Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSavolainen, Hannu
dc.contributor.advisorAhonen, Timo
dc.contributor.advisorEklund, Kenneth
dc.contributor.authorParviainen, Milja
dc.date.accessioned2016-04-01T14:49:06Z
dc.date.available2016-04-01T14:49:06Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1525245
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49234
dc.description.abstractTutkimuksessa tarkasteltiin yläkoululaisten koulu-uupumusta eli kokonaiskoulu-uupumusta, uupumusasteista väsymistä, kyynistymistä sekä riittämättömyyden tunteita. Nuorten koulu-uupumusta tarkasteltiin sekä seitsemännellä että yhdeksännellä luokalla, ja tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita koulu-uupumuksen mahdollisista yläkoulun aikaisista muutoksista. Koulu-uupumuksen oireiden voimakkuutta verrattiin suomalaisen normiaineiston riskirajoihin, ja osalla nuorista määriteltiin olevan riski kokea koulu-uupumusta. Tutkimuksessa selvitettiin lisäksi sukupuolten välisiä eroja koulu-uupumuksessa ja tarkasteltiin akateemisten taitojen eli lukemisen taitojen ja matematiikan taitojen sekä itsetunnon yhteyksiä koulu-uupumuksen oireisiin ja oireissa mahdollisesti tapahtuneisiin muutoksiin. Tutkimuskysymyksiin vastattiin tilastollisilla menetelmillä (riippumattomien otosten t-testi, toistomittausten monimuuttujainen varianssianalyysi, Pearsonin korrelaatiokerroin, ristiintaulukointi ja Khiin neliö -testi). Tutkimuksen aineisto (n = 1054) on kerätty osana Jyväskylä Longitudinal Study of Dyslexia -tutkimusprojektia. Tulokset osoittivat nuorten oireilevan jo seitsemännellä luokalla, ja koulu-uupumuksen oireet lisääntyivät entisestään yläkoulun aikana sekä tytöillä että pojilla. Tytöillä kokonaiskoulu-uupumuksen ja uupumusasteisen väsymisen oireet lisääntyivät kuitenkin voimakkaammin kuin pojilla, ja tytöt raportoivatkin yhdeksännellä luokalla poikia enemmän uupumusasteisen väsymisen oireita. Pojat sen sijaan kokivat sekä seitsemännellä että yhdeksännellä luokalla tyttöjä enemmän kyynistymisen oireita, ja riski kokea kyynistymistä kosketti erityisesti poikia. Tutkimuksessa havaittiin, että jos nuorella oli jo seitsemännellä luokalla riski kokea koulu-uupumusta, oli hänellä tyypillisesti riski myös yhdeksännellä luokalla. Tutkimus osoitti myös, että valtaosalla nuorista oli riski kokea koulu-uupumusta jossain vaiheessa yläkoulua. Lisäksi akateemisten taitojen sekä itsetunnon havaittiin olevan osittain yhteydessä koulu-uupumuksen oireisiin ja oireissa yläkoulun aikana tapahtuneisiin muutoksiin. Tutkimus lisäsi ymmärrystä yläkoululaisten koulu-uupumuksesta, josta on vain vähän aiempaa tutkimustietoa. Tutkimuksessa tarkasteltiinkin tiedettävästi ensimmäistä kertaa koulu-uupumusta seitsemänneltä luokalta yhdeksännelle luokalle ulottuvalla pitkittäisasetelmalla. Koulu-uupumus kosketti nuoria erityisesti yhdeksännellä luokalla, mutta varhaisen puuttumisen vuoksi koulu-uupumukseen olisi kiinnitettävä huomioita jo yläkoulun alussa. Koulu-uupumuksen ennaltaehkäisy olisi mielekästä kohdistaa koko ikäryhmälle, sillä huomattavalla osalla nuorista oli riski kokea koulu-uupumusta.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (45 s.)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherkoulu-uupumus
dc.subject.otheryläkoulu
dc.subject.otherlukemisen taidot
dc.subject.othermatematiikan taidot
dc.subject.otheritsetunto
dc.titleYläkoululaisten koulu-uupumus : koulu-uupumuksen muutokset, sukupuolierot ja yhteydet akateemisiin taitoihin sekä itsetuntoon
dc.title.alternativeKoulu-uupumuksen muutokset, sukupuolierot ja yhteydet akateemisiin taitoihin sekä itsetuntoon
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201604011989
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.tiedekuntaYhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.date.updated2016-04-01T14:49:06Z
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.contributor.oppiainekoodi202
dc.subject.ysokoulu
dc.subject.ysokoululaiset
dc.subject.ysouupumus
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.subject.ysolukeminen
dc.subject.ysomatemaattiset taidot
dc.subject.ysoitsetunto
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot