Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorParviainen, Laura
dc.date.accessioned2016-05-12T16:04:36Z
dc.date.available2016-05-12T16:04:36Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49753
dc.description.abstractTässä tutkielmassa on selvitetty liiketalouden opiskelijoiden suhtautumista äidinkieleen oppiaineena ja oppiaineen alakohtaisuuteen. Tavoitteena oli saada käsitys, mitä äidinkielen opetussuunnitelman osa-aluetta opiskelijat pitävät hyödyllisenä sekä miten ja kuinka paljon opiskelijoiden mielestä alakohtaisuus äidinkielen opinnoissa näyttäytyy. Ammattillisten koulutusten äidinkielen opinnot ovat olleet tutkimuksen kohteena varsin vähän verrattaessa lukion ja peruskoulun äidinkielen opintoihin. Tästä johtuen pidän mielenkiintoisena tutkia nimenomaan perustutkinto-opiskelijoiden mielipiteitä ja suhtautumista äidinkielen opiskeluun. Tutkimuksen kohderyhmäksi valikoituivat juuri liiketalouden opiskelijat tasaisen sukupuolijakauman ja työelämässä tarvittavien monipuolisten äidinkielen taitojen vuoksi. Tutkimukseni teoreettinen viitekehys rakentuu alakohtaisuuden käsitteen ja käsitysten tutkimisen ympärille. Alakohtaisuus onkin keskeinen termi ammatillisen koulutuksen kontekstissa, sillä opetussuunnitelman perusteet edellyttävät tutkintoa täydentäviltä opinnoilta alakohtaisuutta. Kuten tutkimustuloksistakin käy ilmi, myös kyselyyn vastanneet opiskelijat pitävät alakohtaisuutta ja työelämälähtöisyyttä keskeisenä teemana äidinkielen opinnoissaan. Tutkimusaineisto kerättiin Varsinais-Suomen alueelta yhdestä ammattioppilaitoksesta liiketalouden opiskelijoilta kyselylomakkein. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla. Aineiston perusteella vastaajat pitävät hyödyllisenä sellaisia äidinkielen osa-alueita, jotka kytkeytyvät mutkattomasti ja konkreettisesti työelämään. Työelämälähtöisyydellä näyttää olevan hyvin keskeinen rooli äidinkielen opinnoissa: alakohtaisuus on kyselyyn vastanneiden opiskelijoiden mukaan olennaisesti läsnä äidinkielen opinnoissa erilaisten tehtävien, materiaalien ja työskentelymuotojen kautta.fi
dc.format.extent26
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otheralakohtaisuus
dc.subject.otherintegrointi
dc.subject.otherammatillinen koulutus
dc.subject.othertyöelämälähtöisyys
dc.title"Kunhan se liittyy ammattiin" : liiketalouden opiskelijoiden käsityksiä äidinkielestä oppiaineena ja oppiaineen alakohtaisuudesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201605122527
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.date.updated2016-05-12T16:04:37Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot