dc.contributor.advisor | Nyman, Tarja | |
dc.contributor.advisor | Kajander, Kati | |
dc.contributor.author | Ekström, Ilona | |
dc.contributor.author | Silventoinen, Kaisa | |
dc.date.accessioned | 2016-05-30T14:34:42Z | |
dc.date.available | 2016-05-30T14:34:42Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1542434 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49986 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa selvitettiin ja vertailtiin nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia opet-tajuuden vaikutuksista vapaa-aikaan. Opettajuuden vaikutuksia vapaa-aikaan on tutkittu vähän, joten tutkimuksemme tuottaa uutta tietoa. Tutkimuksessamme oli mukana yhteensä kymmenen tutkittavaa, joista viisi oli nuoria ja viisi kokeneita opettajia. Kummatkin ryhmät koostuivat joukosta luokan-, erityis- ja aineenopettajia, Keski-, Etelä- ja Itä-Suomen alueil-ta. Määrittelimme nuoret opettajat alle viisi vuotta ja kokeneet opettajat yli kymmenen vuotta työelämässä toimineiksi henkilöiksi. Tutkimuksemme pääteemat olivat 1. opettajan arki, 2. vapaa-aika ja 3. jaksaminen. Tutkimuksen analysointivaiheessa kokeneiden opetta-jien kohdalla lisäteemaksi nousi neljäs teema: vinkit nuorille opettajille. Tutkimus on toteu-tettu laadullisin menetelmin ja aineisto kerätty teemahaastatteluilla. Analysoinnissa on käy-tetty laadullista sisällönanalyysiä sekä teemoittelua.
Sekä nuorten että kokeneiden opettajien oli hankala erottaa työ- ja vapaa-aikaa toisis-taan, ja ne limittyivätkin opettajien arjessa toisiinsa. Kummatkin opettajaryhmät kokivat vapaa-ajan kohtaamiset oppilaiden tai vanhempien kanssa tavallisina vuorovaikutustilantei-na. Kohtaamisten määrä riippui olennaisesti opettajan asuinpaikasta. Opettajuuden vaiku-tukset ihmissuhteisiin sekä opettajien tarkkailu vapaa-ajalla koettiin myös ryhmien välillä samalla tavalla. Opettajuus näytti rajoittavan eniten niiden opettajien vapaa-aikaa, jotka asuivat samalla paikkakunnalla jossa olivat töissä ja jotka törmäsivät oppilaisiinsa kaikista eniten. Kiusallisia vapaa-ajan kohtaamistilanteita oppilaiden tai vanhempien kanssa kerrot-tiin tapahtuvan yleensä vain harvoin, mutta kokeneet opettajat toivat näitä tilanteita nuoria opettajia enemmän esille. Kokeneet opettajat korostivat myös nuoria opettajia enemmän opettajan velvollisuutta toimia vapaa-ajallaan roolimallina. Sekä nuoret että kokeneet opet-tajat kokivat työn määrän suurena, mutta nuoret opettajat kokivat työn määrän vaikuttavan selkeämmin omaan vapaa-aikaansa. Myös työhön käytetty energia suuntautui nuorilla ja kokeneilla opettajilla eri tavalla. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (71 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | nuori opettaja | |
dc.subject.other | kokenut opettaja | |
dc.subject.other | opettajuus | |
dc.subject.other | vapaa-aika | |
dc.subject.other | jaksaminen | |
dc.title | "Kun elokuussa alottaa työt, niin sitä astuu sellaseen putkeen, josta tullaan sitte pois kesäkuun alussa." : nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia opettajuuden vaikutuksista vapaa-aikaan | |
dc.title.alternative | Nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia opettajuuden vaikutuksista vapaa-aikaan | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201605302770 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2016-05-30T14:34:43Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | opettajuus | |
dc.subject.yso | vapaa-aika | |
dc.subject.yso | jaksaminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |