Nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia auktoriteetin rakentumisesta ja kehittymisestä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli vertailla nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia omasta auktoriteetistaan sekä sen kehittymisestä. Tällaista vertailevaa tutkimusta ei ole Suomessa aiemmin tehty. Tutkimus toteutettiin fenomenologis-hermeneuttista tutkimusperinnettä noudattaen. Aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. Haastatteluja tehtiin yhteensä kymmenen, joista neljä keväällä 2013 ja kuusi kevättalvella 2015. Aineiston analyysi toteutettiin laadullisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksesta selvisi, että opettajan auktoriteetin rakentumiseen vaikuttavat opettajan henkilökohtaiset ominaisuudet, opettajan asiantuntijuus, vuorovaikutus sekä luokanhallinta. Opettajan auktoriteetin kehittymiseen vaikuttavia tekijöitä ovat työkokemus, koulutus, elämänkokemus, kollegat, yhteiskunta sekä reflektio. Tutkimus osoitti, että opettaja voi itse kehittää omaa auktoriteettiaan. Kaikki opettajat eivät kuitenkaan näin tee. Nuorten ja kokeneiden opettajien auktoriteettikokemusten välillä ei löytynyt merkittäviä eroja. Nuorista opettajista poiketen kokeneet opettajat toivat esiin yhteiskunnan muutosten vaikutukset auktoriteettiinsa. Johtopäätöksenä esitämme, että auktoriteetti on vuorovaikutuksessa luotava suhde, ja sen kehittämiseksi on tehtävä jatkuvasti töitä. Reflektio on merkittävä auktoriteetin kehittämisen työkalu. Auktoriteetin kehittyminen liittyy kokonaisvaltaiseen opettajuuden kehittymiseen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29661]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Kun elokuussa alottaa työt, niin sitä astuu sellaseen putkeen, josta tullaan sitte pois kesäkuun alussa." : nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia opettajuuden vaikutuksista vapaa-aikaan
Ekström, Ilona; Silventoinen, Kaisa (2016)Tutkimuksessa selvitettiin ja vertailtiin nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia opet-tajuuden vaikutuksista vapaa-aikaan. Opettajuuden vaikutuksia vapaa-aikaan on tutkittu vähän, joten tutkimuksemme tuottaa uutta ... -
"Ei oo tarvinnu yöunia menettää" : nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä
Hämäläinen, Tiia; Kankaanpää, Emmi (2014)Tutkimuksessa selvitettiin nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä. Kodin ja koulun yhteistyötä on selvitetty asenteiden ja käytäntöjen näkökulmasta, mutta tutkimuksesta on puuttunut ... -
Miten opettaja rakentaa pedagogisen auktoriteetin? Otteita opettajan arjesta
Harjunen, Elina (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2002)Laadullisen tutkimuksen päätavoitteena oli pureutua siihen, miten opettaja ymmärtää ja rakentaa pedagogisen auktoriteettinsa koulun arjessa. Koska auktoriteettisuhde ei todennu ajatuksissa, puheessa ja kuvitelmissa, tutkin ... -
”Kun elokuussa alottaa työt, niin sitä astuu sellaseen putkeen, josta tullaan sitte pois kesäkuun alussa” – Nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia opettajuuden vaikutuksista vapaa-aikaan
Ekström, Ilona; Silventoinen, Kaisa (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2016)Artikkeli pohjautuu keväällä 2016 valmistuneeseen pro gradu -tutkielmaamme, joka on jatkoa kandidaatintutkielmallemme. Tutkimuksen keskeisenä tavoitteena oli selvittää ja vertailla nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia ... -
Kemian opettajien ja oppilaiden näkemyksiä kemian opettajan auktoriteetista
Ojala, Saija (2019)Tässä Pro gradu -tutkielmassa selvitettiin kemian opettajien ja oppilaiden näkemyksiä kemian opettajan auktoriteetista. Tutkielman avulla parannettiin tietämystä auktoriteetista ja opettajana toimimisesta, jotta kemian ...