Show simple item record

dc.contributor.authorVuorinen, Paula
dc.date.accessioned2016-05-27T10:46:07Z
dc.date.available2016-05-27T10:46:07Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1542281
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49958
dc.description.abstractTutkimuksessa tarkastellaan, miten tarkkaavuuspulmat ja internetlukemisen taidot ovat yhteydessä toisiinsa kuudesluokkalaisilla lapsilla. Tarkkaavuuspulmat ovat aiemman tiedon perusteella yhteydessä lukemisen pulmiin, mutta niiden yhteyttä internetlukemiseen ei ole tätä ennen juurikaan tutkittu. Tutkimus on osa Suomen Akatemian rahoittamaa eSeek-hanketta. Tutkimukseen osallistui 402 kuudesluokkalaista (207 poikaa ja 195 tyttöä). Oppilaat suorittivat ongelmanratkaisutehtävän internetiä jäljittelevässä arviointiympäristössä. Internetlukemisen taitoja mitattiin neljällä osa-alueella: tiedonhaussa, kriittisessä arvioinnissa, synteesin muodostamisessa ja kommunikoinnissa. Opettajat arvioivat oppilaidensa tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen taitoja Keskittymiskyselyllä, jonka perusteella 46 lasta määriteltiin tarkkaavuuspulmaisiksi. Aineiston analyysissä tarkasteltiin ensin kaikkien osallistuneiden lasten inhibition, tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen taitojen yhteyksiä menestymiseen internetlukemisen osa-alueilla. Sama tarkastelu tehtiin myös tarkkaavuuspulmaisiksi määritellyille lapsille. Tämän jälkeen tarkkaavuuspulmaisten ja muiden oppilaiden menestystä internetlukemisen osa-alueilla vertailtiin. Ylivilkkaus, tarkkaamattomuus ja toiminnanohjauksen pulmat olivat yhteydessä heikompiin internetlukemisen taitoihin. Tarkkaavuuspulmaiset menestyivät muita oppilaita heikommin kaikilla internetlukemisen osa-alueilla tiedonhakua lukuun ottamatta. Tutkimuksen perusteella tarkkaavuuspulmaisten internetlukemisen taitoja tulisi tukea kouluissa nykyistä enemmän. Opetuksessa tulisi huomioida yksilölliset erot ja hyödyntää internetlukemisen eri osataitoja tukevia opetusmenetelmiä.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (55 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherinternetlukeminen
dc.subject.othertarkkaavuus
dc.subject.othertoiminnanohjauksen taidot
dc.subject.othervarhaisnuoret
dc.titleTarkkaavuuspulmaisten internetlukutaidot kuudennella luokalla
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201605272733
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.date.updated2016-05-27T10:46:08Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoInternet
dc.subject.ysolukeminen
dc.subject.ysotarkkaavaisuus
dc.subject.ysovarhaisnuoret
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright