dc.contributor.advisor | Tarja Valkonen | |
dc.contributor.author | Pöllänen, Helena | |
dc.date.accessioned | 2016-05-04T10:09:33Z | |
dc.date.available | 2016-05-04T10:09:33Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1529850 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49641 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata millaisia käsityksiä hiihdonopettajilla on työhönsä liittyvästä vuorovaikutusosaamisesta ja sen kehittymisestä. Tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää hiihdonopettajien omia käsityksiä siitä, millaista heidän työhönsä liittyvä vuorovaikutusosaaminen on ja miten heidän työhönsä liittyvä vuorovaikutusosaaminen on kehittynyt.
Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin ja aineisto kerättiin hyödyntämällä teemahaastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin kymmentä hiihdonopettajaa ja haastattelut suoritettiin yksilöhaastatteluina. Haastatteluineisto analysoitiin aineistolähtöisen analyysin avulla.
Tutkimuksen tulosten perusteella hiihdonopettajien työhön liittyvä vuorovaikutusosaaminen näyttäytyy taitavana ja monipuolisena osaamisena, jossa vaaditaan useita viestintätaitoja. Tulosten perusteella nonverbaalisen- ja kielellisen viestinnän taidot, esiintymistaidot, ryhmäviestintä- ja yhteistyötaidot, palautteen antamisen – ja havainnoimisen taidot ja asiakaspalvelutaidot ovat merkityksellisiä hiihdonopettajien vuorovaikutusosaamisen kannalta. Lisäksi asenne, itsereflektio ja synnynnäiset persoonallisuuspiirteet vaikuttavat hiihdonopettajien vuorovaikutusosaamiseen.
Tulosten perusteella hiihdonopettajien vuorovaikutusosaaminen on kehittynyt kokemuksen, palautteen, kollegiaalisten keskustelujen ja ammattikirjallisuuden avulla. Näyttää siltä, että vuorovaikutusosaamisen kehittyminen ilmenee hiihdonopettajien työhönsä kohdistuvan itsevarmuuden lisääntymisenä ja oman ammattiosaamisen vahvistumisen tuntemuksena.
Tämän tutkielman tulokset tarjoavat näkökulman hiihdonopettajien vuorovaikutusosaamisesta ja sen kehittymisestä. Tuloksia on mahdollista hyödyntää esimerkiksi hiihdonopettajien kouluttamisessa. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (60 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | vuorovaikutusosaaminen | |
dc.subject.other | vuorovaikutustaidot | |
dc.subject.other | nonverbaalinen viestintä | |
dc.subject.other | kielellinen viestintä | |
dc.subject.other | puheviestintä | |
dc.subject.other | hiihdonopettajat | |
dc.title | Hiihdonopettajien vuorovaikutusosaaminen | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201605042427 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Communication | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Puheviestintä | fi |
dc.contributor.oppiaine | Speech Communication | en |
dc.date.updated | 2016-05-04T10:09:34Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3132 | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | sosiaaliset taidot | |
dc.subject.yso | sanallinen viestintä | |
dc.subject.yso | sanaton viestintä | |
dc.subject.yso | puheviestintä | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |