"Mitä tästä lelusta saa aikaiseksi" : ukulele koulusoittimena
Kandidaatintutkilmassani perehdyn tutkimaan ukulelea koulusoittimena, mikä on sen asema muiden soitinten joukossa ja mitkä ovat sen hyviä ja huonoja puolia. Selvitän myös, miten ukulele soittimena kiinnostaa oppilaita.
Ukulele on koulusoittimien kentällä Suomessa melko uusi soitin ja eikä siitä ole vielä paljon tutkimusta, joten halusin tarttua aiheeseen. Ukulele soittimena on kuitenkin melko vanha, se saapui tuontisoittimena Havaijille jo 1870-luvulla ja sen suosio levisi sieltä nopeasti ympäri maailmaa. Ukuleleperheeseen kuuluu 8 soitinta, mikrolelesta bassoukuleleen, mutta tunnetuimmat näistä kuitenkin ovat sopraanoukulele ja tenoriukulele. Soittimesta on tehty myös soitinhybrideja, jonka ansiosta kirjo laajenee entisestään. Aiemmin soittimeen saatettiin suhtautua leluna ja sen soittajia ei pidetty oikeina soittajina. Nykyään se on kuitenkin saavuttanut vakavasti otettavan soittimen aseman ja se on muoti-ilmiön omaisesti saavuttanut suurta suosiota. Oma mielenkiintoni soitinta kohtaan lisäsi innostusta tehdä siitä tutkimusta.
Tutkimukseni perustuu soittimesta tehtyyn kirjallisuuteen ja tutkimuksiin ja etenkin kansainvälisiin lähteisiin, koska suomenkielistä lähdeaineistoa on toistaiseksi niukasti. Tutustun Perusopetuksen opetussuunnitelmiin 2004 ja 2014, jotka määrittävät opetuksen suuntaviivat. Haastattelen lisäksi kahta asiantuntijaa, jotka ovat käyttäneet ja käyttävät ukulelea osana musiikinopetuksesta. Tutkielman kirjoitusprosessin tekeminen sijoittuu kevääseen 2016. Tein haastattelut tammikuun ja maaliskuun välisenä aikana.
Ukulelea käytetään Kanadassa, Iso-Britanniassa ja Uudessa Seelannissa ilahduttavan runsaasti kouluissa ja siihen suhtaudutaan todella postiivisesti. Asiantuntijat näkivät sen oivana lisänä koulusoittimien kirjoon. Kouluopetuksessa tenoriukulele on suosituin. Soitin on käytössä yläluokilla ja lukiossa, mutta sitä voi myös käyttää alakoulussa kolmannelta luokalta lähtien. Ukulele on hyvä ponnahduslauta muihin kielisoittimiin, sen voisikin ottaa osaksi musiikinopetusta ennen kitaraa. Asiantuntijat kiittelivät ukulelen pehmeää ja sopivan hiljaista soundia.
Aiheesta on mielenkiintoista ja tärkeää tehdä jatkotutkimusta. Tutkimusaiheena voisi olla esimerkiksi kitaran ja ukulelen soiton keskinäinen yhteys ja eri ikäisten oppijoiden kokemukset soittimesta. Aion jatkaa aiheen parissa pro gradu -tutkielmassani ja tutustua tarkemmin, millainen koulusoitin ukulele on.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5335]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ajatuksia peruskoulun musiikinopetuksesta sekä musiikin harrastamisesta 7. luokkalaisten oppilaiden näkökulmasta
Mäkelä, Artturi (2017)Tässä tutkimuksessa otin selvää peruskoulun 7. vuosiluokan oppilaiden ajatuksista peruskoulun musiikinopetukseen sekä musiikin harrastamiseen liittyen. Tulevana musiikkikasvattajana olen kiinnostunut lasten ja nuorten ... -
Tapaustutkimus sukupuolitietoisesta kasvatuksesta peruskoulun viidennen luokan musiikinopetuksessa
Pitkänen, Anniina (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten sukupuolitietoinen kasvatus näkyy ja miten sukupuolten tasa-arvo toteutuu peruskoulun viidennen luokan musiikintunneilla. Aihetta oli tärkeää tutkia, koska musiikissa ... -
Musiikkikasvatusteknologian käyttö, merkitys ja käyttöön tarvittavat valmiudet peruskoulun musiikinopetuksessa
Broman, Helene; Veijonen, Sonja (2016)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää musiikkia opettavien opettajien ja teknologiapainotteisen ryhmän luokanopettajaopiskelijoiden musiikkikasvatusteknologisia valmiuksia ja miten musiikkikasvatusteknologiaa on käytetty ... -
Musiikinopetuksen lisäyksen vaikutus?
Eerola, Päivi-Sisko (2014)Maisterintutkielma koostuu kahdesta Musiikkikasvatus-lehdessä julkaistusta artikkelista. Niissä pohditaan koulun musiikin opetuksen lisäyksen vaikutuksia kahdesta hyvin erilaisesta näkökulmasta.! ! Ensimmäinen artikkeli ... -
Cuius regio, eius musica? : opettajien havaintoja uskonnollisen moninaisuuden näyttäytymisestä peruskoulun musiikinopetuksessa
Salonen, Suvi (2019)Cuius regio, eius musica on tutkielmassa paitsi otsikko myös kysymys, jonka tavoitteena on ymmärtää, mikä on kansallisen musiikkiperinteen rooli moniuskontoisen ryhmän musiikinopetuksessa. Lauseen juuret ovat reformaation ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.