Perusopetuksen opettajien kokemuksia maahanmuuttajaoppilaan kieli- ja kulttuuritaustan huomioimisesta opetuksessa
Tutkimustehtävänä oli selvittää peruskoulun opettajien kokemuksia ja näkemyksiä
kulttuurisensitiivisestä opettamisesta ja oppilaan kieli- ja kulttuuritaustan huomioimisesta
opetuksessa. Tutkimuksessa keskityttiin seuraaviin teemoihin: 1) taustan huomioimisen
merkitys oppilaalle ja kouluyhteisölle sekä onnistumisen edellytykset 2) haasteet ja estävät
tekijät 3) suomen kielen ja oman äidinkielen osaamisen ja opiskelun merkitys.
Tutkimus on laadullinen tutkimus ja se toteutettiin puolistrukturoituna
teemahaastatteluna. Siihen osallistui kahdeksan perusopetuksessa työskentelevää opettajaa.
Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä.
Tutkimuksessa selvisi, että oppilaan taustan huomioon ottamisen koetaan olevan
tärkeää oppilaalle ja kouluyhteisölle. Opettajien ajattelussa on useita kulttuurisensitiivisen
ajattelun piirteitä, mutta taustan huomioiminen konkreettisesti opetuksessa on melko
vähäistä. Haastateltujen opettajien mielestä tärkeimmät oppilaiden oppimista tukevat seikat
ovat turvallinen oppimisympäristö, avoin ja keskusteleva ilmapiiri sekä oppilaiden aito
kohtaaminen ja kuunteleminen. Oppilaiden yksilöllinen kohtaaminen vaatii aikaa, mikä
onkin opettajien mukaan tärkein kulttuurisensitiivisen opettamisen onnistumisen edellytys.
Monikulttuurisuustaitojen ja -asenteiden kehittymistä edistetään parhaiten sillä, että eri
taustoista tulevat oppilaat ovat tekemisissä keskenään.
Haastatteluissa esiin nousseet taustan huomioimisen haasteet on jaoteltavissa
neljään ryhmään: resursseihin, kulttuurieroihin, oppilaan yksityisyyteen ja sosiaalisiin
suhteisiin sekä koulutuksen ja tiedon puutteeseen liittyviin haasteisiin. Kaikki tutkittavat ovat
sitä mieltä, etteivät maahanmuuttajataustaiset oppilaat pysty osallistumaan opiskeluun tai
kouluyhteisön toimintaan täysipainoisesti kieli- ja kulttuuritaustansa vuoksi.
Haastatellut opettajat pitävät kielen osaamista avaimena opiskeluun ja sosiaalisiin
suhteisiin ja näin ollen myös suurimpana rajoittavana tekijänä. He ajattelevat oman kielen
opiskelusta olevan hyötyä oppimisen ja opiskelun, identiteetin rakentumisen ja kulttuurin
säilyttämisen, itsensä ilmaisemisen sekä sosiaalisten suhteiden kannalta. Kaikki tutkittavat
ovat käyttäneet tai haluaisivat käyttää oppilaiden omaa äidinkieltä opetuksessaan, mutta sen
käyttäminen on tällä hetkellä satunnaista ja erittäin vähäistä.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29788]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Maahanmuuttajaoppilaan opettamisen rikkaus ja raskaus : perusopetuksen 1.-6.-luokan luokanopettajien kokemuksia maahanmuuttajaoppilaiden opettamisesta yleisopetuksen luokassa
Jauhiainen, Niina; Luostarinen, Sirpa (2004) -
Oppilaiden omat kielet ja niiden tukeminen peruskoulun valmistavassa opetuksessa : opettajien kokemuksia ja käytänteitä
Seppälä, Sara (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää peruskoulun valmistavan opetuksen opettajien kokemuksia oppilaiden omien kielten tukemisesta valmistavassa opetuksessa ja kartoittaa käytänteitä tukemiseen liittyen. Tutkimuksen ... -
Ammatillisten opettajien kielitietoiset käytänteet maahanmuuttotaustaisille lähihoitajaopiskelijoille suunnatussa opetuksessa
Kujamäki, Marjaana (2022)Kielitietoisuuden käsite on keskeinen pedagogiikan kentällä. Peruskoulun kontekstissa opettajia pidetään oman oppiaineen kielen opettajina ja koulut nähdään monikielisinä yhteisöinä (ks. POPS 2014: 28). Myös ammatillisessa ... -
”Psykologi, suomen opettaja, matematiikan opettaja… oppaana suomalaiseen kulttuuriin ja kaikkeen” : opettajien ammatillisen identiteetin kehittyminen perusopetukseen valmistavassa opetuksessa
Ranta, Pauliina; Mustonen, Rita (2020)Perusopetukseen valmistava opetus on yleisopetukseen sekä yhteiskuntaan integroivaa maahanmuuttajaoppilaille järjestettävää opetusta. Se tarjoaa oppilaille tietoja ja taitoja oppiaineista kieleen sekä koulussa olemiseen, ... -
Maahanmuuttajaoppilaan suomen kielen taidot perusopetuksen kuudennen vuosiluokan päättövaiheessa : tapaustutkimus kahdesta kurditytöstä
Apajalahti, Jenni; Lehto, Maria (2002)