Luovia reittejä minuun – kirjallisuusterapian lyhyt oppimäärä äidinkielelle ja kirjallisuudelle
Auvinen, E. (2016).Luovia reittejä minuun – kirjallisuusterapian lyhyt oppimäärä äidinkielelle ja kirjallisuudelle. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 15.4.2016 (Huhtikuu). Retrieved from http://www.kieliverkosto.fi/article/luovia-reitteja-minuun-kirjallisuusterapian-lyhyt-oppimaara-aidinkielelle-ja-kirjallisuudelle/
Julkaistu sarjassa
Kieli, koulutus ja yhteiskuntaTekijät
Päivämäärä
2016Tekijänoikeudet
© Kieliverkosto ja kirjoittajat
Jokainen lapsi ja nuori kantaa repussaan tarinoita, identiteettikertomuksia. Oppitunneilla pääsee opetussuunnitelmien kauniista muotoiluista huolimatta helposti unohtumaan, että opettajuus ja opiskelijuus ovat karkeimmillaan eräänlaisia naamioita. Niiden takana olemme ihmisiä, joilla on yksilöllinen elämänhistoria, kokemus- ja tunneskaala sekä erilaisia viestintätapoja. Inhimillisyyteen kuuluu itseisarvoisena myös oikeus tulla kuulluksi ja kohdatuksi. Koulussa oman itsen pohtiminen ansaitseekin selkeän tilan, jollainen voidaan löytää äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksesta. Psyykkisen hyvinvoinnin näkökulma kieleen ja kertomuksiin avautuu tutustumalla kirjallisuusterapiaan, jonka voimavara on tekstien kautta tapahtuva luova ilmaisu.
Julkaisija
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Hae Julkaisufoorumista
1799-0181
Alkuperäislähde
http://www.kieliverkosto.fi/article/luovia-reitteja-minuun-kirjallisuusterapian-lyhyt-oppimaara-aidinkielelle-ja-kirjallisuudelle/Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lukiolaisten sanoja sisäiselle lapselle : puhefunktiot ja niiden vuorovaikutukselliset merkitykset dialogisesti rakentuvissa identiteeteissä
Auvinen, Elisa (2016)Nykyisen koulukulttuurin ihanteisiin kuuluvat opiskelijoiden monipuolinen tukeminen sekä avoin dialogi, jossa tunnustetaan subjektiivisen merkityksenannon tärkeys. Tutkielmani keskittyy äidinkielessä ja kirjallisuudessa ... -
Lukiolaisten kirjoittajaidentiteetit ja itsen ymmärtämisen prosessi : reflektiivinen kirjoittaminen lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa
Erra, Satu (Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry., 2020)Pohdin artikkelissani reflektiivistä kirjoittamista lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa: tarkastelen, miten reflektio näkyy lukio-laisten omaa kirjoittamista pohtivissa teksteissä. Liitän reflektion ... -
Mitä diginatiivit abiturientit ajattelevat kirjoittamisesta : tutkimusraportti
Kallionpää, Outi (Jyväskylän yliopisto, taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos, 2013) -
Kirjoittamisen diskurssit lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelman perusteissa ja äidinkielen ylioppilaskokeen määräyksissä
Erra, Satu; Svinhufvud, Kimmo (Kotikielen Seura, 2017) -
Opettaja kirjoittajana
Väänänen, Laura (2016)Olen tarkastellut tutkielmassani äidinkielen ja kirjallisuuden opettajaopiskelijan omaa kirjoittamista opiskeluvaiheen merkitysten, ammattitaitovaatimusten ja pedagogiikalle tarjoutuvien oivallusten näkökulmista. Pyrkimyksenäni ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.