Show simple item record

dc.contributor.advisorKytölä, Samu
dc.contributor.authorEela, Lauri
dc.date.accessioned2016-05-13T22:30:34Z
dc.date.available2016-05-13T22:30:34Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49782
dc.description.abstractTarinat ja tarinankerronta ovat keskeisiä käsitteitä kielen tutkimuksessa ja kielten ilmenemisessä jokapäiväisessä elämässä. Rakenteena tarinat näkyvät paitsi kulttuurissamme ja historiassamme, myös sosiaalisissa kanssakäymisissämme ja siinä miten jäsennämme tietoa. Tarinoilla ja tarinankerronalla on myös perinteisesti ollut keskeinen rooli opetuksessa jossa niiden käytön on havaittu tuovan monia hyötyjä. Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää kuinka tämä teoreettinen tietämyksemme tarinoiden hyödyistä opetuskontekstissa heijastuu käytännön toimintaan ja ajatteluun suomalaisten vieraiden kielten opettajien keskuudessa. Kyselylomake lähetettiin sähköpostin välityksellä 25:lle vieraankielen opettajalle Kotkan ja Jyväskylän kaupungeissa, joista 6 vastasi kyselyyn. Vastaukset analysoitiin kvantitatiivisin ja kvalitatiivisin menetelmin. Vastauksista ilmeni että suomalaiset vieraankielen opettajat arvostavat tarinoita ja tarinankerrontaa kieltenopetuksessa ja suurin osa käytti niitä monipuolisesti opetuksen apuna. Opettajat pitivät tarinoita myös rakenteellisesti tärkeinä kieltenopiskelussa ja suurin osa pitikin tärkeänä tavoitteena että oppilaat kykenisivät kertomaan tarinoita opiskelemallaan kielellä. Kyseisen kaltaista tutkimusta tiettyyn ilmiöön (tarinat ja tarinankerronta) liittyvien metodologioiden käytöstä suomalaisessa kontekstissa ei ole aiemmin tehty, joten kyseisellä tutkimusalueella on paljon kysymyksiä jotka vaatisivat lisätutkimusta. Opettajien tarinankerronnallisten taitojen kehittämisellä opettajakoulutuksessa tai jatkokoulutuksessa voisi potentiaalisesti olla paljon positiivisia vaikutuksia, mutta jotta tämän kaltaista koulutusta voitaisiin antaa, tulisi ilmiöitä tutkia huomattavasti enemmän.fi
dc.format.extent18
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherstories
dc.subject.otherstorytelling
dc.subject.otherteaching practices
dc.subject.otherteacher attitudes
dc.subject.otherforeign language education
dc.titleTeacher attitudes and use of stories and storytelling in Finnish foreign language education
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201605142549
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.date.updated2016-05-13T22:30:35Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record