Show simple item record

dc.contributor.advisorTarja Valkonen
dc.contributor.authorPöllänen, Helena
dc.date.accessioned2016-05-04T10:09:33Z
dc.date.available2016-05-04T10:09:33Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1529850
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49641
dc.description.abstractTämän tutkielman tavoitteena oli kuvata millaisia käsityksiä hiihdonopettajilla on työhönsä liittyvästä vuorovaikutusosaamisesta ja sen kehittymisestä. Tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää hiihdonopettajien omia käsityksiä siitä, millaista heidän työhönsä liittyvä vuorovaikutusosaaminen on ja miten heidän työhönsä liittyvä vuorovaikutusosaaminen on kehittynyt. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin ja aineisto kerättiin hyödyntämällä teemahaastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin kymmentä hiihdonopettajaa ja haastattelut suoritettiin yksilöhaastatteluina. Haastatteluineisto analysoitiin aineistolähtöisen analyysin avulla. Tutkimuksen tulosten perusteella hiihdonopettajien työhön liittyvä vuorovaikutusosaaminen näyttäytyy taitavana ja monipuolisena osaamisena, jossa vaaditaan useita viestintätaitoja. Tulosten perusteella nonverbaalisen- ja kielellisen viestinnän taidot, esiintymistaidot, ryhmäviestintä- ja yhteistyötaidot, palautteen antamisen – ja havainnoimisen taidot ja asiakaspalvelutaidot ovat merkityksellisiä hiihdonopettajien vuorovaikutusosaamisen kannalta. Lisäksi asenne, itsereflektio ja synnynnäiset persoonallisuuspiirteet vaikuttavat hiihdonopettajien vuorovaikutusosaamiseen. Tulosten perusteella hiihdonopettajien vuorovaikutusosaaminen on kehittynyt kokemuksen, palautteen, kollegiaalisten keskustelujen ja ammattikirjallisuuden avulla. Näyttää siltä, että vuorovaikutusosaamisen kehittyminen ilmenee hiihdonopettajien työhönsä kohdistuvan itsevarmuuden lisääntymisenä ja oman ammattiosaamisen vahvistumisen tuntemuksena. Tämän tutkielman tulokset tarjoavat näkökulman hiihdonopettajien vuorovaikutusosaamisesta ja sen kehittymisestä. Tuloksia on mahdollista hyödyntää esimerkiksi hiihdonopettajien kouluttamisessa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (60 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othervuorovaikutusosaaminen
dc.subject.othervuorovaikutustaidot
dc.subject.othernonverbaalinen viestintä
dc.subject.otherkielellinen viestintä
dc.subject.otherpuheviestintä
dc.subject.otherhiihdonopettajat
dc.titleHiihdonopettajien vuorovaikutusosaaminen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201605042427
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosViestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Communicationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiainePuheviestintäfi
dc.contributor.oppiaineSpeech Communicationen
dc.date.updated2016-05-04T10:09:34Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi3132
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysososiaaliset taidot
dc.subject.ysosanallinen viestintä
dc.subject.ysosanaton viestintä
dc.subject.ysopuheviestintä


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record