Näkemyksiä arvoista ja niiden toteutumisesta : Ikea Kuopio
Tässä tutkielmassa tarkastellaan työntekijöiden käsityksiä arvoista, arvojen toteutumis-ta ja niiden käyttämistä organisaation toiminnassa. Tutkittava organisaatio on Ikean Kuopion toimipiste. Tutkimusta varten haastateltiin kolmeatoista työntekijää, seitse-män esimiestä ja kuusi työntekijää.
Tutkimuksen kohteena oli tarkastella työntekijöiden käsityksiä arvoista ja niiden toteutumisesta. Tutkittavassa organisaatiossa suositaan epävirallista ja avointa kom-munikointia ja esimiesten ja työtovereiden välillä hierarkian sijasta. Tutkimuskohteena olivat näkemykset siitä, mitkä Ikean arvoista näkyvät, toteutuvat ja ovat helpoimmin tunnistettavista organisaatiossa. Lisäksi tutkittiin johtamisen tyylejä tiimien sisällä, kun organisaatiossa on käytössään arvot ja arvoilla johtaminen.
Organisaatiokulttuuri kertoo ja määrittelee miten organisaatiossa ajatellaan ja toimi-taan. Se perustuu epäviralliseen yhteisymmärrykseen siitä, mikä on organisaatiossa hy-väksyttyä ja toivottua käytöstä Arvot ihanteita ja tavoitteina ohjaavat ihmisten tekoja ja toimintaa. Arvot voidaan organisaatiossa myös nähdä keinona vaikuttaa ihmisten toi-mintaan ja käytökseen ilman muodollisia rakenteita ja kontrollimekanismeja. Niiden avulla voidaan johtaa organisaatiota haluttuun suuntaan ilman autoritääristä johtamis-ta. Arvoilla johtaminen on vaikuttamista sanojen, tekojen ja esimerkin avulla, jolloin työntekijät saadaan työskentelemään motivoituneesti kohti yhteistä tavoitetta. Pitkällä aikavälillä arvojen mukainen toiminta itsessään muodostaa vastuullisuuden kulttuurin ilman, että sitä tarvitsee erityisemmin jalkauttaa.
Haastateltavien työntekijöiden mielestä arvoista on hyötyä organisaatiossa ja ne toimivat ohjeina taustalla, kuinka organisaatiossa tulisi työskennellä. Arvojen jalkaut-tamisen kannalta on tärkeää, että arvot ymmärretään niin työntekijöiden kuin esimies-tenkin toimesta. Arvojen sisäistämiseen höydyllisiä välineitä ovat keskustelu, yhdessä tekeminen, arkipäiväinen toiminta ja esimerkin avulla näyttäminen, mutta myös se, että työntekijälle selitettäisiin miksi jokin asia tehdään tietyllä tavalla. Oikeanlainen tapa informoida on tärkeää arvojen omaksumisessa. Ikean arvoista nousi esille tärkeimpinä yhteenkuuluvuus ja innostuneisuus, esimerkin avulla johtaminen ja vastuun saaminen ja antaminen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Arvojohtamisen näyttäytyminen organisaatiokulttuurin tasolta yksilön tasolle
Valtasaari, Kirsi (2020)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on laadullisesti tutkia ja selittää arvojohtamisen näyttäytymistä ja toteutumista organisaatiossa tarkastelemalla, miten arvot ovat sisäistyneet osaksi työntekijöiden ... -
Matkalla strategiseen ajatteluun : viestinnän merkitys Kouvolan kaupunkistrategian jalkautuksessa
Veripää, Heli (2011)Tämä tutkimus käsittelee strategiaa käytäntönä. Kyseessä on tapaustutkimus, jossa teemahaastatteluin,kirjallista aineistoa analysoiden ja havainnointia käyttäen tutkitaan kaupunkiorganisaation johdon mielipiteitä strategian ... -
Strateginen tiedeviestintä : tutkijoiden näkemyksiä tiedeviestinnän toteutumisesta
Ristimella, Kaisa (2018)Budjettileikkausten myötä valtion yliopistoille osoittama rahoitus on vähentynyt, jolloin yliopistojen on hankittava rahoitusta itsenäisemmin. Rahoituksen hankkimiseksi yliopistojen maine on noussut keskiöön, jolloin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.