Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorHöylä, Laura
dc.date.accessioned2016-05-15T10:47:12Z
dc.date.available2016-05-15T10:47:12Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49784
dc.description.abstractKieli- ja kielenoppimiskäsityksemme heijastuvat siihen, mitä oikeastaan ymmärrämme kielellä ja kuinka kieltä mielestämme opitaan. Käsityksillä voikin olla merkittävä vaikutus kielten oppimiseen, jonka tärkeyttä nykypäivän monikielistyvässä maailmassa korostetaan yhä enemmän. Lasten käsityksiä kielistä ja kielten oppimisesta on tutkittu vielä vähän, eikä monikielisyyden näkökulmasta aiempaa tutkimusta ole lainkaan. Tämän tutkimuksen tarkoituksena onkin selvittää nimenomaan monikielisten lasten kieli- ja kielenoppimiskäsityksiä. Tutkimustani varten sain käyttööni Kieliverkoston, Vaasan yliopiston ja Jyväskylän yliopiston yhteistyönä keräämää aineistoa, joka koostuu 5–6-vuotiaiden lasten haastatteluista ja piirustuksista. Sekä haastattelut että piirustukset analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että lapset näkevät kielen suurimmaksi osaksi kansalliskielinä, joita voidaan laskea ja erotella toisistaan. Lasten käsityksissä kieltä opitaan pääosin yhdessä lapsille läheisten ihmisten kanssa. Kieltä opitaan monenlaisissa ympäristöissä, joista yleisin on koti. Lisäksi lasten käsityksissä kieltä opitaan omassa mielessä ja käyttämällä kieltä aktiivisesti. Tutkimukseen osallistuneiden lasten kieli- ja kielenoppimiskäsitykset näyttäytyivät konkreettisina ja keskittyivät lapsille läheisiin ympäristöihin ja ihmisiin. Formaalit kielenoppimisen ympäristöt eivät juuri näkyneet lasten käsityksissä. Lisää tutkimusta tarvitaan erityisesti kielikäsitysten vaikutuksesta kielten oppimiseen, monikielisistä kielikäsityksistä ja siitä, kuinka lasten kielikäsitykset muuttuvat, kun he aloittavat koulun.fi
dc.format.extent56
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherkieli
dc.subject.otherkielikäsitys
dc.subject.otherkielenoppiminen
dc.subject.otherkielenoppimiskäsitys
dc.subject.othermonikielisyys
dc.title"Kaikkii ihmisen kieltä" : monikielisten lasten käsityksiä kielestä ja kielenoppimisesta
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201605152551
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.date.updated2016-05-15T10:47:13Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright