dc.contributor.advisor | Kaartinen, Sinikka | |
dc.contributor.author | Lahtela, Iida | |
dc.date.accessioned | 2016-05-26T06:38:25Z | |
dc.date.available | 2016-05-26T06:38:25Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1542136 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49933 | |
dc.description.abstract | Lahtela, Iida. 2016. Oppilaiden ja opettajien näkemyksiä koulun verkostoista. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulu-tuslaitos. 95 sivua.
Tässä tutkimuksessa selvitetään oppilaiden ja opettajien näkemyksiä koulun verkostoista ja verkostotoiveista sekä näkemysten yhtäläisyyksiä ja eroavuuk-sia. Tutkimuksen alkusysäyksen antoivat Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 ja niihin kirjatut tavoitteet laaja-alaiselle osaamiselle.
Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelun kautta haastattelemalla nel-jää kuudetta luokkaa opettavaa opettajaa ja kahdeksaa kuudetta luokkaa käy-vää oppilasta. Aineiston keruu tapahtui kouluilla ja oppilaiden haastattelut toteutettiin parihaastatteluna. Haastattelut nauhoitettiin ja haastateltavat piirsi-vät haastattelun yhteydessä ajatuskartan, joka toimi haastattelun ja aineiston analyysin tukena.
Tulosten mukaan oppilaiden ja opettajien näkemykset koulun verkostois-ta ovat hyvin samankaltaiset. Toiveverkosto puolestaan rakentuu opettajien näkemyksissä samankaltaisena kuin koulun verkosto, kun taas oppilaat teke-vät toiveverkostoon useita muutoksia. Näkemykset yhtenevät sisällöllisesti toiveina toiminnallisuudesta, teemoiltaan kulttuurin ja sivistyksen, eri alojen asiantuntijoiden ja liikuntakohteiden tarjoamien mahdollisuuksien kautta. Suurimmat eroavuudet näkemyksissä muodostuvat kodeista, seurakunnasta ja lähiluonnosta sekä luokkaretki- ja leirikoulukohteista ja muusta yhteistyöstä.
Tutkimuksen mukaan kouluilla on monipuolisesti yhteistyötä koulun ul-kopuolisten tahojen kanssa. Opettajat ovat tyytyväisiä olemassa oleviin yhteis-työsuhteisiin, kun taas oppilaiden näkemyksissä toiveverkosto muuttuu huo-mattavasti. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) laaja-alaisen osaamisen tavoitteet ovat toteutettavissa yhteistyössä toiveverkostojen kanssa. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (95 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | verkosto | |
dc.subject.other | verkostoituminen | |
dc.subject.other | yhteisöllinen oppiminen | |
dc.subject.other | osallistaminen | |
dc.subject.other | opetussuunnitelma | |
dc.title | Oppilaiden ja opettajien näkemyksiä koulun verkostoista | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201605262714 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2016-05-26T06:38:26Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | oppimiskäsitykset | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | koulu | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | verkostot | |
dc.subject.yso | verkostoituminen | |
dc.subject.yso | yhteisöllinen oppiminen | |
dc.subject.yso | osallistaminen | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |