Tarkkaavuuspulmaisten internetlukutaidot kuudennella luokalla
Tutkimuksessa tarkastellaan, miten tarkkaavuuspulmat ja internetlukemisen taidot ovat yhteydessä toisiinsa kuudesluokkalaisilla lapsilla. Tarkkaavuuspulmat ovat aiemman tiedon perusteella yhteydessä lukemisen pulmiin, mutta niiden yhteyttä internetlukemiseen ei ole tätä ennen juurikaan tutkittu. Tutkimus on osa Suomen Akatemian rahoittamaa eSeek-hanketta. Tutkimukseen osallistui 402 kuudesluokkalaista (207 poikaa ja 195 tyttöä). Oppilaat suorittivat ongelmanratkaisutehtävän internetiä jäljittelevässä arviointiympäristössä. Internetlukemisen taitoja mitattiin neljällä osa-alueella: tiedonhaussa, kriittisessä arvioinnissa, synteesin muodostamisessa ja kommunikoinnissa. Opettajat arvioivat oppilaidensa tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen taitoja Keskittymiskyselyllä, jonka perusteella 46 lasta määriteltiin tarkkaavuuspulmaisiksi. Aineiston analyysissä tarkasteltiin ensin kaikkien osallistuneiden lasten inhibition, tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen taitojen yhteyksiä menestymiseen internetlukemisen osa-alueilla. Sama tarkastelu tehtiin myös tarkkaavuuspulmaisiksi määritellyille lapsille. Tämän jälkeen tarkkaavuuspulmaisten ja muiden oppilaiden menestystä internetlukemisen osa-alueilla vertailtiin. Ylivilkkaus, tarkkaamattomuus ja toiminnanohjauksen pulmat olivat yhteydessä heikompiin internetlukemisen taitoihin. Tarkkaavuuspulmaiset menestyivät muita oppilaita heikommin kaikilla internetlukemisen osa-alueilla tiedonhakua lukuun ottamatta. Tutkimuksen perusteella tarkkaavuuspulmaisten internetlukemisen taitoja tulisi tukea kouluissa nykyistä enemmän. Opetuksessa tulisi huomioida yksilölliset erot ja hyödyntää internetlukemisen eri osataitoja tukevia opetusmenetelmiä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lukemisen haasteet ja internetsivun arviointitaidot kuudesluokkalaisilla
Janhunen, Elina; Kalliomäki, Marielle (2016)Janhunen, Elina & Kalliomäki, Marielle. 2016. Lukemisen haasteet ja internetsivujen arviointitaidot kuudesluokkalaisilla. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 52 ... -
Tarkkaavaisuus- ja lukusujuvuusongelmien päällekkäistyminen toisella luokalla ja yhteys myöhempään lukusujuvuuden sekä luetun ymmärtämisen kehittymiseen
Ulvinen, Emmi; Torppa, Minna; Poikkeus, Anna-Maija; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Niilo Mäki Instituutti, 2022)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, ennustavatko tarkkaavaisuus- tai lukusujuvuusongelmat tai niiden päällekkäistyminen toisella luokalla lukusujuvuuden tai luetun ymmärtämisen kehitystä kolmannella ja neljännellä ... -
Aivojen alfarytmin rooli muistinvaraisen tarkkaavuuden suuntaamisessa visuaalisiin piirteisiin
Hyttinen, Joonas (2024)Aivojen rytmisen toiminnan, erityisesti alfarytmin, on tulkittu osallistuvan muistinvaraisen visuaalisen tarkkaavuuden toimintaan. Alfarytmin tarkka rooli sen toiminnassa ei kuitenkaan ole täysin selvä. Tässä tutkielmassa ... -
Korkean intensiteetin intervalliharjoittelun akuuttivaikutukset toiminnanohjauksen komponentteihin
Perelló, Arttu (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko yhdellä 16 minuutin kestoisella korkean intensiteetin intervalliharjoittelukerralla akuutteja vaikutuksia nuorten perusterveiden tutkittavien toiminnanohjauksen komponenttien ... -
Nopean sarjallisen nimeämisen, työmuistin, fonologisen tietoisuuden ja lukujonotaitojen yhteys lukusujuvuuteen ensimmäisellä ja toisella luokalla
Jokinen, Mia-Maria; Purje, Laura (2017)Tutkimuksemme tarkoituksena oli tarkastella lukusujuvuutta ensimmäisellä ja toisella luokalla ja selvittää, miten sen oletetut kognitiiviset taustataidot (nopea sarjallinen nimeäminen, fonologinen tietoisuus, kielellinen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.