dc.contributor.advisor | Mäntylä, Katja | |
dc.contributor.author | Kallio, Sanni | |
dc.date.accessioned | 2016-05-26T05:13:36Z | |
dc.date.available | 2016-05-26T05:13:36Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1542154 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49931 | |
dc.description.abstract | Suullisen kielitaidon opetus etenkin lukiossa on saanut viime aikoina paljon huomiota osakseen. Tästä huolimatta suullinen kielitaito jää valitettavan usein muiden kielitaidon osa-alueiden varjoon, mikä saattaa osaltaan johtua siitä, että ylioppilaskokeessa sitä ei arvioida. Tällä hetkellä käytössä olevissa oppikirjoissa olevat suulliset harjoitukset eivät aina anna oppilaille mahdollisuutta harjoittaa vapaata suullista tuottamista, vaan vaativat tiettyjen kielimuotojen käyttöä ja keskittyvät esimerkiksi sanaston ja kieliopin harjoittelemiseen. Sellaisia tehtäviä, joissa oppilaiden käyttämä kieli muistuttaa oikeaa kielenkäyttötilannetta, ei ole läheskään tarpeeksi.
Tämän oppimateriaalin päätavoitteina on parantaa oppilaiden suullisen tuottamisen sujuvuutta, vahvistaa heidän itsevarmuuttaan viestiä vieraalla kielellä sekä tarjota mahdollisuuksia harjoitella vieraan kielen käyttöä erilaisissa tilanteissa ja aihepiireissä. Materiaalin tavoitteita lähdettiin toteuttamaan kommunikatiivisen kieltenopetuksen keinoilla. Kommunikatiivisen kieltenopetuksen lähtökohtana on oppilaiden kommunikatiivisen kompetenssin eli tietouden erilaisissa kielenkäyttötilanteissa sopivasta kielestä, kielimuodoista, ääntämistavoista, eleistä jne. kehittäminen. Kommunikatiivinen kieltenopetus on oppijakeskeinen ja tarvelähtöinen lähestymistapa, jossa painotetaan viestin sisältöä muodon sijaan.
Oppimateriaali on suunniteltu vuoden 2015 opetussuunnitelman mukaista lukion valinnaista englannin kurssia varten, mutta materiaalia on mahdollista hyödyntää muillakin englannin kursseilla. Oppimateriaali koostuu viidestä eri aihepiiristä, jotka kertaavat lukion pakollisilla kursseilla käsiteltyjä sisältöjä. Näkökulmat aiheisiin on valittu siten, että ne olisivat oppilaille mahdollisimman mielenkiintoisia ja heidän kielenkäyttötarpeitaan vastaavia. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (114 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | communicative language teaching | |
dc.subject.other | oral skills | |
dc.subject.other | material package | |
dc.title | Start talking! : a communicative material package for the upper secondary school oral English course | |
dc.title.alternative | Communicative material package for the upper secondary school oral English course | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201605262710 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.date.updated | 2016-05-26T05:13:36Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | suullinen kielitaito | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |