"Kunhan se liittyy ammattiin" : liiketalouden opiskelijoiden käsityksiä äidinkielestä oppiaineena ja oppiaineen alakohtaisuudesta
Tässä tutkielmassa on selvitetty liiketalouden opiskelijoiden suhtautumista äidinkieleen oppiaineena ja oppiaineen alakohtaisuuteen. Tavoitteena oli saada käsitys, mitä äidinkielen opetussuunnitelman osa-aluetta opiskelijat pitävät hyödyllisenä sekä miten ja kuinka paljon opiskelijoiden mielestä alakohtaisuus äidinkielen opinnoissa näyttäytyy. Ammattillisten koulutusten äidinkielen opinnot ovat olleet tutkimuksen kohteena varsin vähän verrattaessa lukion ja peruskoulun äidinkielen opintoihin. Tästä johtuen pidän mielenkiintoisena tutkia nimenomaan perustutkinto-opiskelijoiden mielipiteitä ja suhtautumista äidinkielen opiskeluun. Tutkimuksen kohderyhmäksi valikoituivat juuri liiketalouden opiskelijat tasaisen sukupuolijakauman ja työelämässä tarvittavien monipuolisten äidinkielen taitojen vuoksi.
Tutkimukseni teoreettinen viitekehys rakentuu alakohtaisuuden käsitteen ja käsitysten tutkimisen ympärille. Alakohtaisuus onkin keskeinen termi ammatillisen koulutuksen kontekstissa, sillä opetussuunnitelman perusteet edellyttävät tutkintoa täydentäviltä opinnoilta alakohtaisuutta. Kuten tutkimustuloksistakin käy ilmi, myös kyselyyn vastanneet opiskelijat pitävät alakohtaisuutta ja työelämälähtöisyyttä keskeisenä teemana äidinkielen opinnoissaan.
Tutkimusaineisto kerättiin Varsinais-Suomen alueelta yhdestä ammattioppilaitoksesta liiketalouden opiskelijoilta kyselylomakkein. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla. Aineiston perusteella vastaajat pitävät hyödyllisenä sellaisia äidinkielen osa-alueita, jotka kytkeytyvät mutkattomasti ja konkreettisesti työelämään. Työelämälähtöisyydellä näyttää olevan hyvin keskeinen rooli äidinkielen opinnoissa: alakohtaisuus on kyselyyn vastanneiden opiskelijoiden mukaan olennaisesti läsnä äidinkielen opinnoissa erilaisten tehtävien, materiaalien ja työskentelymuotojen kautta.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5362]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Työelämälähtöisyys, osaamisperusteisuus ja asiakaslähtöisyys toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa : päättäjien käsityksiä
Öhman, Anne (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää toisen asteen ammatillisen koulutuksen merkitystä työelämälle ja sitä, miten osaamisperusteisuus ja asiakaslähtöisyys näkyvät toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa. ... -
"On tää erilaasta ku johnaki yläasteella" : maatalousoppilaitoksen opiskelijoiden käsityksiä ammattikoulun äidinkielestä
Yli-Kiikka, Taru (2014)Selvitin pro gradu -tutkielmassani maatalousoppilaitoksen opiskelijoiden käsityksiä äidinkielestä ammattikoulussa, miten tärkeänä sitä pidetään tulevaa ammattia ajatellen ja millaiseksi opetus mielletään. Lisäksi tarkastelin ... -
Opiskelijoiden käsityksiä tutkinnon suorittamista tukevista ja ehkäisevistä tekijöistä työssäoppimisessa
Ahola, Sanna (2017)Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella näyttötutkintoa suorittavien opiskelijoiden käsityksiä tutkinnon suorittamista tukevista ja ehkäisevistä tekijöistä työssäoppimisessa. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita kuulemaan ... -
Ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden käsityksiä kestävästä kehityksestä
Aaltonen, Alisa (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ammatillisen koulutuksen opiskelijoilla on kestävästä kehityksestä. Kestävää kehitystä lähestyttiin sen eri osa-alueiden näkökulmasta, joita ovat ekologinen, ... -
Ammattiin valmistuvien nuorten kokemuksia seksuaalikasvatuksesta ammatillisen koulutuksen aikana
Palmroos, Maija; Lehtonen, Maria-Kaisa (2020)Nuorten terveysosaaminen on yhä eriytyneempää. Ammatillisen koulutuksen opiskelijoilla on tutkimustiedon valossa enemmän haasteita monilla terveyden osa-alueilla – niin myös seksuaaliterveydessä. Seksuaalikasvatuksen ...