University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Väitöskirjat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Väitöskirjat > View Item

Intercultural competence as part of professional qualifications : a training experiment with bachelor of engineering students

Thumbnail
View/Open
834.5Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Published in
Jyväskylä studies in communication
Authors
Korhonen, Kaisu
Date
2002
Discipline
Yhteisöviestintä

 
The globalization of working life sets new kinds of requirements on various organizations, in which intercultural competence should be understood as part of knowledge management and tacit knowledge and as a source of competitive advantage and added value. Its development should be started as early as possible. Here proactive Finnish polytechnics have a market niche. They can provide intercultural training as part of professionally-integrated foreign language education, for example. The present study was a training experiment in intercultural communication to Bachelor of Engineering (BEng) students (n = 117) at Kajaani Polytechnic, Finland.
 
Työpaikkailmoitusten sisällön perusteella teollisuuden työnantajat eivät tunne kulttuurienvälisen kompetenssin eli osaamisen käsitettä rekrytoidessaan ammattikorkeakouluinsinöörejä. Usein uusilta työntekijöiltä edellytetään vain kielitaitoa, ei esimerkiksi kulttuureiden tuntemusta tai sosiaalisia taitoja. Sosiaalisten taitojen puute on kuitenkin yleisin syy ulkomaankomennusten ennenaikaiseen keskeytymiseen, havaitsi Kaisu Korhonen. Korhonen tarkasteli väitöstutkimuksessaan viestintään ja toiseen kulttuuriin sopeutumiseen liittyvää kulttuurienvälisen kompetenssin käsitettä tulevien amk-insinöörien ammattitaidon osatekijänä. Korhonen toteutti Kajaanin ammattikorkeakoulun tekniikan ja liikenteen alalla yhden opintoviikon laajuisen koulutuskokeilun, jossa hän selvitti kulttuurienvälisen koulutuksen vaikuttavuutta insinööriopiskelijoiden kulttuurienvälisen kompetenssin kehittymiseen, mitä mieltä insinööriopiskelijat ovat kulttuurienvälisen kompetenssin tarpeesta ja kulttuurienvälisestä koulutuksesta sekä millaisina viestijöinä insinööriopiskelijat itseään pitävät ja millaisia viestijöitä he haluaisivat olla. Kulttuurienvälinen koulutus vaikutti myönteisesti eniten insinööriopiskelijoiden kulttuurieroja koskeviin tietoihin, toiseksi käyttäytymis-, viestintä- ja sopeutumistaitoihin ja kolmanneksi Suomessa asuviin ulkomaalaisiin liittyviin asenteisiin. Opiskelijat arvelivat, että ulkomaankomennukset kehittävät eniten kielitaitoa. Myös tiedot erilaisista kulttuureista ja haasteelliset kokemukset lisääntyvät. Insinööriopiskelijat pitivät kulttuurienvälistä kompetenssia amk-insinöörien ammattitaidon olennaisena ja tekniseen osaamiseen verrattavissa olevana osana. Opiskelijoiden mielestä englannin kielen ja asiasisällön eli kulttuurienvälisen viestinnän yhdistävä koulutus oli hyödyllistä ja mielenkiintoista. Opiskelijat hyväksyivät myös koulutuskokeiluun kuuluneen verkkopohjaisen itseopiskelujakson uutena ja erilaisena oppimismenetelmänä. Vaikka insinööriopiskelijat suhtautuivat myönteisesti kulttuurienväliseen koulutukseen, he eivät olleet erityisen itsenäisiä eivätkä itseohjautuvia oppijoita, vaan tarvitsevat ohjausta opinnoissaan. Insinööriopiskelijoilla ei yleensä ollut viestintäongelmia: Tilanteen mukaan he voivat olla joko ujoja tai sosiaalisia. Ulkomaalaisten kanssa viestittäessä ongelmia sen sijaan esiintyy. Suurimpana ongelmana opiskelijat pitivät puutteellista englannin kielen taitoaan. Monet kokevat olonsa ainakin jossakin määrin epämukavaksi. Jotkut kokevat myös viestintäarkuutta. Opiskelijat arvelivat, että he hyväksyvät ulkomaalaiset sellaisina kuin he ovat ja välttävät kielteisten stereotypioiden muodostamista. Toisaalta opiskelijat olivat kuitenkin sitä mieltä, etteivät he osaa ratkaista ulkomaalaisten kanssa mahdollisesti syntyviä viestintäongelmia. He kokevat vaikeaksi myös ulkomaalaisten tunneilmaisujen tulkitsemisen. Insinööriopiskelijat haluaisivat olla selkeitä, sujuvia viestijöitä, jotka hallitsevat vuorovaikutteisen viestinnän erilaisten ihmisten kanssa. Tärkeää on ymmärtää ja tulla ymmärretyksi. - Kulttuurienvälisen koulutuksen tavoitteena ei ole syvällinen persoonallisuuden muutos, vaan tavoitteena on opettaa kulttuurien tuntemusta, myönteistä asennoitumista vierasmaalaisuuteen ja sosiaalisia taitoja. Tavoitteena on opettaa tietoja, asenteita, käyttäytymistä ja taitoja, joita tarvitaan elämässä ja ammattiuralla yleensäkin, Korhonen kertoo. - Työelämässä kulttuurienvälisen kompetenssin tulisi olla osa yritysten strategista ajattelua ja suunnittelua. Ulkomaiset työntekijät tulisi ymmärtää voimavaraksi, ei uhkatekijäksi. Paras tapa lisätä myönteistä asennoitumista ja luottamusta on koulutus. Myös paluumuuttajien kieli- ja ammattitaitoa tulisi hyödyntää paremmin, vaatii Korhonen. Työelämässä erilaisissa tiimeissä ja projekteissa työskentelevien on pystyttävä viestimään rakentavasti sekä äidinkielellä että vierailla kielillä. Heidän on pystyttävä neuvottelemaan viestien merkityksistä eli hakemaan yhteisymmärrystä. ...
 
Publisher
University of Jyväskylä
ISBN
951-39-1293-0
ISSN Search the Publication Forum
1238-2183
Keywords
kulttuurienvälinen kompetenssi kulttuurienvälinen viestintä työharjoittelu ammattitaito tietokoneavusteinen oppiminen ammattikorkeakoulut insinöörit koulutus kulttuurienvälisyys Internet opetus
URI

http://urn.fi/URN:ISBN:951-39-1293-0

Metadata
Show full item record
Collections
  • Väitöskirjat [3032]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Perceptions on intercultural communication training : academic and practical implications 

    Sette, Lucrezia (2020)
    This thesis focuses on intercultural training. Specifically, the study will analyze some trainings organized for companies’ employees sent abroad for international assignments. The aim of this study is to find out different ...
  • International competence in Finnish vocational education and training : an analysis of the qualification requirements 

    Suksi, Emilia (2019)
    This Master’s Thesis studies how internationality is expressed in the qualification requirements of Finnish vocational education and training (VET). It explores the use of selected terms and expressions as well as reports ...
  • Medical rehabilitation professionals’ perceptions on intercultural interaction, competence, and well-being at work 

    Lehto, Anni (2020)
    Viime vuosien aikana maahanmuuttajien osuus terveydenhuollon asiakkaina on noussut, ja terveydenhuollon ammattilaisilta vaaditaan nyt yhä enemmän kykyä työskennellä eri taustoista tulevien ihmisten kanssa. Muun muassa ...
  • Discursive Identity Work and Interculturality during Blue-Collar Work Practice Abroad : Finnish Engineering Students as Language Learners and Users 

    Räisänen, Tiina (Multilingual Matters, 2019)
    This chapter addresses foreign language learners’ and users’ discursive identity work and interculturality in the context of blue-collar work practice abroad. It focuses on Finnish engineering students who were working in ...
  • Practical applications of naturalistic inquiry in intercultural education 

    Olbertz-Siitonen, Margarethe (University of Boras, Faculty of Librarianship, Information, Education and IT, 2021)
    In recent years, the field of intercultural communication has seen a remarkable shift characterized by a growth in publications that distance themselves from the traditional, essentialist understanding of culture. In ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre