Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKaartinen, Sinikka
dc.contributor.authorLahtela, Iida
dc.date.accessioned2016-05-26T06:38:25Z
dc.date.available2016-05-26T06:38:25Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1542136
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49933
dc.description.abstractLahtela, Iida. 2016. Oppilaiden ja opettajien näkemyksiä koulun verkostoista. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulu-tuslaitos. 95 sivua. Tässä tutkimuksessa selvitetään oppilaiden ja opettajien näkemyksiä koulun verkostoista ja verkostotoiveista sekä näkemysten yhtäläisyyksiä ja eroavuuk-sia. Tutkimuksen alkusysäyksen antoivat Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 ja niihin kirjatut tavoitteet laaja-alaiselle osaamiselle. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelun kautta haastattelemalla nel-jää kuudetta luokkaa opettavaa opettajaa ja kahdeksaa kuudetta luokkaa käy-vää oppilasta. Aineiston keruu tapahtui kouluilla ja oppilaiden haastattelut toteutettiin parihaastatteluna. Haastattelut nauhoitettiin ja haastateltavat piirsi-vät haastattelun yhteydessä ajatuskartan, joka toimi haastattelun ja aineiston analyysin tukena. Tulosten mukaan oppilaiden ja opettajien näkemykset koulun verkostois-ta ovat hyvin samankaltaiset. Toiveverkosto puolestaan rakentuu opettajien näkemyksissä samankaltaisena kuin koulun verkosto, kun taas oppilaat teke-vät toiveverkostoon useita muutoksia. Näkemykset yhtenevät sisällöllisesti toiveina toiminnallisuudesta, teemoiltaan kulttuurin ja sivistyksen, eri alojen asiantuntijoiden ja liikuntakohteiden tarjoamien mahdollisuuksien kautta. Suurimmat eroavuudet näkemyksissä muodostuvat kodeista, seurakunnasta ja lähiluonnosta sekä luokkaretki- ja leirikoulukohteista ja muusta yhteistyöstä. Tutkimuksen mukaan kouluilla on monipuolisesti yhteistyötä koulun ul-kopuolisten tahojen kanssa. Opettajat ovat tyytyväisiä olemassa oleviin yhteis-työsuhteisiin, kun taas oppilaiden näkemyksissä toiveverkosto muuttuu huo-mattavasti. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) laaja-alaisen osaamisen tavoitteet ovat toteutettavissa yhteistyössä toiveverkostojen kanssa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (95 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherverkosto
dc.subject.otherverkostoituminen
dc.subject.otheryhteisöllinen oppiminen
dc.subject.otherosallistaminen
dc.subject.otheropetussuunnitelma
dc.titleOppilaiden ja opettajien näkemyksiä koulun verkostoista
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201605262714
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2016-05-26T06:38:26Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysooppimiskäsitykset
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysokoulu
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoverkostot
dc.subject.ysoverkostoituminen
dc.subject.ysoyhteisöllinen oppiminen
dc.subject.ysoosallistaminen
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot