"Kun elokuussa alottaa työt, niin sitä astuu sellaseen putkeen, josta tullaan sitte pois kesäkuun alussa." : nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia opettajuuden vaikutuksista vapaa-aikaan
Päivämäärä
2016Tutkimuksessa selvitettiin ja vertailtiin nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia opet-tajuuden vaikutuksista vapaa-aikaan. Opettajuuden vaikutuksia vapaa-aikaan on tutkittu vähän, joten tutkimuksemme tuottaa uutta tietoa. Tutkimuksessamme oli mukana yhteensä kymmenen tutkittavaa, joista viisi oli nuoria ja viisi kokeneita opettajia. Kummatkin ryhmät koostuivat joukosta luokan-, erityis- ja aineenopettajia, Keski-, Etelä- ja Itä-Suomen alueil-ta. Määrittelimme nuoret opettajat alle viisi vuotta ja kokeneet opettajat yli kymmenen vuotta työelämässä toimineiksi henkilöiksi. Tutkimuksemme pääteemat olivat 1. opettajan arki, 2. vapaa-aika ja 3. jaksaminen. Tutkimuksen analysointivaiheessa kokeneiden opetta-jien kohdalla lisäteemaksi nousi neljäs teema: vinkit nuorille opettajille. Tutkimus on toteu-tettu laadullisin menetelmin ja aineisto kerätty teemahaastatteluilla. Analysoinnissa on käy-tetty laadullista sisällönanalyysiä sekä teemoittelua.
Sekä nuorten että kokeneiden opettajien oli hankala erottaa työ- ja vapaa-aikaa toisis-taan, ja ne limittyivätkin opettajien arjessa toisiinsa. Kummatkin opettajaryhmät kokivat vapaa-ajan kohtaamiset oppilaiden tai vanhempien kanssa tavallisina vuorovaikutustilantei-na. Kohtaamisten määrä riippui olennaisesti opettajan asuinpaikasta. Opettajuuden vaiku-tukset ihmissuhteisiin sekä opettajien tarkkailu vapaa-ajalla koettiin myös ryhmien välillä samalla tavalla. Opettajuus näytti rajoittavan eniten niiden opettajien vapaa-aikaa, jotka asuivat samalla paikkakunnalla jossa olivat töissä ja jotka törmäsivät oppilaisiinsa kaikista eniten. Kiusallisia vapaa-ajan kohtaamistilanteita oppilaiden tai vanhempien kanssa kerrot-tiin tapahtuvan yleensä vain harvoin, mutta kokeneet opettajat toivat näitä tilanteita nuoria opettajia enemmän esille. Kokeneet opettajat korostivat myös nuoria opettajia enemmän opettajan velvollisuutta toimia vapaa-ajallaan roolimallina. Sekä nuoret että kokeneet opet-tajat kokivat työn määrän suurena, mutta nuoret opettajat kokivat työn määrän vaikuttavan selkeämmin omaan vapaa-aikaansa. Myös työhön käytetty energia suuntautui nuorilla ja kokeneilla opettajilla eri tavalla.
...
Muu nimeke
Nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia opettajuuden vaikutuksista vapaa-aikaanMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29749]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Kun elokuussa alottaa työt, niin sitä astuu sellaseen putkeen, josta tullaan sitte pois kesäkuun alussa” – Nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia opettajuuden vaikutuksista vapaa-aikaan
Ekström, Ilona; Silventoinen, Kaisa (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2016)Artikkeli pohjautuu keväällä 2016 valmistuneeseen pro gradu -tutkielmaamme, joka on jatkoa kandidaatintutkielmallemme. Tutkimuksen keskeisenä tavoitteena oli selvittää ja vertailla nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia ... -
"Ei oo tarvinnu yöunia menettää" : nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä
Hämäläinen, Tiia; Kankaanpää, Emmi (2014)Tutkimuksessa selvitettiin nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä. Kodin ja koulun yhteistyötä on selvitetty asenteiden ja käytäntöjen näkökulmasta, mutta tutkimuksesta on puuttunut ... -
Nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia auktoriteetin rakentumisesta ja kehittymisestä
Hallikainen, Emmi; Komu, Maija (2015)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli vertailla nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia omasta auktoriteetistaan sekä sen kehittymisestä. Tällaista vertailevaa tutkimusta ei ole Suomessa aiemmin tehty. Tutkimus toteutettiin ... -
Kun perusopetuksen oppilaat oireilevat psyykkisesti : opettajien kokemuksia
Ojala, Terhi (University of Jyväskylä, 2017)The aim of this study was to examine and interpret teachers’ experiences of pupils with emotional and behavioural disordres in comprehensive schools in Finland. The term ‘pupils with emotional and behavioural disorders’ ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.