Presidentti - yksi kaikkien puolesta? : vuoden 2012 presidentinvaalin ehdokkaiden kampanjaretoriikan analyysi Kenneth Burken identifikaatioteorian näkökulmasta
Tutkielma käsittelee presidentinvaalin 2012 kampanjaretoriikkaa. Lähtökohdan retoriikan tutkimiselle antavat Kenneth Burken identifikaatioteoria, pelastusdraaman käsitteistö sekä jumal- ja paholaistermit. Tutkielman tehtävänä on arvioida Suomen presidentinvaalin 2012 neljän ehdokkaan, Pekka Haaviston, Sauli Niinistön, Timo Soinin ja Paavo Väyrysen kampanjaretoriikkaa. Lukutapaan nojaten analysoin, millaisen pelastustarinan ehdokkaat blogikirjoituksissaan muodostivat, mitkä termit nousivat ehdokkaiden retoriikassa kyseenalaistamattomaan asemaan ja miten laajasti ehdokkaat pystyivät samastumaan yleisönsä kanssa. Tutkimusaineiston muodostavat pääasiassa Haaviston, Niinistön, Soinin ja Väyrysen blogikirjoitukset. Blogi tarjoaa ehdokkaille alustan nostaa vaalikampanjan agendalle heidän omien intressiensä mukaisia teemoja. Julkinen keskustelu vaikutti kuitenkin siihen, mitkä teemat painottuivat ehdokkaiden kampanjassa. Ajallisesti tarkastelen ehdokkaiden kirjoituksia pääsääntöisesti ehdokkuuden varmistuttua. Presidenttiehdokkaan on saatava yli puolet annetuista äänistä ensimmäisellä tai viimeistään toisella kierroksella tullakseen valituksi presidentiksi. Näin ollen ehdokkaan tulisi pyrkiä laajaan identifikaatioon äänestäjien kanssa. Myös presidenttiehdokkaiden kampanjatunnukset viittaavat usein koko Suomen representaatioon. Tutkimustulokset osoittavat, että kaikki ehdokkaat eivät kuitenkaan pyrkineet identifioitumaan mahdollisimman laajan yleisön kanssa. Presidentinvaalissa ehdokkaiden retoriikkaan vaikuttavat heidän lähtöasetelmansa, kuten puoluetausta ja perinteinen kannatusalue. Lisäksi monivivahteisuutta retoriikkaan lisäävät ehdokkaiden itselleen asettamansa tavoitteet ja presidentinvaalin kaksivaiheisuus. Tutkimustulosten perusteella laajoja kansanjoukkoja yhdistävä kampanjaretoriikka osoittautui tehokkaammaksi keinoksi kuin vastakkainasettelua korostava pyrkimys identifikaatioon erottautumisen kautta. Presidentinvaalin toiselle kierrokselle pääsivät Niinistö ja Haavisto, joista ensin mainittu valittiin Suomen tasavallan presidentiksi.
...


Alternative title
Vuoden 2012 presidentinvaalin ehdokkaiden kampanjaretoriikan analyysi Kenneth Burken identifikaatioteorian näkökulmastaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [27677]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Presidentinvaalit kolmessa näytöksessä : TIME-lehden esittämät narratiivit Yhdysvaltain vuoden 2016 presidentinvaalien eri vaiheissa
Wacker, Henrik (2021)Pro gradu -tutkimuksessani analysoin yhdysvaltalaisen TIME-aikakauslehden vuosina 2015–16 luomaa kuvaa Yhdysvaltain vuoden 2016 presidentinvaaleista. Narratiivianalyysin teoreettisena pohjana on käytetty Kenneth Burken ... -
Kansanedustajaehdokkaiden julkisuuskuvan rakentuminen ehdokkaiden blogeissa ennen vuoden 2007 eduskuntavaaleja
Haverinen, Karoliina (2009) -
Presidentti 2000 : mistä vaalit on tehty?
Isotalus, Pekka; Aarnio, Eeva (Jyväskylän yliopisto, 2000) -
Appealing to women : a rhetoric analysis of Mitt Romney's and Barack Obama's election debates in the 2012 presidential election
Alkkiomäki, Outi (2013)Tutkielman tarkoituksena on selvittää, kuinka Yhdysvaltojen vuoden 2012 presidentinvaalien ehdokkaat Barack Obama ja Mitt Romney pyrkivät vetoamaan naisyleisöön. Tarkoituksena on pystyä nimeämään kommunikaatiostrategioita, ... -
"Intellectually exhausted and increasingly desperate" versus "flat-out false and reeks of desperation" : how the blogs of the candidates in the American presidential election of 2012 create a negative image of the opponent
Malinen, Niina (2015)Negatiivinen kampanjointi on arkipäivää kaikissa vaaleissa Yhdysvalloissa ja se on kuulunut siellä jo pitkään kampanjointiperinteisiin. Negatiivisesta kampanjoinnista on tehty paljon tutkimusta, mutta näkökulma on usein ...