dc.contributor.advisor | Savolainen, Hannu | |
dc.contributor.advisor | Ahonen, Timo | |
dc.contributor.advisor | Eklund, Kenneth | |
dc.contributor.author | Parviainen, Milja | |
dc.date.accessioned | 2016-04-01T14:49:06Z | |
dc.date.available | 2016-04-01T14:49:06Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1525245 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49234 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa tarkasteltiin yläkoululaisten koulu-uupumusta eli kokonaiskoulu-uupumusta, uupumusasteista väsymistä, kyynistymistä sekä riittämättömyyden tunteita. Nuorten koulu-uupumusta tarkasteltiin sekä seitsemännellä että yhdeksännellä luokalla, ja tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita koulu-uupumuksen mahdollisista yläkoulun aikaisista muutoksista. Koulu-uupumuksen oireiden voimakkuutta verrattiin suomalaisen normiaineiston riskirajoihin, ja osalla nuorista määriteltiin olevan riski kokea koulu-uupumusta. Tutkimuksessa selvitettiin lisäksi sukupuolten välisiä eroja koulu-uupumuksessa ja tarkasteltiin akateemisten taitojen eli lukemisen taitojen ja matematiikan taitojen sekä itsetunnon yhteyksiä koulu-uupumuksen oireisiin ja oireissa mahdollisesti tapahtuneisiin muutoksiin. Tutkimuskysymyksiin vastattiin tilastollisilla menetelmillä (riippumattomien otosten t-testi, toistomittausten monimuuttujainen varianssianalyysi, Pearsonin korrelaatiokerroin, ristiintaulukointi ja Khiin neliö -testi). Tutkimuksen aineisto (n = 1054) on kerätty osana Jyväskylä Longitudinal Study of Dyslexia -tutkimusprojektia.
Tulokset osoittivat nuorten oireilevan jo seitsemännellä luokalla, ja koulu-uupumuksen oireet lisääntyivät entisestään yläkoulun aikana sekä tytöillä että pojilla. Tytöillä kokonaiskoulu-uupumuksen ja uupumusasteisen väsymisen oireet lisääntyivät kuitenkin voimakkaammin kuin pojilla, ja tytöt raportoivatkin yhdeksännellä luokalla poikia enemmän uupumusasteisen väsymisen oireita. Pojat sen sijaan kokivat sekä seitsemännellä että yhdeksännellä luokalla tyttöjä enemmän kyynistymisen oireita, ja riski kokea kyynistymistä kosketti erityisesti poikia. Tutkimuksessa havaittiin, että jos nuorella oli jo seitsemännellä luokalla riski kokea koulu-uupumusta, oli hänellä tyypillisesti riski myös yhdeksännellä luokalla. Tutkimus osoitti myös, että valtaosalla nuorista oli riski kokea koulu-uupumusta jossain vaiheessa yläkoulua. Lisäksi akateemisten taitojen sekä itsetunnon havaittiin olevan osittain yhteydessä koulu-uupumuksen oireisiin ja oireissa yläkoulun aikana tapahtuneisiin muutoksiin.
Tutkimus lisäsi ymmärrystä yläkoululaisten koulu-uupumuksesta, josta on vain vähän aiempaa tutkimustietoa. Tutkimuksessa tarkasteltiinkin tiedettävästi ensimmäistä kertaa koulu-uupumusta seitsemänneltä luokalta yhdeksännelle luokalle ulottuvalla pitkittäisasetelmalla. Koulu-uupumus kosketti nuoria erityisesti yhdeksännellä luokalla, mutta varhaisen puuttumisen vuoksi koulu-uupumukseen olisi kiinnitettävä huomioita jo yläkoulun alussa. Koulu-uupumuksen ennaltaehkäisy olisi mielekästä kohdistaa koko ikäryhmälle, sillä huomattavalla osalla nuorista oli riski kokea koulu-uupumusta. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (45 s.) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | koulu-uupumus | |
dc.subject.other | yläkoulu | |
dc.subject.other | lukemisen taidot | |
dc.subject.other | matematiikan taidot | |
dc.subject.other | itsetunto | |
dc.title | Yläkoululaisten koulu-uupumus : koulu-uupumuksen muutokset, sukupuolierot ja yhteydet akateemisiin taitoihin sekä itsetuntoon | |
dc.title.alternative | Koulu-uupumuksen muutokset, sukupuolierot ja yhteydet akateemisiin taitoihin sekä itsetuntoon | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201604011989 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.tiedekunta | Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.laitos | Psykologian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Psychology | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Psykologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Psychology | en |
dc.date.updated | 2016-04-01T14:49:06Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 202 | |
dc.subject.yso | koulu | |
dc.subject.yso | koululaiset | |
dc.subject.yso | uupumus | |
dc.subject.yso | yläkoulu | |
dc.subject.yso | lukeminen | |
dc.subject.yso | matemaattiset taidot | |
dc.subject.yso | itsetunto | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.rights.accessrights | Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat. | fi |
dc.rights.accessrights | This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities. | en |
dc.type.okm | G2 | |