden käyttäjien ... -
Kohdennetun mainonnan ongelmat sosiaalisessa mediassa
Hirvonen, Heikki (2019)Tässä tutkimuksessa käsitellään kohdennettua mainontaa, käyden ensin läpi teoriaa kohdennettuun mainontaan liittyen, ja sen jälkeen pohtien siitä seuraavia ongelmia. Tarkastelua tehdään erityisesti sosiaalisen median ... -
Ehdokkaiden ja kansalaisten vuorovaikutus sosiaalisessa mediassa vaalikampanjoinnin aikana
Tuokko, Mari (2016)Tässä pro gradu -työssä tarkastellaan ehdokkaiden ja kansalaisten välistä vuorovaikutusta sosiaalisessa mediassa eduskuntavaalien 2015 kampanjoinnin aikana. Päätavoitteena on kuvata ja ymmärtää sitä, millaisia vuorovaikutuksen ... -
Taidemusiikin markkinointiviestintä sosiaalisessa mediassa : tapaustutkimus Jyväskylä Sinfoniasta
Rönkä, Petra (2015)Taidemusiikin markkinointiviestintä ilmiönä ei ole uusi: sen juuret ovat 1800-luvulla alkaneessa taidemusiikin murroksessa. Taidemusiikin markkinointiviestintä on verrattavissa muihin musiikkia koskeviin teksteihin. Keskeistä ... -
Vuorovaikutteisuus sosiaalisessa mediassa : sosiaalisen median käsiteanalyysia
Erkkola, Jussi-Pekka (2009)Sosiaalisesta mediasta on puhuttu ja kirjoitettu viime vuosina paljon. Akateemisissa piireissä käsitteeseen ei kuitenkaan olla perehdytty kovinkaan syvällisesti. Yleisyydestään huolimatta sosiaalisen median käsitteen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.