dc.contributor.advisor | Kosonen, Erja | |
dc.contributor.author | Kortelainen, Eevi | |
dc.date.accessioned | 2016-05-03T07:00:03Z | |
dc.date.available | 2016-05-03T07:00:03Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49618 | |
dc.description.abstract | Kandidaatintutkilmassani perehdyn tutkimaan ukulelea koulusoittimena, mikä on sen asema muiden soitinten joukossa ja mitkä ovat sen hyviä ja huonoja puolia. Selvitän myös, miten ukulele soittimena kiinnostaa oppilaita.
Ukulele on koulusoittimien kentällä Suomessa melko uusi soitin ja eikä siitä ole vielä paljon tutkimusta, joten halusin tarttua aiheeseen. Ukulele soittimena on kuitenkin melko vanha, se saapui tuontisoittimena Havaijille jo 1870-luvulla ja sen suosio levisi sieltä nopeasti ympäri maailmaa. Ukuleleperheeseen kuuluu 8 soitinta, mikrolelesta bassoukuleleen, mutta tunnetuimmat näistä kuitenkin ovat sopraanoukulele ja tenoriukulele. Soittimesta on tehty myös soitinhybrideja, jonka ansiosta kirjo laajenee entisestään. Aiemmin soittimeen saatettiin suhtautua leluna ja sen soittajia ei pidetty oikeina soittajina. Nykyään se on kuitenkin saavuttanut vakavasti otettavan soittimen aseman ja se on muoti-ilmiön omaisesti saavuttanut suurta suosiota. Oma mielenkiintoni soitinta kohtaan lisäsi innostusta tehdä siitä tutkimusta.
Tutkimukseni perustuu soittimesta tehtyyn kirjallisuuteen ja tutkimuksiin ja etenkin kansainvälisiin lähteisiin, koska suomenkielistä lähdeaineistoa on toistaiseksi niukasti. Tutustun Perusopetuksen opetussuunnitelmiin 2004 ja 2014, jotka määrittävät opetuksen suuntaviivat. Haastattelen lisäksi kahta asiantuntijaa, jotka ovat käyttäneet ja käyttävät ukulelea osana musiikinopetuksesta. Tutkielman kirjoitusprosessin tekeminen sijoittuu kevääseen 2016. Tein haastattelut tammikuun ja maaliskuun välisenä aikana.
Ukulelea käytetään Kanadassa, Iso-Britanniassa ja Uudessa Seelannissa ilahduttavan runsaasti kouluissa ja siihen suhtaudutaan todella postiivisesti. Asiantuntijat näkivät sen oivana lisänä koulusoittimien kirjoon. Kouluopetuksessa tenoriukulele on suosituin. Soitin on käytössä yläluokilla ja lukiossa, mutta sitä voi myös käyttää alakoulussa kolmannelta luokalta lähtien. Ukulele on hyvä ponnahduslauta muihin kielisoittimiin, sen voisikin ottaa osaksi musiikinopetusta ennen kitaraa. Asiantuntijat kiittelivät ukulelen pehmeää ja sopivan hiljaista soundia.
Aiheesta on mielenkiintoista ja tärkeää tehdä jatkotutkimusta. Tutkimusaiheena voisi olla esimerkiksi kitaran ja ukulelen soiton keskinäinen yhteys ja eri ikäisten oppijoiden kokemukset soittimesta. Aion jatkaa aiheen parissa pro gradu -tutkielmassani ja tutustua tarkemmin, millainen koulusoitin ukulele on. | fi |
dc.format.extent | 32 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | ukulele | |
dc.subject.other | koulusoitin | |
dc.subject.other | peruskoulu | |
dc.subject.other | musiikinopetus | |
dc.title | "Mitä tästä lelusta saa aikaiseksi" : ukulele koulusoittimena | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201605032395 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.date.updated | 2016-05-03T07:00:03Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |