"Kaikkii ihmisen kieltä" : monikielisten lasten käsityksiä kielestä ja kielenoppimisesta
Kieli- ja kielenoppimiskäsityksemme heijastuvat siihen, mitä oikeastaan ymmärrämme kielellä ja kuinka kieltä mielestämme opitaan. Käsityksillä voikin olla merkittävä vaikutus kielten oppimiseen, jonka tärkeyttä nykypäivän monikielistyvässä maailmassa korostetaan yhä enemmän. Lasten käsityksiä kielistä ja kielten oppimisesta on tutkittu vielä vähän, eikä monikielisyyden näkökulmasta aiempaa tutkimusta ole lainkaan. Tämän tutkimuksen tarkoituksena onkin selvittää nimenomaan monikielisten lasten kieli- ja kielenoppimiskäsityksiä.
Tutkimustani varten sain käyttööni Kieliverkoston, Vaasan yliopiston ja Jyväskylän yliopiston yhteistyönä keräämää aineistoa, joka koostuu 5–6-vuotiaiden lasten haastatteluista ja piirustuksista. Sekä haastattelut että piirustukset analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että lapset näkevät kielen suurimmaksi osaksi kansalliskielinä, joita voidaan laskea ja erotella toisistaan. Lasten käsityksissä kieltä opitaan pääosin yhdessä lapsille läheisten ihmisten kanssa. Kieltä opitaan monenlaisissa ympäristöissä, joista yleisin on koti. Lisäksi lasten käsityksissä kieltä opitaan omassa mielessä ja käyttämällä kieltä aktiivisesti.
Tutkimukseen osallistuneiden lasten kieli- ja kielenoppimiskäsitykset näyttäytyivät konkreettisina ja keskittyivät lapsille läheisiin ympäristöihin ja ihmisiin. Formaalit kielenoppimisen ympäristöt eivät juuri näkyneet lasten käsityksissä. Lisää tutkimusta tarvitaan erityisesti kielikäsitysten vaikutuksesta kielten oppimiseen, monikielisistä kielikäsityksistä ja siitä, kuinka lasten kielikäsitykset muuttuvat, kun he aloittavat koulun.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Monikielisten perheiden käsityksiä vuorovaikutuksessa ilmenevistä relationaalisista jännitteistä
De Michele, Maristella (2022)Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata ja jäsentää monikielisten perheiden käsityksiä oman perheen vuorovaikutuksessa ilmenevistä relationaalisista jännitteistä. Monikielisten perheiden vuorovaikutusta tarkastellaan ... -
Eksperttiopettajan kielikasvatuksen käyttöteoria monikielisten lasten varhaiskasvatuksessa
Palojärvi, Anu; Mård-Miettinen, Karita; Koivula, Merja; Rutanen, Niina (Suomen varhaiskasvatus ry, 2021)Tässä tapaustutkimuksessa tarkastelemme,millainen käyttöteoria kaksikielistä pedagogiikkaa (suomi-ruotsi) varhaiskasvatuksessa toteuttavalla eksperttiopettajalla on eri kielten käytöstä monikielisten lasten kanssatoimiessa. ... -
Monikieliset lapset kaksikielisessä varhaiskasvatuksessa : käyttöteoria monikielisten lasten kielellisen huomioinnin edistäjänä
Palojärvi, Anu (Tutkittua varhaiskasvatuksesta, 2024)Suomi monikielistyy hurjaa vauhtia. Esimerkiksi viimeisen reilun kymmenen vuoden aikana vieraskielisten määrä Suomessa on kaksinkertaistunut (Tilastokeskus, 2023). Tämän myötä myös monikielisten lasten määrä varhaiskasvatuksessa ... -
"Silloin suomea ku ei oo sanoja saameksi" : saamelaisten nuorten ja aikuisten käsityksiä kielestä ja identiteetistä
Viljaharju, Reetta (2023)Kandidaatintutkielma käsittelee saamelaisten nuorten ja aikuisten käsityksiä kielestä ja identiteetistä. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisena saamelaiset nuoret ja aikuiset kokevat oman kieli-identiteettinsä. ... -
Oppikirjan syvempi olemus: käsitys kielestä ja kielen oppimisesta
Kemppinen, Kristiina (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2017)Opettaja joutuu usein valitsemaan oppikirjan pelkästään kirjaa selaamalla ja yrittämällä sen perusteella päätellä sen sopivuus omaan opetukseensa. Kielten oppikirjaa valittaessa olisi hyvä, että oppikirjan ja opettajan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.