dc.contributor.author | Parviainen, Laura | |
dc.date.accessioned | 2016-05-12T16:04:36Z | |
dc.date.available | 2016-05-12T16:04:36Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49753 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkielmassa on selvitetty liiketalouden opiskelijoiden suhtautumista äidinkieleen oppiaineena ja oppiaineen alakohtaisuuteen. Tavoitteena oli saada käsitys, mitä äidinkielen opetussuunnitelman osa-aluetta opiskelijat pitävät hyödyllisenä sekä miten ja kuinka paljon opiskelijoiden mielestä alakohtaisuus äidinkielen opinnoissa näyttäytyy. Ammattillisten koulutusten äidinkielen opinnot ovat olleet tutkimuksen kohteena varsin vähän verrattaessa lukion ja peruskoulun äidinkielen opintoihin. Tästä johtuen pidän mielenkiintoisena tutkia nimenomaan perustutkinto-opiskelijoiden mielipiteitä ja suhtautumista äidinkielen opiskeluun. Tutkimuksen kohderyhmäksi valikoituivat juuri liiketalouden opiskelijat tasaisen sukupuolijakauman ja työelämässä tarvittavien monipuolisten äidinkielen taitojen vuoksi.
Tutkimukseni teoreettinen viitekehys rakentuu alakohtaisuuden käsitteen ja käsitysten tutkimisen ympärille. Alakohtaisuus onkin keskeinen termi ammatillisen koulutuksen kontekstissa, sillä opetussuunnitelman perusteet edellyttävät tutkintoa täydentäviltä opinnoilta alakohtaisuutta. Kuten tutkimustuloksistakin käy ilmi, myös kyselyyn vastanneet opiskelijat pitävät alakohtaisuutta ja työelämälähtöisyyttä keskeisenä teemana äidinkielen opinnoissaan.
Tutkimusaineisto kerättiin Varsinais-Suomen alueelta yhdestä ammattioppilaitoksesta liiketalouden opiskelijoilta kyselylomakkein. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla. Aineiston perusteella vastaajat pitävät hyödyllisenä sellaisia äidinkielen osa-alueita, jotka kytkeytyvät mutkattomasti ja konkreettisesti työelämään. Työelämälähtöisyydellä näyttää olevan hyvin keskeinen rooli äidinkielen opinnoissa: alakohtaisuus on kyselyyn vastanneiden opiskelijoiden mukaan olennaisesti läsnä äidinkielen opinnoissa erilaisten tehtävien, materiaalien ja työskentelymuotojen kautta. | fi |
dc.format.extent | 26 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | alakohtaisuus | |
dc.subject.other | integrointi | |
dc.subject.other | ammatillinen koulutus | |
dc.subject.other | työelämälähtöisyys | |
dc.title | "Kunhan se liittyy ammattiin" : liiketalouden opiskelijoiden käsityksiä äidinkielestä oppiaineena ja oppiaineen alakohtaisuudesta | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201605122527 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Finnish | en |
dc.contributor.oppiaine | Suomen kieli | fi |
dc.date.updated | 2016-05-12T16:04:37Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |