Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKolu, Jaana
dc.contributor.authorHirvonen, Roni
dc.date.accessioned2016-04-26T13:55:18Z
dc.date.available2016-04-26T13:55:18Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49564
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia suomenkielisten, ruotsin kielen pitkää oppimäärää opiskelevien abiturienttien kirjallista kielitaitoa lukio-opintojen loppuvaiheessa. Tutkimushenkilöt (n=12) olivat aloittaneet ruotsin kielen opiskelun alakoulun 3.–5. vuosiluokalla ja valmistautuivat tutkimushetkellä ruotsin kielen pitkän oppimäärän ylioppilaskirjoituksiin. Tutkimuksen pohjana käytettiin Pienemannin prosessoitavuusteoriaa (1998). Tutkittavat kieliopilliset rakenteet olivat inversio väitelauseessa, jälkilauseen sanajärjestys, kieltosanan paikka sivulauseessa, epäsuora kysymys sekä adjektiivi attributiivisena ja predikatiivisena lauseenjäsenenä. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että 12:sta tutkimushenkilöstä kaksi sijoittuu prosessoitavuusteorian neljännelle tasolle ja peräti kymmenen viidennelle eli ylimmälle tasolle. Tutkimusmateriaalista voidaankin päätellä, että mitä alemmalle prosessoitavuusteorian tasolle tutkittava rakenne sijoittuu, sitä useampi tutkimushenkilö hallitsi sen. Ylimmille prosessoitavuusteorian tasoille sijoittuvat rakenteet aiheuttivat enemmän hajontaa tutkimusmateriaalissa. Tutkimusta tarkasteltaessa on muistettava, että tutkimuksen tuloksia ei voida yleistää, koska tutkimushenkilöiden määrä oli suppea. Tutkimus antaa kuitenkin kohtuullisen tarkan kuvan siihen osallistuneen opiskelijaryhmän kielitaidon tasosta. Mahdollisia jatkotutkimuksen kohteita voisivat olla esimerkiksi vertailu a- ja b-ruotsin lukijoiden välillä tai vastaavanlainen a-ruotsin lukijoita käsittelevä tutkimus suuremmalla määrällä tutkimushenkilöitä.fi
dc.format.extent22
dc.language.isoswe
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherskriftliga språkkunskaper
dc.subject.otherA-svenska
dc.subject.otherabiturienter
dc.subject.otherprocessbarhetsteori
dc.titleSkriftliga språkkunskaper i A-svenska hos finska abiturienter på basis av processbarhetsteori
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201604262325
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.date.updated2016-04-26T13:55:19Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot