Show simple item record

dc.contributor.authorHöylä, Laura
dc.date.accessioned2016-05-15T10:47:12Z
dc.date.available2016-05-15T10:47:12Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49784
dc.description.abstractKieli- ja kielenoppimiskäsityksemme heijastuvat siihen, mitä oikeastaan ymmärrämme kielellä ja kuinka kieltä mielestämme opitaan. Käsityksillä voikin olla merkittävä vaikutus kielten oppimiseen, jonka tärkeyttä nykypäivän monikielistyvässä maailmassa korostetaan yhä enemmän. Lasten käsityksiä kielistä ja kielten oppimisesta on tutkittu vielä vähän, eikä monikielisyyden näkökulmasta aiempaa tutkimusta ole lainkaan. Tämän tutkimuksen tarkoituksena onkin selvittää nimenomaan monikielisten lasten kieli- ja kielenoppimiskäsityksiä. Tutkimustani varten sain käyttööni Kieliverkoston, Vaasan yliopiston ja Jyväskylän yliopiston yhteistyönä keräämää aineistoa, joka koostuu 5–6-vuotiaiden lasten haastatteluista ja piirustuksista. Sekä haastattelut että piirustukset analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että lapset näkevät kielen suurimmaksi osaksi kansalliskielinä, joita voidaan laskea ja erotella toisistaan. Lasten käsityksissä kieltä opitaan pääosin yhdessä lapsille läheisten ihmisten kanssa. Kieltä opitaan monenlaisissa ympäristöissä, joista yleisin on koti. Lisäksi lasten käsityksissä kieltä opitaan omassa mielessä ja käyttämällä kieltä aktiivisesti. Tutkimukseen osallistuneiden lasten kieli- ja kielenoppimiskäsitykset näyttäytyivät konkreettisina ja keskittyivät lapsille läheisiin ympäristöihin ja ihmisiin. Formaalit kielenoppimisen ympäristöt eivät juuri näkyneet lasten käsityksissä. Lisää tutkimusta tarvitaan erityisesti kielikäsitysten vaikutuksesta kielten oppimiseen, monikielisistä kielikäsityksistä ja siitä, kuinka lasten kielikäsitykset muuttuvat, kun he aloittavat koulun.fi
dc.format.extent56
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherkieli
dc.subject.otherkielikäsitys
dc.subject.otherkielenoppiminen
dc.subject.otherkielenoppimiskäsitys
dc.subject.othermonikielisyys
dc.title"Kaikkii ihmisen kieltä" : monikielisten lasten käsityksiä kielestä ja kielenoppimisesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201605152551
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.date.updated2016-05-15T10:47:13Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record