Kuluttajadiskurssit Lidl Suomi Ky:n Epäilevä Tuomas -mainoskampanjassa
Tutkimuksessani selvitän, millaisia kuluttajadiskursseja Lidl Suomi Ky:n toteuttama Epäilevä Tuomas -mainoskampanja rakentaa. Kampanjan tavoitteena on ollut purkaa kuluttajien ennakkoluuloja Lidlistä käsittelemällä niitä mainoksissa. Vuonna 2009 aloitettu kampanja on herättänyt Suomessa runsaasti huomiota poikkeamalla perinteisestä hintamarkkinoinnista käsitellen ennakkoluuloja mielikuvamarkkinoinnin kautta. Kampanja on ollut menestyksekäs, sillä sen myötä Lidlin liikevaihto ja kävijämäärät ovat nousseet huomattavasti. Mainosten päähahmo on perheenisä Tuomas, joka epäilee kaikkea Lidliin liittyvää. Keskityn tutkimuksessani tarkastelemaan kuluttajadiskursseja, joita juuri Tuomaksen hahmon kautta muodostuu.
Teoreettisena viitekehyksenä tutkimuksessani toimii kriittinen diskurssintutkimus, joka näkee kielenkäytön dialektisessa suhteessa yhteiskuntaan. Toisin sanoen kielenkäytön ja yhteiskunnan suhde on vuorovaikutuksellinen: kielenkäytöllä tuotetaan ja tulkitaan erilaisia diskursseja. Koska diskurssit toimivat sosiaalista todellisuutta rakentavina kielenkäytön tapoina, on niiden ilmeneminen tosielämän asenteiden pohjalta toteutetussa kampanjassa mielenkiintoinen tutkimuskohde.
Tavoitteenani on selvittää, millaisia kuluttajadiskursseja Tuomaksen hahmon kautta rakennetaan ja millaisia yhteyksiä kuluttajadiskursseilla on ympäröivään yhteiskuntaan. Koska aineistonani toimii televisiomainoskampanja, on relevanttia tarkastella aineistoa suhteessa mediakontekstiin ja sen multimodaaliseen luonteeseen. Tällöin tarkastelun keskiöön nousevat paitsi kielelliset piirteet, myös multimodaaliset seikat. Koska kampanja on markkinointiviestinnällinen tuotos, olen käyttänyt tutkimukseni tukena myös kuluttajalähtöiseen markkinointiin liittyvää teoriaa.
Analyysissani olen keskittynyt viiden mainoksen tarkasteluun. Mainoksista neljä kuuluvat Lidlin tunnettuihin HeVi- ja Isokari -kampanjoihin, ja yksi mainoksista toimii hyvänä yleiskuvana kampanjan luonteesta. Olen analysoinut lingvistisesti mainoksissa käytettyjä sanavalintoja ja lausetyyppejä. Lisäksi olen keskittynyt lingvistisiä piirteitä tukevien ilmeiden tarkasteluun. Analyysin pohjalta olen löytänyt kaksi kuluttajaa kuvaavaa diskurssia: epäluuloisuusdiskurssin ja itsepintaisuusdiskurssin. Epäluuloisuusdiskurssille ominaista on erilaisen ja tuntemattoman epäily ja kyseenalaistaminen, kun taas itsepintaisuusdiskurssia määrittävät asenteiden pysyvyys, muutoksen välttely sekä omien asenteiden ja mielipiteiden totuuksina esittäminen. Tulokset kuvaavat hyvin, kuinka markkinointiviestintä vaikuttaa yhteiskunnan kuluttaja-asenteisiin. Kuluttaja-asenteiden tutkimus on mielenkiintoinen ja keskeinen tutkimuskohde, sillä yritysten menestys määrittyy nykypäivänä pitkälti asiakastuntemukseen panostuksen kautta.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5362]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Digitarinoita : mitä on koulutusteknologiapuhe ja miksi siihen tulee suhtautua epäillen
Mertala, Pekka (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)Teknologialla on teknisen olemuksensa lisäksi myös kielellinen ulottuvuus, mutta näiden kahden välillä ei välttämättä vallitse juuri minkäänlaista vastaavuussuhdetta. Tästä syystä on tärkeää kyetä erottamaan teknologian ... -
Isyyden aika : historia, sukupuoli ja valta 1990-luvun isyyskeskusteluissa
Aalto, Ilana (Jyväskylän yliopisto, 2012)Isyydestä keskustellaan ikään kuin se olisi perhekohtainen tai yksityisen valinnan kysymys. Tässä kirjassa osoitetaan, että isyys on läpeensä poliittinen ilmiö, jonka määrittely on ollut yhteiskunnallisen kamppailun ... -
Digitaalinen diskurssi työelämän kontekstissa : menetelmällisiä haasteita ja ratkaisuehdotuksia
Lehtinen, Esa; Salomaa, Elina (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2020)Digital technologies have become an inseparable part of most workplace activities. In this article, we discuss the study of digital work in the context of complex organizational practices. We lay out some methodological ... -
Kriittisen diskurssintutkimuksen ja positiivisen diskurssianalyysin dialogia
Halonen, Mia; Nikunen, Kaarina (Kotikielen seura, 2023) -
Pakolaistaustaisten oppilaiden tuki koulutoimen hallinnollisissa diskursseissa
Mustonen, Sanna; Kaukko, Mervi; Alisaari, Jenni; Petäjäniemi, Maria; Heikkola, Leena Maria; Harju-Autti, Raisa; Haswell, Nick (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2023)Tässä artikkelissa tarkastellaan diskursseja, jotka liittyvät hiljattain Suomeen saapuneiden pakolaistaustaisten oppilaiden tukeen. Pakolaistaustaisten oppilaiden tuki rakentuu muun muassa niistä pedagogisista käytänteistä, ...