University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Teacher attitudes and use of stories and storytelling in Finnish foreign language education

Thumbnail
View/Open
695.4 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Eela, Lauri
Date
2016
Discipline
EnglishEnglannin kieli

 
Tarinat ja tarinankerronta ovat keskeisiä käsitteitä kielen tutkimuksessa ja kielten ilmenemisessä jokapäiväisessä elämässä. Rakenteena tarinat näkyvät paitsi kulttuurissamme ja historiassamme, myös sosiaalisissa kanssakäymisissämme ja siinä miten jäsennämme tietoa. Tarinoilla ja tarinankerronalla on myös perinteisesti ollut keskeinen rooli opetuksessa jossa niiden käytön on havaittu tuovan monia hyötyjä. Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää kuinka tämä teoreettinen tietämyksemme tarinoiden hyödyistä opetuskontekstissa heijastuu käytännön toimintaan ja ajatteluun suomalaisten vieraiden kielten opettajien keskuudessa. Kyselylomake lähetettiin sähköpostin välityksellä 25:lle vieraankielen opettajalle Kotkan ja Jyväskylän kaupungeissa, joista 6 vastasi kyselyyn. Vastaukset analysoitiin kvantitatiivisin ja kvalitatiivisin menetelmin. Vastauksista ilmeni että suomalaiset vieraankielen opettajat arvostavat tarinoita ja tarinankerrontaa kieltenopetuksessa ja suurin osa käytti niitä monipuolisesti opetuksen apuna. Opettajat pitivät tarinoita myös rakenteellisesti tärkeinä kieltenopiskelussa ja suurin osa pitikin tärkeänä tavoitteena että oppilaat kykenisivät kertomaan tarinoita opiskelemallaan kielellä. Kyseisen kaltaista tutkimusta tiettyyn ilmiöön (tarinat ja tarinankerronta) liittyvien metodologioiden käytöstä suomalaisessa kontekstissa ei ole aiemmin tehty, joten kyseisellä tutkimusalueella on paljon kysymyksiä jotka vaatisivat lisätutkimusta. Opettajien tarinankerronnallisten taitojen kehittämisellä opettajakoulutuksessa tai jatkokoulutuksessa voisi potentiaalisesti olla paljon positiivisia vaikutuksia, mutta jotta tämän kaltaista koulutusta voitaisiin antaa, tulisi ilmiöitä tutkia huomattavasti enemmän. ...
Keywords
stories storytelling teaching practices teacher attitudes foreign language education
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605142549

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4420]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Foreign language learning disabilities : theoretical and practical tools for English teachers in Finnish upper secondary schools 

    Viskari, Katriina (2005)
  • EFL teachers' attitudes towards using teaching materials in Finland 

    Ahlgren, Anna-Kaisa (2018)
    Tämä tutkielma käsittelee englannin kielen opettajien asenteita oppimateriaaleja kohtaan Suomessa. Aiemmin on tutkittu, kuinka esimerkiksi opettajien asenteet oppilaita kohtaan ovat vaikuttaneet opetukseen ja sen laatuun. ...
  • The use of video in foreign language teaching : a study of teachers' practices and attitudes 

    Leppänen, Niklas (2012)
  • The dawn of assessment literacy – exploring the conceptions of Finnish student teachers in foreign languages 

    Hildén, Raili; Fröjdendahl, Birgitta (Centre for Applied Language Studies, University of Jyväskylä, 2018)
    The paper addresses Finnish student teachers’ conceptions of assessment literacy in foreign languages. Student teachers’ assessment literacy (STAL) is a focal constituent of teacher cognition and can, according to prior ...
  • Between theory and practice : foreign language teacher students’ cognition of oral proficiency and grammar teaching in Sweden 

    Nilsson, Tore; Harjanne, Pirjo; Rosell Steuer, Pernilla (University of Jyväskylä, Centre for Applied Language Studies, 2019)
    The present study explores patterns of cognition among 14 foreign language (FL) teacher students in Sweden regarding teaching oral proficiency and grammar in French German, Italian and Spanish. It is based on reflective ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre